Jag och min familj flyttar till en ny lägenhet nu till helgen, det är en suterränglägenhet med betongväggar och golv. Det finns bara ett internetuttag i lägenheten (blå-markerat i planritningen).
Vi är fyra personer i familjen. Jag har planerat att teckna ett abonnemang á 300/100 Mbit/s. Jag arbetar ofta hemifrån (fjärransluter med två skärmar till en dator på jobbet) och tänker försöka ställa i ordning ett kontor i förrådet innanför tvättstugan.
Hur ska jag tänka för att få bra teckning i hela lägenheten? I det tilltänkta kontoret? Ska jag satsa på ett mesh-nätverk? Eller en router på övervåningen med en repeater på nedervåningen? Vad rekommenderar ni för placering?
Vad ska jag köpa för något? Min budget ligger väl på 2-3k, över det börjar det svida lite. All hjälp mottages tacksam!
Det har funkat ok med trådlöst, och jag ser inte hur jag ska kunna dra en kabel på ett snyggt vis från sovrummet på övervåningen, genom vardagsrum/hall, nedför trappen, genom hall och tvättstuga för att komma till kontoret. Som sagt, betong överallt så det går inte att bygga in eller dra genom väggar.
Mesh.
Repeaters är en dålig lösning.
Kör mesh i villan på 200 kvm, betongväggar.
Funkar fint, jobbar hemifrån 2-3 dagar i veckan.
Tp-link deco m9. Brukar finnas på kampanj för 2500. Men nu har det säkert kommit något nyare.
Gå förbi närmsta Kjell& company och lyssna med dem
Det beror ju på vad man gör. Jag har ett 200m2 hus, kör bara trådlöst med Telias egna router och har kanontäckning i hela huset. Jag kan köra teamsmöte med video samtidigt som ett barn spelar online Playstation (Wi-Fi) och två tv-apparater streamar Netflix. Alla prylar utspridda över huset på olika våningar. Tappar inte täckningen förrän typ två granntomten är bort.
Men visst, jag sitter inte i en betongkällare.
Jag gillar prylarna från ubiquiti.
Har en lite annan lösning själv, men typ UniFi Dream Router - Ubiquiti Store Europe tillsammans med en AP Access Point U6 Plus - Ubiquiti Store Europe. Dock behöver denna AP ström via kabeln som den kan få från routern, följer inte med strömadapter som behövs om du inte kan dra kabeln hela vägen. Kanske lite overkill och komplicerat.
Det gör jag säkert inte, men in i huset har jag 1000/1000 fiber och även om flera i familjen använder bandbredd så har jag aldrig upplevt någon brist. Det är klart att det bästa vore en fast lina för onlinespelandet men grabben verkar inte ha några issues ännu…
Hehe, men lite onödigt med 1GBit om man inte kan utnyttja de kan rekommendera en mesh med 5Ghz. Gärna då med Wi-Fi 6 som gör att de blir färre konflikter mellan enheter.
Själv gjorde jag dock åt andra hållet, mitt Wi-Fi klarar 1GBit överallt men fick nedgradera till 300MBit då de är nått fel på stadsnätet
Vill bara påpeka att från mitt perspektiv så är mesh-nätverk bara en förfinad version av repeaters. I slutändan så studsar dom ju alla signaler trådlöst, och du får en ganska stor förlust i hastighet. Men, de är ändå otroligt mycket bättre än repeaters; tror aldrig jag har sett repeaters fungera bra nånsin.
Har du verkligen inte möjlighet att dra kablar för att sätta upp accesspunkter så kan definitivt mesh vara en lösning. Du får OK prestanda till en liten högre peng. Men du kommer som sagt aldrig att få ut full prestanda
Sen kan du ju på riktigt prova med att bara införskaffa en lite mer robust all-in-one router. Du verkar ändå ha en väldigt central placering, så det kan faktiskt fungera.
*och sen ett snabbt tekniskt tips är att gå all in på 5ghz, sällan värt att nöja sig med 2.4. Sänk istället till typ 40Mhz ist för 80 och se om det blir bättre räckvidd
Jag bor i en liknande bostad som du (betongväggar/golv, 2-plan). Har en TP-Link Deco X50 mesh med 3 enheter sedan ett par år tillbaka. Jag är supernöjd, får ut den hastigheten jag betalar för (100/100) i hela lägenheten och det var otroligt enkelt att sätta upp mesh-nätverket med 3 enheter.
Ser inte riktigt poängen med att dra kabel till datorn eller till accesspunkter, vårt Wi-Fi har inte svikit oss under 2 år då någon i familjen jobbat hemifrån varje vardag med flera videomöten dagligen. Men har man extrema krav på prestanda kan det säkert bara värt jobbet.
Kommer till en början köra på trådlöst mellan noderna. Om jag märker att behovet finns kommer jag försöka dra kabel mellan noderna eller koppla dem med en homeplug: