Vilken router ska man ha?

Vi har väldiga problem med nuvarande router, den krashar regelbundet och är allmänt urusel. Trots att min sambo gjorde noga research inför dess inköp. Nu har sambon lite tappat sugen att ta tag i inköp av en ny och jag är totalt oteknisk.
Någon hör som har en de är riktigt nöjda med?
Vi har stort hus med stenväggar, men har “förlängare” och har lyckats få wifit att nå i hela huset och iaf delar av trädgården.

Vi kör denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

Dragit fast nätverk till alla stationära saker. För wifi kör vi denna centralt placerad i taket. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5930459

Funkar mycket bra. Asus, Netgear etc håller jag mig borta ifrån, deras konsumentgrejer har i min erfarenhet alltid varit skräp.

2 gillningar

Vi kör också med Ubiquiti, aldrig kraschat.
Vi har en sån här unifi dream machine router https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222601

5 gillningar

Låter mer avancerat?

Är det en router som ni har problem med eller menar du eran wifi access punkt?

Om ni har problem med WiFi täckning och kör repeaters skulle jag föreslå ett system med mesh-teknik.

Till exempel något liknande detta:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5973594

Finns i olika prisklasser och olika tillverkare.
Men Deco från TP-Link fungerar bra för hemmabruk.

Om ni även behöver fasta uttag så kan ni bygga ut med en eller flera switchar beroende på hur kabelnätverket ser ut hos er.
Den jag länkade till har dock tre uttag per enhet som man kan använda om de står på rätt plats

2 gillningar

Om ni ska ha Mesh så är det bra om routern har en egen lina för routerkommunikationen. Annars måste ni dela den med kapaciteten i er “surflina”.

1 gillning

Repeatrarna verkar funka för vi har kontakt med routern hela tiden, det är routern som måste startas om hela tiden då den hamnar i nått “inget internet” läge och 5Ghz nätet funkar inte alls.

Jag har denna routern:

Kombinerar med denna accesspunkt:

Har fungerat toppen här, denna lösningen kanske inte är 100% plug and play, men har varit helt bekymmersfritt sedan uppstart.

2 gillningar

Köpte denna (fast X10-versionen) nyligen och är extremt nöjd. Bytte ut tidigare router mot en av enheterna, och de andra två är utplacerade strategiskt i huset. Installationen tog max 10 minuter, smidig app som guidar. Full täckning och hastighet överallt, och så mycket mer stabilt jämfört med tidigare router + repeater.

2 gillningar

Vi köpte en tunn mesh router förra månaden. Får dock avvakta till nästa månad före vi hunnit utvärdera den men det kanske det finns andra på RT som gjort?

Valde en som tar upp minimalt med plats som dessutom är rätt så snygg.

1 gillning

Inser nu att ja, det är ju acesspunkten som jag startar om i ett… som sagt oteknisk värre.

Vad har ni idag och hur är det kopplat?

Mesh-lösningar är en kompromiss som kanske duger men det är alltid bättre att koppla in accesspunkter med kabel om det är möjligt.
Ubiquiti’s accesspunkter är väldigt bra, är det nuvarande accesspunkter som strular skulle jag rekommendera att behålla nuvarande router om den klarar er hastighet, stäng av wifi i den (om den har det) och koppla in några såna här:
https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-u6-lite-access-point
med kabelanslutning.

2 gillningar

Kanske bättre om du listar vilka enheter ni har, märke och modell, och vilken det är ni startar om?
Kanske lättare för folk att ge tips då :slight_smile:

1 gillning

Vi har en D-link DIR-860L,
Sen är det nån typ av D-link repeatrar. De brukar dock ha stark anslutning,

När det “krashar” får man felmeddelande “ansluten utan internet”, startar vi då om acesspunkten så brukar det oftast funka igen.

D-Link kan bara göra switchar, övrig nätverksutrustning är urusel. Repeater är inte heller något bra, de halverar den trådlösa hastigheten direkt. Kan/vill ni inte dra kabel är mesh iaf en bättre lösning.

Kanske detta är ett bra alyernativ för oss då, och inte galet dyrt.
Var det enkelt att montera?

Hur stort hus räcker den till?

Huset är en 60tals tegelvilla, med murstock, souterräng med inredd vind. Tror vardera våning är ca 120 kvm och fiberkabel +router är i ena änden av huset på mittenvåningen.

Personligen så har jag nog aldrig haft problem med ASUS. Använde RT-N66U ett kortare tag innan jag uppgradera till en AC68U som varit använd i 10 år utan problem, upptid allt från 30-120 dagar (omstart för uppdateringar) … och haft mjukvarustöd hela tiden, vilket har varit positivt. Köpt/Rekommenderat RT-N12C, AC66U, AX53U till syskon/nära släkt och allt fungerat så gott som perfekt för dom.

Netgear, Linksys, D-Link, Zyxel har man haft väldiga problem med. Men detta var innan 10-talet, så väldigt lite erfarenhet om hur det ser ut nu, förutom att föräldrarna kör med en Netgear R7800. Vilket jag valde, och det mest pga. att den stödjer OpenWRT; Öppen källkod och förhoppningsvis 10+ år av mjukvarustöd. Så inga problem med hårdvaran i alla fall.

Håller mig personligen borta från TP-Link numera. Då dom har en tendens att släppa nya hårdvarurevisioner av samma modell och samtidigt sluta stödja föregående revision. Köpte en 4G-router till föräldrarna för att ha i stugan. Blev några få uppdateringar till den sen sluta dom stödja den (1-2 år, max).

Jag kör också Asus och det har fungerat väldigt bra. Dock rekommenderar jag att köra kabel till AP, då det blir väldigt mycket bättre (oavsett vilket märke du köper).

“Repeater” är inte något man vill ha. Någonsin. Kör kabel från router till alla dina AP (mellanlanda via switch om det behövs).

Bara en vänlig tanke.