Bredband via 5g istället för fiber

ett tag när jag studerade körde jag internetdelning från telefonen till datorn. år 2022 typ

som en ‘gamer’ så var det absolut sämre, men jag klagade inte. morsan betalade för mitt telefonabonnemang så tyckte det helt klart var värt det. det kan ju hända att en riktig 5g router dessutom gör ett bättre jobb än vad min iphone gjorde. fördröjningen går upp, viktigt för spel men spelar ingen roll för film osv. ping och mbps är ju helt olika saker

Ja väldigt dyrt! Men jag jobbar någon minut övertid varje månad för att ha råd. Jag och sambon delar givetvis på fakturan.

Gick från Bahnhof för 399 mån till 5G Telenor nu i veckan för 299 män. Mitt i storstad.

Än så länge nöjd. Snabbt ner, relativt snabbt upp. Har bara varit någon enstaka lagg hittills.

Så: billigare, snabbare och jag kan ta med bredbandet till landstället över sommaren.

Varning för Chilimobil. Inte äkta obegränsad surf. Efter en viss mängd data stryper de hastigheten. Riktigt illa, det blev att reklamera och avbryta abonnemanget.

1 gillning

Fråga riktad till er som bytt från fiber till mobilt. Har ni försökt förhandla med fiberoperatören, nämnt att ni får bättre pris på mobilt? Priset går nästan alltid att få ner.

1 gillning

I mina fall har de erbjudit en liten rabatt ett par månader, men inte alls något som håller i längden.

Jag är inte typen som vill förhandla med operatören varje år, utan om jag hittar något bra stannar jag gärna. Med 5G blev det billigare, mobilt, och högre hastighet. Nackdel enstaka lagg, men det sker sällan.

2 gillningar

jag försökt förhandla med Banhof (440kr per månad, fiber) med de kunde inte matcha Tele2 5G 299kr obegränsad. Så sen byt jag till Tele2. Det är super bra kvalitet, 2-3x högre hastighet än Banhof.

Och jag tar med mig 5G router (router har sim kort) när åker till Skåne. Super bra där också.

1 gillning

Vi anävnder mobilt bredband och har mobiltelefonen som hotspot. Har obegränsad surf på mobilabonnemanget och det har fungerat bra för distansjobb, streama film och allmänt surfande i flera år.

3 gillningar

Kör datakort 0 kr/mån från gammal deal på obegränsat mobilabonnemang i en 5G router som kostade mig 3.5k för drygt 2.5 år sedan. Får ut 600-800mbit/s i en mindre stad. Fungerar alldeles utmärkt och routern har betalt av sig för länge sedan så nu är det ”gratis” snabbt bredband. Dessutom fantastisk känsla att ge Telias stadsmonopol fingret. Upplever det stabilt att spela på är dock ingen competitive FPS spelare. Kan starkt rekommendera om du får en bra deal men kolla täckning och hastighet på mobilen först för operatören om routern inte ingår :slight_smile:

1 gillning

Vad är det för gammal deal du har som ger dig 0 kr? Minns att jag hade “obegränsat” bredband för typ 15 år sedan enligt gammalt avtal för typ 100 kr i månaden samtidigt som alla operatörer började ta betalt för data.

2 gillningar

Jag har ända sen 90-talet sett fiber som det självklara valet i mitt hushåll och har tyckt 10 Mbit räckt gott och väl. Har dock tvingats in i 100 mbit och ständigt ökande månadskostnader. Nu kostar fibern ca 450 per månad som jag surt måste punga upp med eftersom det inte finns några alternativ… Eller?

Häromdagen såg jag av en slump reklam för 5g mobilt bredband i hemmet med obegränsad surf för endast 299 per månad (inkl router). Hade varit väldigt tillfredsställande att byta till detta och ge fiberoperatören fingret. Frågan är om det finns några nackdelar med 5g vs fiber? Har testar hastigheten här via min mobiltelefon och det verkar ligga på 200-300 mbit vilket är betydligt snabbare än fibret jag kör hemma så det borde om något bli snabbare med 5g. Vad är haken? Varför väljer inte alla billig 5g istället för dyr fiber?

