Är Ubiquiti UniFi prisvärt?

Någon som har erfarenhet av Ubiquitis nätverksprodukter? Är de bra och värda den dyrare prislappen för hemanvändaren? Hur bra är de om man jämför med andra nätverkslösningar?

1 gillning

Ja det är bra prylar men ganska dyrt. För mig är det värt några extra hundralappar för stabilt nätverk.

Allt jag haft innan, Asus, Netgear etc har alltid krånglat.

3 gillningar

Ubiquitis prylar brukar beskrivas som “prosumer”, dvs. ett mellanting av professional och consumer. Det innebär att du kommer betala för funktioner som ofta inte är relevanta för en typisk konsument.

Själva hårdvaran är generellt sett något stabilare och bättre på att hantera ett större antal klienter än de traditionella konsumentlösningar som Ballongpinne nämnde.

2 gillningar

Tackar för båda svaren. Vi vill gärna sätta ihop ett stabilt nätverk som ska täcka hela huset och kan väl tänka oss att lägga en extra peng för att få till en bättre lösning.

Det vi har idag är en plug and play lösning i form av 4 st noder av kompletts egna märke - Igloo Nimbo. Men vill byta till något mer stabilt.

Vi har ett hus i tre plan med boarea på ca.370 kvm. De två första planen bor vi på själva och översta planet på ca.95 kvm är en lägenhet.

Hur många AP kan tänkas täcka vårt behov? Det finns ju High-Density AP som ska vara allra bäst hastighet på, men den är lite fulare än de mindre AP:n som är lite mer slimmade. Long Range varianten är också tjock. Vill hänga de någon i tak och andra på vägg, så då ser det bättre ut med en slimmad design.

Oj det var ett gigantiskt hus. Ibland kan jag uppleva att handover mellan accesspointer kan vara lite trögt. Sen kanske man inte behöver perfekt täckning överallt. T ex tvättstuga eller dylikt.

Mitt råd är att köra kabel så mycket man kan för stationära enheter och trådlöst endast i nödfall. På telefon har jag sällan behov av mer än några få Mbit/s egentligen. Att ha 900Mbit/s på telefonen är totalt meningslöst i mina ögon. Streamar man spel eller nåt lokalt har man kanske mer nytta av det. :joy: Har ingen erfarenhet av Long range men den har väl lite starkare 2.4Ghz radio om jag minns rätt.

1 gillning

Bra frågor som du ställer. Vi har en Unifi AP som vi är nöjda med. Körde förut med en Asus RT-AC68U med MerlinWRT (well, vi har fortfarande kvar den som router :slight_smile: ). Vi har den Unifi-modell som ser ut som ett “UFO”.

Det som jag framförallt tycker är trevligt med Unifi-burken är att den har POE = en enda kabel för att koppla in den “var som helst” där vi har ett ethernetuttag. Det betydde i praktiken att vi fick den mer lämpligt placerad än Asus-burken som vi har lite för långt ut mot ena ytterväggen. Nu har vi AP:n i köket så den hamnar ganska “mitt i huset”.

Management-mässigt är den ju lite komplexare med en server-programvara som du ska köra på någon maskin. Men tror den går att konfa även via ngn mobilapp om man hellre föredrar det. Har man en Linux-server hemma funkar management-appen okej. AP:n “sparar ner” infon som den blivit provisionerad med så om management-servern inte är uppe längre så kör den bara på med tidigare config.

Vi har ett 1,5-planshus och jag tror den funkar ok i vårt fall även på övervåningen. Däremot räcker den inte riktigt ut till carporten (där jag satte upp en WiFi-enablad lampa häromdagen). Så jag har ett separat SSID från Asus-burken som når ut dit. :wink:

I ert fall kanske 2-3 stycken skulle vara lämpligt? Men helst bara 1 om det går, just för att undvika “roaming” från en AP till en annan precis som @Ballongpinne skriver.

