Tja!
Jag arbetar just med detta och har själv Ubiquiti i min villa.
Jag har 2 plan på ca 100kvm vardera. Jag själv drog fram kabel till unifi ac-pro. Där jag centrerade våningarna efter behov utav wifi täckning. Idag finns (wifi6) u6-pro som ger ännu bättre prestanda.
Har aldrig gillat LR eller Lite. Utan Pro har alltid varit en självklarhet för mig. LR är svajjig i signalen, Lite räcker inte till. Pro är mer stabil och professionell.
Man kan numera börja med en unifi dream machine och utöka med accesspunkter där man vill ha bra täckning. I regel en på varje våning. Där man då självklart placerar unifi dm i närheten utav modemet. Helst i samhörighet med Tv, tvspel eller datorn som kräver nätverkskabel för bästa prestanda.
Glöm inte lösenordet…
Sen behöver du inte slänga skiten om du gör det, sätt upp en ny controller och reseta APs eller vad det nu är för prylar. Ja du tappar config om du inte sparat den men slänga känns lite extremt…
Jag kan starkt rekommedera ubiquiti dels pga av stabilitet men även pga användarvänlighet. Jag har under 10 års tid kört deras produkter och från början valde jag deras produkter för att de hade poe(power over ethernet). Under åren har jag byggt ut nätet med deras kameralösningar, fler switchar samt firewall och jag kan bara säga, superstabilt! Under dessa 10 år har jag inte haft ett enda problem, det är inga problem med hemmajobb (jag jobbar hemma 95% av min tid, i teamsmöten samt är starkt beroende av bra VPN koppling). Alla, komponenter kan hanteras via mobilen och jag kan enkelt konfigurera allt via mobiel eller det webgränssnitt som finns tillgängligt. Till detta kommer även alla tillbehör som gör livet enklare och gör det möjligt att skapa vackra miljöer även med synliga ap’s osv pga, av att produkterna är vackert designade samt att tillbehören tillåter just att skapa en mer mjuk “konsnärlig” look i hemmet! Jag är supernöjd
Är tyvärr beredd att hålla med.
@DaB - stort tack för intressant och nördig läsning.
det! ![]()
När jag kollar bekantskapskretesen så vet jag ingen som är missnöjd med dom, väldigt mycket det motsatta faktiskt.
Pga intresse så löser jag det på billigare sätt, vilket jag INTE rekommenderar till gemene man.
(Även om mitt nätverk funkar utmärkt. Det man sparar i pengar får man lägga ut många gånger om i tid.)
Så baserat på det skulle jag säga ja.
För nördar och intresserade som vill ha prisvärt så är Mikrotik najs. Använder deras kraftfullare routrar och brandväggar mycket. Dom har ett helt okej centralt managerat WiFi system. Sjyssta prisvärda switchar också, speciellt fiber, 25G, 40G och 100Gbit switcharna ![]()
Men det är verkligen verkligen verkligen inget för gemene man. Inget guidat alls, och behöver ha en ganska grundläggande förståelse för hur WiFi fungerar för att få till det bra. Finns nästan inga rattar som inte går att skruva på.
Med Ubiquiti är ”Auto” på typ alla inställningar bra, förutom uteffekten som nämnt ovan med fördel sänks om man har flera APs
Kikar på Mikrotiks hAP ax3 men har dom ärligt talat ingen switch med en 2,5 Gbps RJ45? Känns lite saftigt att köpa denna bara för att kunna utnyttja accesspunktens snabbe-port.
Jag hade slagit till direkt om de hade en ~8 portars mini-switch med åtminstone en 2,5 Gbps port som jag kan knö in i elskåpet där Telias utrustning står.
Tänkte du köra hAP som APs då misstänker jag?
Känner inte till att dom har det, och skulle du göra det med SFP får du heller ingen POE, vilket är lite synd.
Bästa kompromissen jag kan komma på är att köra RB5009UPR+S+IN som router i teliaskåpet. Den är ganska nätt, har PoE ut, och en av portarna är en 2.5G-port. Du har också en SFP om du vill köra fulösningen utan PoE på en port också.