2 gillningar

Största fördelen med fiber är stabilitet och låg ping (hög ping ger lagg i onlinespel och videosamtal). Hastigheten kan påverkas av avstånd till 5G-mast, väder och trafik så testa hastigheten några gånger till före du helt går över till 5G.

Tidigare diskutioner på forumet:

5 gillningar

Vi kan inte få in fiber dom det verkar. Har först kört fast bredband via mobilnätet (FWA-utomhusriktantenn) på 4g. Funkade bra tills det nätet blev överbelastat. Då gick vi över till 5g. Streamar, två gamers uppkopplade, videomöten, funkar bra. Men vi kan bara få Telia, så intd fn är det billigare än ditt.

Min prognos är ändå att vi så småningom kommer inse att vi skottat ner miljontals mil med fibertråd i onödan.

Jag har haft samma åsikt gällande detta. Sedan ett halvår har jag dock skiftat från fiber till 5G och jag är positivt överraskad hur bra det fungerar. Oftast har jag omkring 500 Mbit/s nedströms och omkring 30 Mbit/s uppströms. Svarstiderna ligger omkring 20-40 ms. Nu bor jag i storstad och har nära till master med snabbare frekvensband. Om man bor utan för stan så är det oftast långsammare frekvensband som nås som ger lite lägre hastigheter och något längre svarstider.

Personligen tycker jag det funkar bra att spela online på min 5G-uppkoppling. Trodde det skulle i princip vara omöjligt men även här väldigt positivt överraskad. Jag har överseende med att det kan lagga till någon gång när jag spelar FPS. Det är det värt för att spara tusenlappar per år tycker jag. Samma gäller streaming av live TV, det funkar klockrent 99% av tiden. Ibland blir bilden lågupplöst temporärt men återhämtar sig snabbt.

Det är ju som bekant väldigt relativt med mobiluppkoppling och måste nästan provas först innan det går att avgöra hur väl det fungerar på olika platser. Så kolla om någon operatör erbjuder “prova på” och kör några veckor och se. Flytta runt routern i alla rum och checka av var den ger bäst resultat.

Tack för tipset. Ja, prova-möjlighet ska jag kika efter. Det är väl egentligen enda sättet att veta att det fungerar som man önskar.

Nej, vi har inte skottat ner det i onödan.
Om alla skulle gå över till 5G så hade uppringt internet upplevts som snabbt och stabilt i jämförelse.

Trådlöst är ingen magisk lösning, det kräver en infrastruktur bakom sig.

3 gillningar

Fast om alla går över till 5g så kommer det ju samtidigt att byggas ut i motsvarande takt. Att man nu kan erbjuda mobilt bredband som både är snabbare och billigare än fiber borde ju vara en indikation på att det på allvar konkurrerar med fiber som antingen behöver bli billigare eller dö ut.

2 gillningar

Det kan också vara en indikation på att 5G idag används annorlunda än fiber. Man kanske använder 5G främst för att läsa mail, kolla sociala medier etc i all hast, medan tunga aktiviteter som streaming och nedladdning sker i hemmet via fiber. Skulle “alla” flytta över allt till 5G så skulle belastningen på mobilnäten (och kanske även priserna) öka dramatiskt.

2 gillningar

Du visar tydligt att du inte har en aning om hur nätverk fungerar.

Förenklat så är 5G fiber med en trådlös router i slutet. Det måste alltså finnas fiber för att ens kunna bygga ut 5G.
Sen blir luften snabbt överbelastad om all trafik som nu går i befintligt nät skulle flytta dit. Det hjälper inte att sätta upp fler basstationen, de kommer störa varandra.

5 gillningar

För 20 år sedan fanns koppar och fiber och 3g. Nu finns fiber, 5g och internet via satelit. Vad finns om 20 år?

Att fiber behövs som stomme fram till moblimasterna betyder ju inte att fiber behövs ut i varenda stuga.

1 gillning

Nej, det är sant att jag inte vet så mycket om nätverk men jag förstår ändå så pass att jag det behövs ett fibernät till olika “hub:ar” i form av antenner osv men också tex universitet, sjukhus osv. Nu var dock ämnet fiber i var mans bostad.