Den biten håller jag med om. :+1: Men på exempelvis en laptop är det ju smidigt förstås. :slightly_smiling_face: Vi har väl typ 11 enheter i nätverket eller ngt sådant just nu. :see_no_evil: (både på kabel + wifi)

3 gillningar

De är överlägset mycket bättre än konsumentprodukternas motsvarighet, särskilt vad gäller stabilitet. Köp en AP till varje våningsplan så behöver du aldrig mer oroa dig för räckvidd.

1 gillning

Jag installerat WiFi proffesionellt i allt från små kontor till ytor med många hundra slutanvändare, och kör ganska ofta på UniFi, dock blir min syn på UniFi tvärt om då jag kommer från andra hållet.
Jag tycker dom är sjyssta och prisvärde jämfört med ”riktiga grejer”, men mycket bättre än vanlig konsumentskit .

Att föreslå en bra design på ett nätverk är väldigt svårt såhär utan alla förutsättningar. Men här är några grundbultar.
Utelämnar en del bakgrundsfakta om varför du ska göra vissa av grejerna, blir för långrandigt annars.

Skulle aldrig sätta en Ubiquiti router på ett företag, men hos en ”vanligt privatperson” kan det nog vara vettigt då den har inbyggd controller för APs och det bli smidigt att få in all utrustning i appen.

Dra sladd till så många APs du kan, det gör stor skillnad och är många gånger mer driftsäkert. Mesh kan vara svårplanerat i stora hus, och finns flera fallgropar.

Om du vill ha ett riktigt riktigt bra WiFi, sätter du många accesspunkter, men ställer ner uteffekten så teckningen på varje AP endast är bra i ett och eventuellt ett angränsande rum. I skolor t ex sätter jag nästan alltid en AP i varje klassrum, men på så låg uteffekt att den knappt ger teckning när du tappar fri sikt till den.
Börja med att sätta dem i Low för 2,4GHz och medium för 5GHz.
Är detta för krångligt, knepigt och dyrt så tummar du det till en nivå som passar dig och din plånbok, prioritera då APs nära de viktigaste ytorna.

Använd UniFis designverktyg design.ui.com för att virtuellt testa teckningen. Tänk på att den endast funkar i 2D, den tar inte hänsyn till våningsplanen ovan/under.

Försök att ha maximalt 3 stycken AP som har ok teckning på samma ställe. Detta kan bli lite klurigt i hus med flera våningar, speciellt i hus med bjälklag i trä som inte avgränsar teckning naturligt så bra mellan våningarna.
Här gör det faktiskt gott att ha fler med låg uteffekt.

Om du ska ha många AP, räcker det långt med U6-lite, dom är inte bara prisvärdare, utan även mindre och nättare. Ska du bara ha en eller två på varje våning kan möjligen en uppgradering till U6-PRO vara lönt, går bra att blanda dessa också.

Använd bara U6-LR om du behöver utomhus. De andra AP-arna är mkt bättre lämpade för hemmamiljö av flera skäl.

I vissa gamla villor kan det finnas kolstubb i bjälklagen. Det iprincip helt dödar teckning mellan våningsplanen. Vilket bara är bra, förutsatt att man sätter APs på alla våningar. Men det kan ge oväntade resultat om man inte vet detta.
Samma sak gäller glasrutor med solskydd i.

8 gillningar

Ubiquitis prylar är bra men de har ibland haft strulig mjukvara. Jag undviker deras routers, typ Dream Machine.

Vilka superbra svar. Visste att det fanns kunskap på detta forumet, men hade inte räknat med så utförliga och givande svar.

Vår Meshlösning med kuber i form av Igloo Nimbo har gjort sitt. Vi kör ett byte till Ubiquiti.

Vår fiber kom in närmsta vägen till första väggen i ett sovrum på bottenvåningen. Tyckte inte det sågt särskilt snyggt ut med en tråkig klump i form av CTS på väggen. Vi blåste om fibern och flyttade CTS:n in i en ny mediacentral i en hall i mitten av huset. Därefter gjorde jag spår till 20 mm flexrör TV-rum på bottenvåningen samt upp till vardagsrummet och ett gästrum/kontor på andra våningen för att kunna köra trådat i dessa rum. Drog även upp ett flexrör på 20 mm för att få upp nätverkskabel till mediacentralen som ligger i hallen på 3.e våningen.

