Hyresgäst försöker slippa betala en hyra

Helt klart flashback, detta forum är förvånansvärt mesigt :joy:

Den är från i år, 2024.

Håller med. Blev faktiskt så chockad över en del svar här inne. För civiliserat hederligt folk är väl det en självklarhet. Gör man såhär mot kommunala hyresvärdar så åker man ut utan mercy. Men privata hyresvärdar (som dessutom är pensionär!!) ska vara lite snäll och sluta gnälla.

2 gillningar

Visst!! Det är väl en självklarhet tycker att man betalar för sin hyra! Tror de skulle resonera annorlunda om de hade varit i en liknande situation.

1 gillning

Sur blir jag väl inte men däremot irriterad över att en del verkar tycka att “hon har ju varit en bra hyresgäst i 20 år och betalat sina hyror som hon ska”, som om hon ska ha en klapp på huvudet för det?! Helt galet. Ska be om en extraklapp på huvudet av min kommunala bostadsvärd när jag flyttar för jag ska nämligen betala ALLA mina hyror innan jag flyttar.

2 gillningar

Muntliga tillägg till skriftliga avtal gäller. Har man muntligt avtalat att HG kan betala i efterskott har denne evig tid på sig att betala i efterskott. Blir då svårt att kräva in då hyran aldrig är sen. Har man muntligt avtalat att hyran ska betalas månaden efter gäller detta och det blir då först i juni aktuellt att kräva in hyran för april. Återstår dock viss problematik att bevisa vad som är avtalat.

Beror något på hur väl de skött underhållet också. På 20år bör det varit minst en ommålning och golvbyte.

Då förstår jag. Av om inte annat principiella skäl skall hon jagas. När jag jobbade med inkasso på bank för oerhört många år sedan krävde vi vissa kunder även om vi visste att det var utsiktslöst. Betalningsanmärkningen blev en varning, så att andra också inte skulle bli lurade.

2 gillningar

Ser inte problemet, inom juridiken finns det en term som passar in på detta.
Konkludent handlande, dvs att man agererar som om något var avtalet så förbinderman sig utifrån sitt konsekventa betende till att att fortsätta med det. Dvs man agerar som att det är underförstått avtalat och båda parter accepterar det genom sitt beteende.

Har personen betalat hyran i efterskott under 20år så är det vad som är avtalat. Oavsett vad som är standard eller står i äldre avtal. Hävdar HG något annat så behöver dem bevisa det.

Nu var det längesedan som jag kikade på just de tvångsmedel som finns att tillgå. Så ta detta med en skopa salt.
Men ni borde kunna snacka med HG och om personen inte vill betala för sig så kan man nog lägga ett ärende på det till konofogden. Sen kanske de inte tvingar in det, men anmärkningen kommer stöka till personens möjligheter att ta lån/starta abonnemang. Och förklarar man det för personen så kan det kanske få henne att göra rätt för sig.

Skall föräldrarna göra det så bör de dock ha rent mjöl i påsen rörande hyresintäkter och skatter. Annars kan det bita dem att de drar igång en process mot någon som har hyrt svart hos dem i 20år…
Kan bli rikitgt dyrt för dina föräldrar om de inte gjort allt enligt regelverket. Så ha med det i en eventuell konsekvensanalys.

4 gillningar

Misstänker att hyresgästen inte betalade in någon deposition för 20 år sedan?

Jag tycker det är sniket av dig.
Ställa till ett ståhej för några tusenlappar, fokusera på det som är viktigt.
Det kommer bara att ta energi.

Om du skulle sälja en bil och nån betalar mindre än överenskommet pris. Skiter du i det och för över bilen till dem eller kräver du det som är överenskommet?

Eller om ditt jobb inte betalar ut lön en månad till dig, skulle du vara sniken och kräva det av din arbetsgivare eller skulle du bara släppa det?

4 gillningar

Sniket att någon ska betala sin avtalade hyra?

Kan du låna mig några tusenlappar? Jag utgår ifrån att du inte är så sniken att du vill ha tillbaka dem…

Att det däremot kanske inte är värt att driva ärendet är en annan sak, men sniket är det absolut inte att vilja få in hyran.

3 gillningar

Jag tycker helt klart att ni har rätt och att hyresgästen ska betala.

