Mesh-nätverk, val av hårdvara

Hej,

Då jag har fått in ett antal klagomål från ungarna angående nätverkstäckningen i kåken hemma så tänkte jag slutligt göra nåt åt saken… :heavy_check_mark:
Vad jag förstått kan det vara bra med ett Mesh-nätverk för att förbättra täckningen i och runt kåken. :computer: :house:

Behovet är bättre täckning på övervåningen och ute vid poolen, men den senare sändaren kan stå på inglasad altan så den behöver inte vara IP-klassad för utomhusbruk.
Routern står idag på kontoret på nedervåningen.
Huset är 1½-plan utan källare, byggt i trä.

Finns det nån här som har erfarenheter och kan rekommendera märke och modell, eller har andra tips på vägen :grinning:

Jag valde att köra på Asus ZenWifi XT8 och för priset måste jag säga att jag inte alls är nöjd, trots att de fått bra betyg. Det slutade med att jag drog kabel till alla stationerna i alla fall och dessutom behövde en station per våning.

2 gillningar

Jag kör en Ubiquiti Networks UniFi 6 Long Range på övervåningen som enda Wifi enhet och den täcker hela huset och mer därtill, även ner i vår betongkällare. Den vill dock ha strömförsörjning via nätverkskabeln (en PoE+ switch eller liknande), men om du har det är den superbra.

De har även billigare varianter som borde fungera bra i ditt trähus.

2 gillningar

Mesh kan vara en bra lösning för att få bra räckvidd, men i slutändan så offrar du hastighet när allt går trådlöst. Det är ju lite av en glorifierad repeater-lösning.

Absolut bäst är såklart att köpa separata AP:s och dra kabel, men är man inte teknisk eller händig kanske man inte orkar med det. Kan räcka med en enskild stark AP likt vad ovanstående kommentar påpekat.

Rekommenderar oavsett märket Ubiquiti. Antingen:

• Ubiquiti Security Gateway + Unifi6 (eller förra generationen om 6 är out of stock, finns typ AP AC/NanoHD/FlexHD) Pro/LR/Mesh. (LR = long range). Lite svårare att komma igång med. Men är man nörd så kan det vara värt.
  • Amplifi HD. Några år gammalt, men onekligen stabilt mesh-system. Funkar bra om du är fine med hastigheter upp till 200 mbit. Kan nog få typ 400 nära mastern, men droppar snabbt bort mot mesh-noderna. Oerhört lätt att komma igång för en lekman.
  • Amplifi Alien. Monster-variant av Amplifi HD. Om du vill ha gigabit-hastigheter; overkill för de flesta.

Finns även Ubiquiti Dream Router (f.d Machine?), kan dock inte voucha för hur bra den är. Dock enkel att komma igång med + möjlighet att köpa till fler APs om man saknar räckvidd.

Ja, jag gillar Ubiquiti, förutom namngivningen på produkterna; det är en djungel…

4 gillningar

En till recommendation av Ubiquiti, har en Ubiquiti Unifi Dream Machine och sen ett antal Ubiquiti UniFi UAP utspridda i huset.
Haft 0 problem med dem, jämfört med innan där allt var ett hopplock av accespunkter från diverse tillverkare.

1 gillning

Ok… trist!
Men bra att du delar med dig - då kan jag stryka ett märke från listan :wink:
Då jag nyligen renoverat typ halva huset var inte tanken att behöva spika kablar längs alla väggar och lister - jag tänkte att vi levde 2022 och att saker funkade trådlöst :sunglasses:

1 gillning

Jag bör tillägga att jag funderar på att lägga till en AP i kontoret nere källaren för att få lite bättre hastigheter där.

Om man vill nörda lite kan man också köra Ubiquiti controllern i en docker container, och köra en router med t.ex. OPNsense, så man behöver inte vara helt inlåst i deras system. Men det är nog ändå bäst att ha alla AP från dem, det är lite iffy att blanda.

2 gillningar

Jag inser att jag, som vanligt när jag ställer frågor även ger halva svaret… :man_facepalming:
Tolkar jag dig rätt @Anton att jag ev skulle klara mig med en kraftigare maskin än den (Telias std) jag har idag (?)

Tack för utförligt svar i övrigt :wink:

Jag skaffade faktiskt först Ubiquiti APna (bytte ut de gamla en efter en) före Dream Machinen, och körde kontroller från en vanlig dator för att konfa dem.
Hade också någon Asus router med möjlighet att köra både ADSL och 4g parallelt, inköpt innan vi fick fiber indraget i huset. Den var det massor med problem med, hängde sig 1 gång i veckan så man fick starta om den.

Det är svårt att säga innan man provat såklart, men det låter som att det kan gå. Att köpa en bra maskin är i regel alltid bättre än den du får med från Telia, men sen handlar det ju också om fysikens lagar.