På 3.e våningen förberedde vi genom nätverksuttag i alla rum och en nätverkssladd är förberedd i taket till en AP i hallen som ligger i mitten av lägenheten på 3 e våningen.

Som jag har förstått det på era svar så ska AP:na inte sammankopplas med varandra. Nu till ännu mer frågor. Hoppas att ni har tålamod med mig. :slight_smile:

Jag vill köra ett nätverk som går till oss på 1.a och 2.a våningen. Därefter dra upp en sladd till 3.e våningen. Sätta en switch där och köra ett separat nätverk på 3.e våningen.

Hur ska nätverket vara uppbyggt med våra förutsättningar? Vilken storlek på Switch rekommenderas? Räcker det med den på 8 portar varav 4 är PoE eller? Tror nämligen inte att vi får plats med någon större i mediacentralen.
Vilken router ska vi ha? Behöver vi en eller två routrar ? Tänker att en AP på vardera våning bör täcka våra behov. Om man mot all förmodan behöver 2 st på våning 1 som pratar med varandra och 2 på våning 2 som pratar med varandra. Kan en av de köras trådlöst? Eller finns det något annat alternativ?

Uppskattas oerhört att ni tagit er tid att svara på mina nybörjarfrågor. :slight_smile:

1 gillning

Normalt installerar man detta rent fysiskt på precise samma sätt som nätverk med bara ett SSID. Sen avgränsar man nätverket vanligast med VLAN eller andra sätt att isolera nätverken via mjukvara.
Detta är dock ganska krånglig för gemene man och synnerligen krångligt att förklara hur man gör över ett forum :innocent:.

Dock har många produkter idag, Ubiquiti inkluderat, inbyggda konfigurationsguider för att sätta upp ett gästnätverk. Vilket är nästan exakt det du vill ha här. Då skickas två nätverk normalt ut på alla APs med olika namn. Ansluter man till huvud SSID:t hamnar man på samma nätverk som det trådande. Ansluter man till gästnätverket hamnar man på ett separat nätverk.

Mitt tips till dig, om du inte redan kan lite eller väldigt gärna vill lära dig massa om VLAN och hur man lindar detta.

Köp en dream machine eller liknande UniFi router.
Sätt sedan en U6-PRO på varje våningsplan. köp en ubiquiti Switch med så många portar du behöver (eller flera om du måste gå vidare från någon plats). Sen koppla in och sätt upp ett gästnätverk i mobilappen. Det blir en lite dyrare Switch, men du spar massa timmars googlande, youtube, och forum frågor :joy:.

En U6-PRO på varje våning kommer bli en väldigt enkel installation och du undviker interfererence problem helt vilket kan vara krångligt att handskas med. Är det inte tjocka betongväggar, och den hamnar centralt kommer det bli rätt bra teckning på hela våningsplanet då jag gissar att dem inte är mycket större än ~130 kvm.

Överkurs, om du kör på ubiquiti hela vägen, inkl Switch och router. Så vore det ganska enkelt att dedikera någon extra nätverkskort till gästnätverket för tredje våningen. Om det finns behov av det.

1 gillning

Förresten, lite osäker på om det är aktiverat default. Men många gästnätverk har en funktion som kallas ”client isolation” på sina gästnätverk. Det behöver du ha avaktiverat i eran installation

2 gillningar

Kör deras produkter bra hårdvara stabilt men deras mjukvara är väl ett huvudvärk glömmer du bort lösenordet också så är det bara att slänga skiten

Skall du ha Mesh i huset skall du satsa på TP-Link enkel och bra

Hej,

Kört Ubiquity för mitt hemmanätverk som inte är helt olikt ditt. Superstabilt, och klasskillnad mot de andra konsumentprylar jag använt. Kör Ubiquity genomgående (firewall, router / switch, APs). Skulle aldrig välja ngt annat om jag skulle installera ett nytt nätverk. Vad gäller ”servern” så har jag programvaran på en av mina datorer och startar upp den bara när jag behöver ändra ngt (typ en gång varannat år).