Min man hade en hyresgäst som försökte sig på något liknande. Krävdes många samtal, massa förklarande och uppvisande av siffror innan hyresgästen gav med sig och betalade.

Men jag är högst tveksam till om det är värt allt besvär om hon vägrar och ni skulle bli tvungna att dra det vidare.

”Vill du ha rätt eller vill du vara lycklig?” är en bra fråga att ställa sig ibland.

Skillnaden mellan ett kommunalt bolag och en privat hyresvärd är att det stora bolaget har anställda som kan driva frågan på sin arbetstid. Den privata får troligtvis offra sin egen fritid och sitt välmående för att driva frågan. Dessutom har det stora bolaget många hyresgäster och måste sätta exempel för att inte många ska göra samma sak. Den privata som har få hyresgäster har mindre risk att det sätts i system.

Jag uppfattar det som att de som säger att ni ska släppa det gör det av ovanstående anledningar, inte för att hyresgästen har rätt eller bör få slippa undan.

Jag tycker också att dina föräldrar haft tur som har samma hyresgäst i så många år. Min mans hyresgäster flyttar efter något år och då är det en massa jobb i samband med bytet plus att lägenheterna ofta står tomma någon månad innan de hittat en ny hyresgäst. De förlorar på detta sätt minst en månadshyra per år.

Sedan blev jag också förvånad att det gick att säga upp henne bara sådär. Jag är dåligt insatt i besittningsrätten men har förstått att hyresgästen har betydligt större rättigheter än hyresvärden många gånger. På gott och ont beroende på vems sida man står på.

4 gillningar

Svara på frågan eller låt bli att svara.

Alla förslag om att lägga ner detta eller vad som är moraliskt riktigt är off-topic. Vi fattar, det är redan sagt nu. Fokusera på hur trådskaparen kan få sina pengar. /Mod

5 gillningar

Jag tackar för de bra svaren jag har fått! Ska ta det vidare till far min och sedan är det upp till honom hur han vill göra.

Till er som tycker att hyresvärden är “sniken” och ska vara tacksam över att ha haft en hyresgäst under så lång tid och bara acceptera att bli blåst - jag blir rädd för såna som er.

3 gillningar

Det är i hyresvärdens primära bostad som hyresgästen bor. Det är speciella regler(undantag i lagen om rätten till att bokvar för den som bor i fastigheten som man också hur ut) som tillåter att man säger upp hyresgästen med 3 månader. Detta för att man inte skall bli tvingad att bo med tokiga hyresgäster i sin egen bostad.

Så inga problem med besittningsrätt i detta fallet.

Och jag blir rädd för sådana som dig. Bara för att man kan betyder det inte att man måste. 20 år är väldigt lång tid. En fjärdedel av sitt liv för de som har tur. Att plötsligt bli vräkt (för uppsägning är bara ett finare ord) kan vara väldigt traumatiskt, speciellt efter så lång tid i sitt hem.

Som du berättade säger hon att det är för kort tid med tre månader, så hon verkar beredd att flytta. Ett bättre tillvägagångssätt hade nog varit att erbjuda hjälp med flytt, avsäga sig krav flyttstäd och säga att hyresavtalet slutar den dag hon lämnar in nyckel (och lätt att räkna ut och kompensera då hon redan betalar i efterskott) för att hon ska undvika dubbel hyra. Allt för att reducera all krångel som uppstår vid en flytt, som är många gånger värre när den inte är självvald.

Och det är ju inte försent att komma med det förslaget?

5 gillningar

Ja, hela den här moralist grejen är ju absurd. Alla som uppmanar ts pensionärsföräldrar att ge bort tusentals kronor kan ju istället skicka hyran till ts själva. Lätt att vara generös med andras pengar.

Det här är ett så litet belopp att det blir ett förenklat tvistemål, det kan man driva själv. När snyltaren inser att det blir kronofogde och därefter tingsrätt om denne inte gör rätt för sig lär pengarna komma. Jaga snyltaren så långt det går. Att föröska stjäla av någon som varit hyresvärd i 20 år är så vidrigt att det förtjänar allt som går att göra.

6 gillningar

Klart hon ska betala för alla månader hon bor i lägenheten.
Finns det en möjlighet att hyresgästen flyttar en månad tidigare men betalar för månaden efter.

Om hyresgästen har nytt boende.

Med tanke på att familjen ska använda bostaden, så får ni tillgång tidigare.

1 gillning