Hur är täckningen nu? Når du ändå ut till alla platser men det bara är svajigt? Då skulle jag kunna påstå att en enskild starkare maskin kan fungera för dig.

Hur tekniskt lagd/intresserad är du? Med lite teknisk DYI får man oftast bättre resultat.

Budget?

Hastighet på nätet?

Jag har i flera år kört TP-link Deco M5 Mesh-system AC1300 3-pack och är nöjd med det. Har 95 kvm som täcks utan problem. Går mycket enkelt att bygga ut med en eller flera moduler som finns att köpa styckvis.

2 gillningar

Täckningen idag är sån att det ibland laggar vid poolen, och dottern blir nedkopplad med paddan i sitt rum medans tvn funkar trådlös utan problem.
Sonen, som har rummet vägg i vägg med dottern på övervåningen har ibland bekymmer med onlinespel, men inte heller han några bekymmer med AppleTV i hans fall…

Min tekniska kompetens inom data och även intresse är ganska utdaterat :wink: nu är jag mer i segmentet “det ska bara funka”
Men jag är ingenjör i botten och har byggt och rivit nån dator back in the days, och även gjort viss elinstallation hemma så helt okunnig är jag inte :sweat_smile:
Mer oengagerad - dvs enkelhet och stabilitet, där har du mig :heavy_check_mark:

Budget har jag inte funderat kring

Hastighet är 100/100

Okej, jag ska försöka förenkla mitt råd då till ett par få alterantiv. Primärt rekommenderar jag fortfarande märket Ubiquiti. Det betyder inte att andra märken är dåliga, men jag kan personligen inte voucha för deras stabilitet.

Jag tycker inte det låter som att du behöver ett mesh-system. Det skulle samtidigt inte vara ett dåligt val om räckvidd är viktigast. Pratar vi 100/100 så behöver vi ingen monster-setup för att få ut det i hela huset.

Har filtrerat bort Amplifi Alien pga overkill för 100/100. Inom Ubi-familjen är det fortfarande bäst price/performance med en Security Gateway + en bra AP. Men i och med att SG inte ens verkar vara i lager så kan vi för stunden avfärda det.

Och med det sagt så kan alternativen postade ovan av andra också säkert vara bra, men det här är råd utifrån egna erfarenheter + lite för många timmar av youtubande och läsande på forum :smile:

1 gillning

Man kan också köra deras AP i standalone, där man configurerar dem via en app. Det är lite mer begränsande än om du har en controller, men jag körde så ett tag och det är ju inte som att man går inte där och meckar, utan du sätter upp det en gång och låter det vara.

Kört Amplifi HD i några år utan minsta problem. Bra täckning och fungerar finfint.

Vad är din nuvarande router?

Har du funderat på en stark router + förlängare?

Kjell har en bra deal på TP-link Archer X73 för 1190 kr. Wifi 6, och bör vara kompatible med Deco mesh.

För 2500 kr kan du få detta monster.
615fLnkGYZL.AC_SX679

1 gillning

Jag kör TP-link Deco M9 +
Är också nöjd. Har aldrig strulat.
Mina föräldrar har M5an och räckvidden är bättre på M9an

Enda nackdelen är att puckarna är ganska stora på M9.

Både jag och mina föräldrar har puckar ståendes i ouppvärmda utrymmen och det har inte varit några problem med minusgrader.

2 gillningar

Igen talar min kunskap om dessa moderniteter :wink: är “detta monster” endast en antennlösning som jag kopplar till min bef router?

1 gillning

Hej,

Jag har ett 1,5 plans hus med ungdomar på övervåningen. Fick in klagomål att bla funkade zoom dåligt för en av dom. Bytte från en router på nedre våningen till D-link mesh. En enhet i varje gavel på nedervåningen + en enhet mitt på övervåningen. Efter det har vi inte haft några problem. Det gick åt några omstarter av enheterna innan dom hittade varandra korrekt, vid installationen.
D-link COVR-X1863 mesh-system AX1800 3-pack, naturligtvis inköpta när det var extrapris. :slight_smile:
Kan lägga till att jag jobbar hemifrån heltid och är beroende av en stabil uppkoppling.

2 gillningar

Igen talar min kunskap om dessa språk, jag är inte säker på vad ‘bef’ betyder.
Monstret kan ersätta din nuvarande router.

Om du har några gamla routrar kan du använda dem som Acces Point (AP, ansluten till Ethernet från väggen i ett annat rum) eller repeater (ej ansluten till Ethernet). :slightly_smiling_face:

Jag har också gjort goda erfarenheter av plug-in repeaters som denna. Idealiskt placerad halvvägs mellan routern och målplatsen.

1 gillning