Jag hjälper min far med hans IT-bestyr. Sedan länge har jag tyckt att han borde skaffa mobilt bredband. Dock har han tyckt att hans befintliga halvdåliga lösning varit bra nog.
Nu i sommar drabbades han plötsligt av en kris - surfen på mobilen tog slut. Nu är han öppen för att ändra på saker. Jag har även fått veta att hans befintliga abonnemang fått höjda priser på ett sätt som innebär att de inte är prisvärda alls. Jag bör alltså kunna både förbättra hans prestanda och sänka kostnaden rätt rejält.
Det han har idag är en iPhone med ett abonnemang hos Tele2 och en laptop med en gammaldags sticka, också från Tele2. Stickan kostade tidigare runt 100 kr per månad men har nu fått höjt pris till runt 300 kr. Abonnemanget kostade också tidigare runt 100 kr men kostar 145 kr nu. Han är rätt trög med att själv ändra på saker så jag behöver hjälpa honom för att det ska bli bra.
Min far använder internet främst hemma i stan och i sommarstugan. Han har slutat resa utomlands helt och hållet. Tidigare har täckningen i sommarstugan (i skärgården) varit dålig men jag får intrycket av att det blivit bättre. Enligt täckningskartorna har något problem aldrig funnits men jag tror stugan ligger typ i en sänka. Hundra meter bort har det fungerat bra men inte just där.
Jag har tänkt att ett abonnemang på mobilt bredband för 150-200 kr borde vara lagom. Hallon är billigast men även t.ex. Telenor har vettiga erbjudanden. Att kunna spara surf är en vettig funktion för honom. Han använder mer internet på sommaren när han mest bor i sommarstugan.
Jag har själv en telefon med Hallon och tänkte att jag tar med den till sommarstugan och utvärderar hur/om den fungerar där. Det borde alltså kunna visa om Hallon duger eller om det behövs något bättre/dyrare alternativ.
För att helheten ska bli billig behöver jag sedan köpa en router för mobilt bredband. Jag vill helst undvika de alternativ som ingår i olika abonnemang. Här kan jag förstås ha fel men jag uppfattar att det är onödigt dyrt. Fördelen är förstås att man lättare kan få hjälp av kundtjänst vid behov men en trådlös router tänker jag är en enkel pryl att använda.
Jag noterar att det finns en hel del modeller, ofta nya i förpackning, som säljs för ca 500 kr på Tradera. Min undran är nu vilka minimikrav jag borde ställa på den trådlösa routern. Här finns förstås en möjlig koppling även till abonnemanget. Jag antar att 5G är lämpligt att välja. Det handlar inte så mycket om att det behövs någon markant hastighet, mer att lösningen ska vara framtidssäker. Det är bra att slippa behöva byta ut saker på nytt inom 3-4 år. Rent prestandamässigt borde 4G vara tillräckligt.