Inget Internet (fiber tele2)

Tänkt det är värt ett försök med alla ICT’er som är samlade.

Efter många års läsande skaffar man sig ett konto för att be om hjälp ang. Fiber anslutning i hemmet.

Vi har fiber med tele2, med mediaomvandlare och router i vardagsrummet som utan anledning har slutat fungera.

Med mina bas IT kunskaper ser det ut som att router fungera (allt ljuser starkt grönt)

Samt omvandlare ljuser korrekt (power, FX och de lan port som är inkopplade)

Alla apparater ansluter mot Wi-Fi, men har inget nätverk.

Kabel från router till tv funkar inte heller, och när jag kopplade min dator direkt in till omvandlare och undviker router då fungera det inte heller.

När jag glömmer nätverket och ansluter igen kommer en pop-up från Zmarket för att beställa bredband (?)

Tele2 kundservice kunde inte se något fel, och skickade något slags signal som inte hjälpte…

Nu behövde vi resa iväg över påsk, och har utöver tv / bredband / högtalare / smart ljus Inget hemlarm heller.

Någon smart här som kanske vet vart problemet ligger? Enligt tele2 finns där inget fel, och utrustning verkar fungera också…?

Jag förmodar att du/ni startat om allt enligt konstens alla regler. Att nå’t lyser grönt tar jag inte som en garanti. Efter det (om ni Tele 2 säger det funkar) är ju att titta på hårdvara. Är kablarna okej (och inte överrullade av skrivbordsstol) och lämnar trafon rätt kräm till fibermodem/router? Sitter kablarna på rätt ställen? Kolla sedan via mjukvaran så lösenord och liknande inte nollställts till nå’n fabriksinställning när du fick “support”.

Eliminera sedan alla enheter och koppla in en enda via tråd och börja där. Funkar det sedan så addera och verifiera en i taget.

Och… välkommen ut i offentligheten, även om du bara fick råd av en annan användare och ingen datormagiker. :sweat_smile:

Som nämndes tidigare så börjar jag också i den änden, har du startat om båda enheterna, samt låtit dem vara utan ström i åtminstone 1 minut?
(Och till skillnad från föregående talare så har jag jobbat med IT sedan flera decennier, så har det sagts också. :))

1 gillning

Koppla in din nätverkskabel direkt i Fiberkonvertern.

Kolla sedan vad för IP du har fått efter att ha kört Ipconfig /renew i kommandoprompt. Kör sedan en tracert mot exempelvis 8.8.8.8 Är villig att gissa att du får fel gateway och extern ip. Det första resultatet du får utanför ditt eget nät är den adressen du är intresserad av.

Exempelvis har jag Ownit fiber och då är mitt first hop alltid en adress med dns suffix customers.ownit.se du bör ha något liknande.

Om det är fel där har du mycket mer att rapportera till Tele2 och enklare att lösa.

Ps har bara jobbat inom IT sedan 1998 :slight_smile: Ds

2 gillningar

Sätter 100:- på att någon kass tekniker har snott din port i switchen, därav best sidan.

Om du kör en tracert mot best sidans ip, kanske tele2 kan se vilken port det är. Tyvärr kan det vara lite vem som helst, det var enklare med Adsl stationer. Bor du i lägenhet är det vilda västern.

För 10 år sedan gjorde vibdirekta switch kopplingar direkt i fastighetslådan, nu räknas det som tredje linjens jobb (Telia).

Utspädd kompetens + outsourcing kommer antagligen innebära 2-3 eskaleringar innan du har internet igen.

Tvivlar på att 1st line har tillgång till switch eller orginal beställning på konverterkopplare. Jag må låta bitter, och det är jag

1 gillning

Håller med föregående. Särskilt eftersom du får upp beställningssidan. Det skulle kunna vara så att du har blivit bortkopplad.

För mig var det så att efter beställning och ”inkoppling” fick jag inte igång mitt internet. Leverantören hävdade bestämt att allt var som det skulle och att det var inkopplat rätt. När jag till sist ringde en fredagkväll och rätt person hade jour kunde jag få hjälp. De såg att en granne hade fått fibern inkopplad istället…

Inte mycket som var rätt uppmärkt i fiberskåpet i det området. :face_with_peeking_eye:

Lycka till! Och hoppas det löser sig!

:+1::sparkles::hugs:

Hallå eller!

Nu jobbar inte jag för Tele2, utan för en annan leverantör. Men eftersom du kommer in på Zmarket för att lägga beställning på tjänst, så skall allt vara korrekt kopplat. Det som kan ha hänt är att du har tappat din aktivering på stadsnätet, som i detta fall är Zitius. Jag hade dubbelkollat med Tele2 så att din aktivering verkligen ligger där, eller om det har skett en migrering från ett annat stadsnät till just Zitius.

Ha det gött, haj!

1 gillning