Den är ganska dyr, men en jäkla fet router. Går att köra docker containers på den till och med ![]()
Note: ska man bara ha en router med ”allt i ett” (och fortfarande är ganska nördig och inte är blyg för att leta lite forum osv) så är nog just hAP ax3 en riktigt bra allt-i-ett-lösning, för lägenheten, lilla huset eller sommarstället.
Har varit inne på uniFi men inte gått över en väntar på att wireguard ska kunna köras på deras router.
Har precis beställt en sån här grunka TLSense J4125v3: 5x 2.5Gbit LAN, J4125 CPU, (teklager.se) för att splitta upp mitt LAN, men jag är inte säker än på om jag ska ersätta Telias router med den, eller sätta denna bakom. Jag hade helst haft en switch mellan TLSense och accesspunkten, för en liten switch får enkelt plats i elskåpet där alla nätverksuttag till lägenheten sitter (när jag plockar ut min Intel NUC och ställer den någon annanstans).
Då kan jag patcha ut ett uttag till accesspunkten och ställa den centralt i lägenheten och mest troligtvis få täckning överallt (vi har bara 90 kvm).
Jag får fundera på om det är värt 650:- extra (vilket är c:a 100:- mer än vad switchen kostar…) eller om jag ska kolla på någon annan tillverkare. Accesspunkten såg dock smutt ut, så jag kanske köper den i vilket fall.
Den ser ju vass ut. Kör inget PFsense själv, men det är ju bra och finns dessutom mycket bra resurser på nätet för config om man behöver kolla upp något.
Är ju gött att bli av med telias router om du inte behöver den för telias andra tjänster, typ om du har deras TV-tjänster eller så (går då också, men meckigt).
Enda problemet med TLSens-switchen är väl att den inte hade PoE då, men går ju köra en injector eller ac-adapter i AP:n i värsta fall. Mikrotik har ju små passiva y-kopplingar du kan köra istället för riktig PoE, blir väldigt litet, men tror tyvärr att injektorn bara funkar i 1Gbps. Den är åtminstonne bara rate:ad för 1Gbps, har aldrig testat köra 2.5Gbps över den, kanske går om du har tur och det är bra kablage i övrigt.
Jag var lite rädd att TV kanske skulle bli krångligt, men jag gillar att mecka en del så ska ge det ett försök. Min plan var från början att låta Telias router sitta kvar, koppla ett uttag i patchpanelen ut i lägenheten för TLSense och sedan en annan kabel tillbaka till skåpet (det finns alltid två nätverksuttag i varje dosa) till en liten switch. Sedan drar jag en sladd från switch till patchpanelen till ett uttag centralt i lägenheten för accesspunkten. Sedan kopplar jag bara TV-boxen direkt till Telias router så får den sitta på “utsidan”. Men jag får se hur jag anpassar planen ![]()
Var länge sedan men löste detta för en polare för ett par år sedan. Har det inte ändrats så lämnas telias TV-tjäsnt (dvs den typen av tjänst där man kopplar en TV-box direkt till ett nätverksuttag i routern) av med på ett eget VLAN, och det är därför det slutar fungera om du slänger bort Telia routern. Detta kan du ta dig runt på två sätt.
-
Det snyggaste men krångligaste, ta reda på vilket VLAN det är, antingen om du kan hitta det på nätet, eller genom att kolla med t ex wireshark. Då kan du i din PFsense router tagga det VLANet på inkommande internetport samt den port TV-boxen sitter i.
-
Om du ändå vill bli av med teliaroutern, kan du antagligen (har inte testat detta själv) koppla en switch som blindt även skicka vidare ALLA VLAN på alla portar, t ex RB260GS, och koppla den före din router, samt TV direkt i den switchen. Sen din PFsense i switchen.
Då slipper du dubbelnat osv iaf
OBS, inget av detta behövs ju så klart för rena streamingtjänster, och tänk på att alla switchar inte vidarebefodrar taggade VLAN automatiskt, inte ens alla switchar med VLAN-stöd gör det