Linksys nätverksadapter - hur ska jag tänka?

Jag har en Linksys nätverksadapter (WUSB6100M Max-Stream AC600 Dual-Band WiFi 5 Micro USB-adapter). Den är kopplad till min stationära dator och internet går hackigt. Jag antar att det beror på störning från grannars nätverk. Alla andra uppkopplade grejer hemma fungerar problemfritt, alltså TV, mobil, laptop etc.

I själva adaptern finns det såvitt jag förstår inga inställningar alls. Däremot finns det inställningar i routern. Skulle det vara en vettig idé att byta kanal i routern eller finns det några andra mer sannolika problem som jag borde undersöka först?

finns wifi-scanner appar likt: https://play.google.com/store/apps/details?id=abdelrahman.wifianalyzerpro&hl=en&gl=US
Där kan du analysera vilka bandbredder som är starka och är överbelastade. Välj själv en bandbredd som är tämligen tom. :slight_smile:
Edit: i routern

Jag har inte lyckats logga in routern. Det vill inte. Jag tänker att jag nog ska ringa bredbandsleverantören och be dem byta kanal i routern. Vi bor i hus så antalet grannar är måttligt. Det är 2-3 nätverk som finns runtomkring. Husen ligger tätt men det är ändå långt ifrån verkligheten i flerfamiljshus.

Störningar är i regel bara något som sker på 2.4-bandet och där har man även ganska begränsad möjlighet att ändra kanal (1, 6, 11). Oftast krävs det även en del nätverk runtom dig för att det ens ska vara ett problem dock.

Okej, du kommer få lite tekniska svar här nedan från mig, så ta det för vad det är. Ibland är ju tyvärr svaret att grejerna är för “dåliga”. Men här är de tekniska tipsen:

• Tvinga 5ghz till datorn om du har många grannar och tror att störning kan vara problem. Att mixtra med 2.4 kanaler kan hjälpa lite, men i min erfarenhet löser det sällan problemet. 5ghz ska du i regel aldrig ha problem med störningar. Sätt 5/2.4 på olika SSID och anslut specifikt till 5ghz via datorn. Hade nog satt 5ghz som nuvarande SSID och sen satt 2.4 på “ 2.4”. Jag brukar t om dölja det och bara ha det som nödfall för gamla enhter.
  • 5ghz: Om du upplever att det inte riktigt når kan du kolla de mer avancerade inställningarna och sänka frekvensen ner till 40 (eller 80 om den står på 160 beroende på router). Du offrar direkt hastighet mot räckvidd, men ibland är det värt.
  • Vill du mot all förmodan ha kvar ditt 2.4 på samma SSID, se till att: 1) frekvensen är 20mhz (minst störningar). 2) Du är på den mest lediga kanalen 3) Dra igång band-steering eller liknande för att tvinga in på 5ghz när det stödjs. Finns bättre sätt att lösa på (mixtra med transmit power osv), men tror inte det alltid finns i hemmasystem

Tyvärr svårt ibland att bara lösa problem genom ren konfiguration, när grundorsaken kan vara att man är för underdimensionerad :confused:

3 gillningar

Jag har problem med båda banden. Som det är nu fungerar 2.4 ghz i princip inte alls och 5 ghz lite till och från.

Eftersom jag inte kommer in i routern via inloggningen så antar jag att jag får prova att be kundtjänsten att fixa detta. Här i Kosovo kan jag göra så tror jag. De är hjälpsamma. Här fungerar det så att man hyr router och hela paketet via bredbandsleverantöreren. Jag har en Technicolor CGA2121. Jag har alltså inte valt grejerna själv.

Jag tror att det här ska gå att lösa. Jag får prova mig fram.

Detta är oerhört viktigt. Man ska aldrig anvönda andra kanaler på 2,4 GHz än 1, 6 och 11. Övriga kanaler stör och störs av intilliggande kanaler. Exempelvis kanal 2 kommer att kollidera med både kanal 1 och kanal 6.

Om man ser att någon “smart” granne har valt kanal 2 så gör man alltså bäst i att själv välja kanal 11.

Wifi funkar också som så att om det finns störningar så kommer BÅDA sidorna i fajten att drabbas. Det är inte som att “kanal 2:an” kommer vinna mest, tvärtom. Så man har ingen glädje av att försöka vara girig.