Mvh

F

Nu har jag inte läst de tidigare svaren pga tidsbrist just nu men ville slänga in en snabb blänkare om att jag tycker att det är prisvärda och stabila produkter som bara fungerar. Dock kräver de oftast lite mer kunskap när man ska sätta upp dom… men kommer man dit där dom bara snurrar så gör dom det länge utan problem. Har 2st accesspunkter från 2018 hemma och de har fungerat felfritt sedan jag fick igång dom :slight_smile:

Med tanke på att grejjerna fungerar bra så länge så är det väldigt prisvärda prylar. Min första accesspunkt har jag haft i 10 år, nu när jag uppgraderade till en ny fick den gamla hamna ute i garaget. Brandväggen är nu snart 8år och inget behov av att byta den heller…den bara tuffar och går.
Ute på gården har jag accesspunkt för utebruk, räckvidd ca 200m, köpte den på kampanj för under tusenlappen. Har även ett gäng av deras 5-portars switchar vid varje TV och på lite andra ställen.
Allt blir så smidigt att administrera när allt ligger i deras programvara Unifi, som jag kört på en Ubuntu-server i över 10år, aldrig några problem, bara uppgradera och uppdatera någon då och då. Köper man en ny pryl är det bara koppla in den så är allt konfat och färdigt…

Jag har en Dream Machine med två extra APs i Mesh. Fördelarna är alla inställningsmöjligheter och visualiseringarna via gränssnittet. App och WebbUI fungerar finemang. Det är även stabilt så länge jag inte ändrar något. Däri ligger även det stora problem, opålitligheten kring ändringar och dess påverkan.

Det är helt omöjligt att förstå vilka ändringar som orsakar en total reset av Wifi’et här hemma. Den minsta lilla ändringen, även ändringar som inte ipåverkar WLAN config eller IP-ranges mm, kan få alla APs att koppla från i några minuter. Ibland behövs en power reset av AP:erna (+DM worst case) för att det ska kicka igång.

När jag inte pillar med config ändringar så är det väldigt stabilt.

Ubiquity sägs ju vara bra, men samtidigt kostar dom en hel del.

Jag kan bara berätta om min erfarenhet då jag var i ungefär samma sits. Trähus med tre våningsplan (260kvm) + källare. Jag köpte 2st 2-pack Asus CD6 för totalt 1398:- som får anses som förra generationen utan Wifi6.

Som tillfällig lösning har jag första accesspunkten på plan 3 i ena änden av huset. Därefter har jag trådlös överföring till en andra accesspunkt på plan 2 i samma ände av huset där jag har stationär dator inkopplad via kabel.

Med endast två accesspunkter är det täckning i hela huset förutom i ena änden av källaren. Däremot så skulle jag tjäna på att koppla in en extra accesspunkt då uppkopplingen är bristfällig i ena änden av huset, men det “fungerar”. Dessutom äger jag två extra accesspunkter som ännu inte används.

Jag kommer i framtiden att dra kabel mellan 2-3 av accesspunkterna och flytta dom i huset för att få dom mer centralt. På detta sätt förväntar jag mig att få snabbare överföring mellan accesspunkterna, relativt god trådlös täckning överallt samt möjligheten att koppla in med kabel om behov finns.

Hittils har dom fungerat rätt stabilt och det är främst jobbdatorn som ibland kopplar upp sig på wifi, men sedan inte får något internet. Detta har hänt 3 gånger men andra trådlösa enheter har inte haft det här problemet.

Sen får man själv avgöra vilka behov man har och vad man värderar. Jag är av den uppfattningen att man inte ska döma ut lågbudget prylar och att de dyraste inte alltid är bäst för mig.

Anledningen varför jag valde Asus före TP-link var att den har webbgui och backhaul-funktionalitet samt att vissa funktioner kostade i TP-link.

Ja!
Aldrig mer ASUS!