Mesh-nätverk, val av hårdvara

Drömmen vore väl ha en UniFi 6 Long Range per våningsplan och en på utsidan/trädgården (kanske en IP-klassade Pro där?) med PoE+ från en Dream Machine Special Edition. Den har ju dubbla WAN så kanske går att koppla i hop med Teslas StarLink som failover. Med denna setup kan du ju också begränsa eventuella ungdomars internettid, vilka sidor de får besöka, köra ett nedlåst gästnätverk, ett separat nätverk för hemautomation som inte får komma åt internet, och så klart driva lite övervakningskameror och larm med UniFi Protect.

Enda invändningen vore väl priset då…
:drooling_face:

1 gillning

Edit: End of life

Håller inte alls med.

Du kanske inte har kompetens?

Just desss enheter är bland de absolut bästa router-produkterna i världen.
Att binda samman routrarna med kablar är ju precis vad man inte behöver göra med asus mesh produkter, de har ju ett eget trådlöst nät som ersätter kablar.

Vårt fungerar perfekt!

Du kanske behöver fler enheter, helt enkelt? Vi kör med fyra sådana och då får vi även bra täckning på stor tomt.

1 gillning

Har också fyra, kanske hur huset är byggt hos oss att det fungerade dåligt… :roll_eyes:

Välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:

Köp inte något som är End of life… :joy:

En fd kollega körde med TP-Link Deco M4 och han är väldigt nöjd. En god vän som avskyr allt som har med nätverk att göra men ville ha något enkelt som bara fungerar köpte, på min rekommendation, Google Wifi (2nd Generation) (3-pack). Han är otroligt nöjd och fick igång allt utan problem.

Många rekommenderar Ubiquiti, jag kör själv med deras USG och två accesspunkter, den ena trådad och den andra meshar till AP1. Kan varmt rekommendera prylarna men inte om du inte är lite av en teknikentusiast. Det är saker som ställer högra krav på användaren för att komma igång även om man kan läsa ett det är jätteenkelt. Det är det - om du kan en del om nätverk. Tycker du att en vanlig konsumentrouter är otäck? Köp något annat.

2 gillningar

Hur många kvadrat har du per plan?

Du kommer ju aldrig få lika bra nät om du kör helt trådlösa repeaters jämfört med kablar. Hur bra det kommer fungera beror ju helt på avstånd, placering och husets utforming.

1 gillning

Repeater och mesh är ju olika produkter… Om man inte är en seriös spelare klarar sig majoriteten av alla normalanvändare med en bra meshlösning.

Sedan kan jag inte annat än hålla med, kablar är bäst.

1 gillning

Undvik Asus och deras mesh system. Provade först ett lyra mini men då det inte funkade uppgraderade jag med en riktig asus router och provade deras AImesh. Fortsatte strula lika mycket (startar om/tappar kontakt flera gånger per vecka). Som Jan säger, inte värt pengarna, syns även när man gräver djupare i omdömen. Tröttnade iaf ur och bytte till ett TP-Link Deco x60 som funkat felfritt den installation. Betydligt mindre konfigureringsmöjligheter jämfört med asus men fullt tillräckligt om man inte har massa specialkrav.

2 gillningar

Köp på Elgiganten och lämna tillbaka om det inte funkar, oavsett vilket system du vill prova.

Jag kör som någon ovan TP Link Deco M5. Tre enheter, tre separata hus på lantstället. Funkar kalas.

1 gillning

Hej,

Hade tidigare Asus routrar med Aimesh. Varit fan av Asus länge. Men Aimesh var inte stabilt nog. Noder slutade fungera etc så efter många år som trogen kund kör jag nu:

Ubiquiti Dream Machine med Ubiquiti Unify 6 Lite AP. Dragit kabel till varje AP för bästa prestanda. Fungerar super och väldigt bra UI.

