Bredband via 5g istället för fiber

Hej!

Funderar på om någon i forumet provat att lämna bredband via fiber och istället bytt till bredband via 5g router och är nöjda?

I hushållet så surfar vi, kollar youtube och så SVTplay, dvs inget avancerat spelande. Bor i klassiskt villaområde nära medelstor stad, dvs mobilnätet bör inte bli överbelastat pga massa turister sommartid.

Billigaste bredbandet via fiber jag kan få på min adress är 100Mbit/s för 459kr/mån.

Billigaste mobilt bredband obegränsat 5g är 299kr/mån ink router bundet i 24mån.

Funderar även på en snålvariant där jag köper loss en 5g router för 2000kr och sedan köper jag simkort med 100GB/mån på erbjudande (ofta nedsatt pris i 4mån) för typ 25kr/mån där jag köper på mig 2-3st och sedan byter när surfen tagit slut på respektive simkort. Visst det innebär lite jobb men i längden borde det bli billigare. Vad tror ni man förbrukar som 3 barns familj ca 4h/dag SVTplay och youtube, räcket det med 200GB per månad?

2 gillningar

Vi är nöjda med mobilt bredband. Har ej haft fiber innan. Dock endast två i hushållet. Fungerar bra för streamingtjänster, spelar inga spel. Har obegränsat och därmed inte någon koll på förbrukningen, iom att det för oss, inte spelar någon roll.

Har ett extra simkort tillhörande sambons arbetstelefon för 69kr/mån. Tror leverantören Dialect använder sig av telenors nät.

2 gillningar

Hänger väl på vad och hur man konsumerar media.
Räkna med 1-4 GB per timme med strömmad media, så säg 4 till 16 GB/dag
Det blir härliga intervallet om 100 till 500 GB/månad.

Det exkluderar så klart annan surf, webbsidor, spel, facebook, videos på messenger, giffar i chattar etc.

Jag hade nog räknat med det lägre intervallet för videos via SVTplay och Netflix 1080p. Kör man 4k material så är det svårare att säga var man hamnar.

Troligen är 200 GB/månad ok men hänger nog mycket på vanemönster och vad man kör. Testa att köra någon dag via mobilen och hotspot? Då kan man rätt snabbt se hur många GB streamingen tar åtminstone.

Vi är två i hushållet, mycket streaming, men även jobb hemifrån. Jag envisas med YT i snabbare än 2x hastighet så 1-2h per kväll är snabbt 4h material. Tjejen kör musik på TV:n om kvällarna, ofta en timme eller två där med.

Vi har använt 270 GB senaste 30 dagarna och det har inte varit en vintermånad utan trädgården ska tas hand om.

1 gillning

Jag tror att det kan funka, hos oss får jag alltid över 100mbit både via 5G och 4G.

Många routers så som asus kan använda ett usb modem som internet så att det är inte ens säkert att du behöver köpa ny router, räcker sannolikt med ett usb modem för några hundra på inet.

Men själv brukar jag alltid få ett bra erbjudande när jag hotar att säga upp fibern, vilket gör att det inte lönar sig att byta för mig.

1 gillning

Jag kör på 4g obegränsat.
Inga problem att gamea på det :slight_smile:

2 gillningar

Är inte leverantörernas “obegränsat” med klausul att dom kan begränsa hastigheten om man använder för mycket bandbredd?

Jag har förvisso obegränsat 5g i mobilen och har aldrig blivit throttlad men tänker att i ett hem med nerladdningar av spel, streaming på en mängd olika enheter etc så kan det bli ett problem?

2 gillningar

Gissar att barnen är rätt små eller inte spelar?
Några hundra GB går ju snabbt i nedladdning eller bara patchar t o m.

Men testa om du tror det räcker för era krav, du kan ju alltid skaffa fiber igen om det inte gör det.

1 gillning

Vi är bara två i hushållet och ser nästan inte på TV förutom fredag och lördag kväll.
Senaste månaden har vi förbrukat 164GB. Med ett par ungar lär det gå åt minst 500GB+.

Telia fiber 150/150 349kr/mån. Ordinarie pris 589kr.

1 gillning

5G är riktigt snabbt så det borde fungera bra.

1 gillning

Som ensamstående snittar jag runt 200 GB per månad.

Enligt en snabb google-sökning så låg snitthushållet (i USA) på runt 650 GB per månad i 2023 och siffran förväntades stiga till över 700 GB per månad i 2024.

2 gillningar

Under förutsättning att du har bra mottagning ja.

Har gjort samma. Byt från Banhof fiber 440kr per månad till Tele2 obegränsad 5g med deras Huawei lånad router (24 månader). Det kostar 299kr och hastigheten är 2-3 gånger snabbare.

Testat med 5G:

Men med hem fiber var max 250Mbit.

Bor i Åkersberga (Österåkers kommun).

1 gillning

Jag kör mobilt bredband obegränsad via sim kort till min router.

Funkar fint men jag snålade med router så vi når bara hastigheter på 20-30 mbit. Behöver vi laddar ner något så kopplar jag in telefonen istället och når då ca 300 mbit.

Abonnemanget är obegränsat men laddar man ner mycket får man meddelande om mycket data som man måste svara på för att låsa upp 10GB till varje gång. Irriterande men inte så ofta för oss vi laddar ner så mycket.

1 gillning

Jag har ett obegränsat abonnemang, så kallat familjeabonnemang. Sen har jag flera extra data simkort som släkt till mig har. Det gör att alla har obegränsat mobilt bredband genom 5G för ca 150 kr i månaden, är väldigt nöjd med upplägget ekonomiskt och hastighet.

Vi bor alla geografiskt utspritt, men alla har över 400 MB/s i princip varje gång vi testat att göra en mätning

1 gillning

Vilket företag kör du?

Vilket högt pris. Jag kör alltid bf deals. Har 300/300 för 319kr/mån hos telia och uppläggningsavgiften bjöd dom på när jag gnällde.

Vi körde 4g ett tag vid flytt och det funkade ok, alla grannar körde fiber så kanske låg belastning?

Ligger inte senaste Call of duty på typ 180GB?

Tele2 kör ”vi”

1 gillning

Tidigare ”gamer” och de går utan problem att gama på, 15 i latens typ.

600mbit för 399kr i månaden med Telia.

Supernöjd, kommunen ville ha 45k för gräva in från vägen. Aldrig

1 gillning

Säkert, och sen tillkommer patchar.
De lär ju inte bli mindre heller.