2 gillningar

Om leverantören inte har ändrat inlogg eller andra inställningar så borde det bara vara typ “admin / admin”, eller “admin / password” (och default gateway är 192.168.1.1 för inlogg). Men antar att du kanske provat det?

Men ja, det enda konkreta från min första kommentar där då är att se vad för frekvens du har på 5ghz nu och sänk den. Annars är nog grundproblemet att du behöver bättre grejer :confused:

Jag brukar sätta min egen router innanför internetoperatörens. Då får du bättre kontroll själv. Operatörens router är ansluten till Internet via sin WAN-port (eller vilken teknik de nu har). Din egen routers WAN-port ansluter du till en LAN-port på operatörens router. Du ger ditt eget wifi ett annat namn (och eventuellt en annan kanal, men det är inte så viktigt eftersom opertörens wifi inte kommer användas).

I DHCP-inställningarna på din router så sätter du en annan IP-range/subnät. Exempel: om opertörens router brukade ge dig 192.168.1.x så ställer du in 192.168.3.x (eller liknande).

Nackdelen med att sätta sin egen router på insidan är att det är bökigare att konfigurera port-forwarding om du brukar pyssla med sånt. Inte omöjligt men du får hålla tungan rätt i mun. En annan nackdel/fördel är att operatören inte ger dig support på din egen router. Så gör det bara om du känner att du vet vad du pysslar med.

Det är inte password som är problemet utan att jag inte kommer in på inloggningssidan alls. Eftersom jag inte köpt eller installerat grejerna själv har jag svårt att “vara kreativ”. Det är internetleverantörens personal som varit på plats och löst allting praktiskt.
Utrustningen är alltså nästan ny så ingenting har ändrats.

Kommer aldrig bli bra med den där USB-adaptern. Köp en ny router med stöd för Wifi 6 samt ett nytt nätverkskort med externa antenner.
Typ dessa:
https://www.inet.se/produkt/5413010/asus-tuf-ax3000-v2
https://www.inet.se/produkt/5413128/asus-pce-axe59bt-wifi-6e-bt

ASUS har även cashback för dessa produkter just nu (25€+25€): https://promotion.asus.com/en/nordics/back-to-school-2023

Med bra hårdvara slipper du all huvudvärk som långsamt internet innebär. Värt alla pengar och med Wifi 6 är det knappt någon skillnad mot att köra med kabel. Bästa uppgraderingen jag har gjort hemma senaste året.

2 gillningar

Min nuvarande stationära dator är sex år gammal. Det kommer att bli dags att skaffa en ny framöver. Jag satsade på att köpa en ganska bra dator så den är fortfarande förhållandevis kapabel. Det känns dock inte riktigt vettigt att investera i den nu.

Det du kan prova är att öppna terminalen (antar du kör windows?). Länge sedan jag körde windows, men tror man kan köra typ Start → cmd. Sen i terminalen kör du ipconfig. Borde spotta ut en hel del info. Leta efter Default Gateway. Ska stå en IP-adress likt 192.168.1.1, men här kan de ha ändrat. Öppna webbläsaren och slå in den ip-adressen som adress. Tvekar ändå till att de stängt av admin-sidan, men vem vet

Funkar inte det så är du nog rätt låst att meka själv :slight_smile: Som någon annan skrev uppe i tråden kan man köpa en egen router och bara brygga nätverket till denna, dock vill man helst stänga av wifi på den gamla så att den inte stör i onödan, men det blir ju svårt nu.

Bäst är väl kanske att ta kontakt då med leverantören och se om dom kan lösa problemet, för det låter inte som att du har jättemycket handlingsutrymme

Jag tror inte att de stängt av admin-sidan men det är möjligt att jag behöver logga in på den med modemet anslutet via sladd. Så har jag alltid gjort tidigare och jag har också förstått att det är olämpligt att ändra inställningar via wifi, särskilt när wifi i sig är instabilt. Eftersom datorn står en bit från modemet vore det inte praktiskt att flytta datorn till modemet. Att låta kundtjänsten lösa frågan verkar enklare. Skulle det bli 2-3 samtal till kundtjänsten är det hanterbart. De är ganska smidiga.