Stenväggar med metallnät i kan vara sjukt bökiga och kräva många AP. Alltid pilligt att få till om man har “otur” med att ha stabila väggar :slight_smile:

Van med Ubiquiti då jag kört deras lite fetare varianter på kontoret sedan innan. Otroligt bra och stabilt där med, jämfört med Cisco-böket vi ersatte där (gamla grejor förvisso).

Beror lite på vad du har för budget såklart.
Mesh nätverk är oftast väldigt dåliga, därav det låga priset.
Hade jag varit du hade jag köpt 2 sådana här: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/router/asus-rt-ax82u-tradlos-router/209907 och kopplat ihop meshen själv för att få kvalité (Dom har inbyggt stöd för det). Istället för att köpa ett halvkasst meshnät med 3 puckar för under 2000kr.

Jag har en sån själv sen något år bakåt, förvisso inte lika stort hos mig. Men jag hade aldrig i hela mitt liv köpt en färdig meshlösning för billigt, utan köpt 2 riktigt bra routrar och satt ihop dom istället.

Vill du ha en färdig mesh lösning och om ungarna ska kunna spela spel och allt ska funka så handlar det om den här prisklassen: ASUS ZenWiFi Pro XT12 2-P Svart - Inet.se

Jag spelar en del spel till och från och har sjukt höga krav på att saker ska funka ordentligt. Jag misstänker att de flesta här som är “Väldigt nöjda” med sina budget mesh nätverk inte gör det och inte har så höga krav. “Alla” routrar klarar av att levera internet till 20-30 enheter samtidigt, även billiga meshnätverk. Men gemene man märker inte av att dom är långsamma, när man spelar spel så kan skillnaden på 20 millisekunder göra enorm skillnad. Jämfört när man kollar på TV / Youtube så märker man inte om det är 500 eller t.o.m 1000 millisekunder fördröjning.
Fördröjning (MS) och hastighet (MB/S) är 2 olika saker! TV / Youtube behöver hög hastighet men inte låg fördröjning. Spel behöver låg fördröjning och inte överdrivet hög hastighet. För att få låg fördröjning och höga hastigheter så kostar det en slant.

Köpte Deco men tycker det blir sämre av att köra alla tre inkopplade varpå bara en är det :joy:

Du måste ha minst en i varje flygel av huset Jan :wink:

On point på tråden jag valde en single point men dyr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4699364

Den täcker faktiskt 92KVM plus balkong och terrass i motsatt riktning, riktigt bra! Dock väldigt viktigt att antennerna är riktade på ett logiskt sett. Vem hade kunnat tro att sånt var viktigt…

1 gillning

Deco x68
Helt ok, tycker dock överföringshastigheten kunde varit bättre. Kör otrådat än så länge. Dom har eget 5ghz kanal för kommunikation mellan sig. Men bra täckning iaf.

Viktigt att påpeka gällande routrar… fler antenner ger inte bättre täckning, samtliga följer standard för det land man väljer vid installation och därmed samma maximala dBm.
Antennens utformning kan hjälpa men i grunden kommer du lika långt med en för 300kr som en för 3000kr.

Tack för det @janbolmeson jag är helt överväldigad över responsen från forumdeltagarna :star_struck::clap:
Inser att jag har en guldgruva att gräva ur i denna gemenskap, och kan förhoppningsvis bidra en del också - dock inte inom nätverkskonstruktion :sunglasses:

Och inte att förglömma!
”Intelligensen” i själva forumets konstruktion där man hur smidigt som helst kommer till där man senast var, i ALLA trådar och ser nya inlägg i trådar man varit aktiv i - fantastiskt!! :+1:
(Kanske är detta standard 2022, vad vet jag - detta är enda forumet jag läser :smiley:)

2 gillningar

Det där stämmer inte. Man har ju olika tekniker för antenndiversitet då man får reflektioner och fasförskjutningar som gör att skillnader i placering mellan de olika antennerna på routern kan utnyttjas så att man dynamiskt väljer den antenn som ger bäst mottagning mot resp. utrustning i huset man ska kommunicera med.

2 gillningar