Hur mycket bredband behöver man?

Processorkraft, ram och grafikprocessor precis som i en dator. Sen en optimerad mjukvara som passar mobilen hjälper såklart

Vad innebär “optimerad mjukvara”?

När det gäller att rendera information från nätet (webbsidor, filmer, etc) så är det processorkraft som är den viktigaste parametern. Många processorer är ganska sega och även om de funkar bra just nu så kommer de att bli sega relativt snart.

Man kan uppskatta en processors hastighet med hjälp av dess passmark-värde.

Om t.ex. tittar på denna budgetdator för 4000 på NetOnNet, så ser du att den har en Intel N100 processor. Den har passmark-värden på 1900 i singelthread och 5400 i multithread. Det är en rätt seg dator från början och har du många webbsidor uppe så är det sannolikt att den trögar sig.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/acer-aspire-go-14/1034454.8880/

Den har datorn för 6500 har en Ryzen 5 7520U processor med passmark-värden på ca 2400 singelthread och 9400 multithread. Det är rätt okej och kommer att funka hyfsat bra som en spel- och surfdator men det är fortfarande inte jättebra

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/asus-l1404fa-eb595w/1039614.8880/

Denna dator, som ligger på 10000 kr, har en Ryzen AI PRO 340 CPU som ligger på ca 3900 i singelthread och 19000 i multithread. Den kommer att vara snabb och bra i flera år.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/asus-d1407ka-ly048w/1039584.8880/

Tyvärr vet jag inte riktigt om det finns någon officiell översättning mellan passmark-värden och seg dator utan ovanstående är mina egna erfarenheten.

När det gäller mobilen så är det bara att testköra lite appar. Du kommer att märka stor skillnad på en modern toppmobil och en 2 år gammal mellanklassmobil i hur responsiv den är. På mobiler är det nästan aldrig bandbredden hemma som är problemet utan det är nästan helt en fråga om telefonens prestanda. Testa någon bekants moderna telefon och jämför med dina gamla telefoner. Eller gör det inte, du kommer att vilja spola ner dina gamla i toaletten.

Själv kör jag mestadels med rekonditionerade företagsdatorer med bra passmark-värde, väldigt bra valuta för pengarna. Och en iphone 16, seg mobiltelefon är drygt.

Sitter du på en gammal mobil och surfar på hemma-wifit så kommer den upplevda skillnaden mellan 50/10 bredband och 1000/1000 bredband att vara helt obefintlig.

Själv kör jag 100/100 bredband hemma. Jobbar hemma en massa så bra upstream-hastighet är något jag prioriterar för få bra distansmöten mm.

2 gillningar

Jag har förstått det som att IPhone har överdimensionerade processorer och att de just därför hänger med bättre än andra telefoner när de är äldre. När jag tidigare använde Android-telefoner från Samsung blev de påtagligt sega på slutet.

Vi har fiber rakt in i väggen och betalar för 1000/1000 idag. Om vår samfällighetsstyrelse förhandlat med leverantörer skulle jag kollat på vad fiber kostar och börjat fondera/sätta av pengar för det. Frågar är egentligen inte om ni går över till fiber utan när, samt hur avtalet gör detta kommer att ut.

Finns det möjligheter att kolla med andra närliggande föreningar vad de har gjort och vilka alternativ de undersökt?

1 gillning

Vill också tillägga att behoven skiljer sig otroligt mycket mellan personer och hushåll. Vissa har ett konkret behov av gigabithastigheter och andra nöjer sig med att enbart kolla mail och hävdar bestämt att det var bättre förr. Som förening tycker jag att man har ett ansvar att se till att alla i föreningen kan få vettigt framtidssäkert internet.

Om inte för annat så kan man ju glädjas att taskig uppkoppling inte skrämmer bort köpare om man ngn gång vill sälja.

1 gillning

Visst finns det sådana möjligheter. Jag uppfattar det också som en tidsfråga innan den här frågan kommer att bli aktuell. Samtidigt är det nog så, såsom påpekats i tråden, att det inte är akut. Det finns ingen betydande fördel med att göra bytet idag jämfört med om 5-10 år.

Hur länge kommer den nuvarande lösningen leva? Skulle göra en plan för att byta till fiber snarast. Personligen hade jag aldrig flyttat till boende som inte har möjlighet till fiber det är en hygienfaktor, livet är för kort för dåligt internet.

3 gillningar

Det är här problemet ligger, är tex 250/25 dåligt? Jag vet att det finns fall där man behöver högre upp, men för teams rekommenderas 3, dvs. Man kan sitta 8 stycken i hushållet i teamsmöte samtidigt utan problem.

Spel fungerar utmärkt, nedladdning också.

Nu är förstås maxtaket oftast 1 gig nedströms, behöver man någonsin mer?

Du blandar nog ihop gigabytes&gigabits alternativt megabytes&megabits för att få de siffrorna?

200 gigabytes över 50 megabits/s.

Hastighet är en sak, men det behövs också latency, alltså hur snabbt signalen färdas. I mitt jobb sitter jag dagligen och loggar in på datorer inne på kontoret/andra länder, och styr den datorn remote. Att då inte ha bra latency skulle göra det i princip omöjligt att jobba.

1 gillning

Absolut, vad har man i latency via kabeltvnätet?

Ojdå, jag kan inte tro att jag just gjorde det där felet. Raderar ursprungssvaret så att ingen annan vilseleds, tack!

1 gillning

Beror mycket på hur den är installerad, hur många som lokalt använder samma coaxialkabel, hur lång den är etc. Väldigt svårt att veta i förhand med andra ord, men kör jag mobilsurf som man gör ibland hamnar man på ~40ms i latency om det är bra, men det märks också när man jobbar att det blir segt och inte lika responsivt. Kollade min latency nu i lägenheten där det är fiber och den hamnar under 1ms.

Med coaxial behöver man väl också ha en speciellt modem (som gör konverteringen från analog till ethernet signal) vilket gör att man inte kan använda vilken router man vill/behöver ha flera enheter.

Givetvis kan man det, du kopplar routern till kabelmodemet bara.

Latency är generellt inget problem i coax-nät men lokala avvikelser kan såklart förekomma.

Om ni gör det ska ni försöka se till att behålla ägandet av nätet som dras inom en förening/samfällighet eller liknande. Undvik öppna stadsnät och liknande och förhandla istället gruppavtal igen direkt med en vettig ISP. Priserna kommer bli betydligt lägre utan stadsnäten och andra onödiga mellanhänder.

1000/1000 behöver inte kosta mycket alls i en sådan situation. I Stockholmsområdet om ni kan ansluta husen direkt till Stokab och sedan gruppavtal med en ISP så är en månadskostnad runt 70-100 kr/månad per medlem för den hastigheten ganska standard när det gäller flerfamiljshus. I ett stadsnät kan ni nog räkna med 500-800 kr/månad för samma tjänst.

För separata hus vet jag inte hur kostnadsbilden ser ut riktigt, men jag vet att behålla ägandet brukar vara ett väldigt bra beslut i längden. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Nja, deras SoC:er (processorn lite förenklat) är lite snabbare ibland, men jämför man mobiler på samma prisnivå så brukar det inte vara någon större skillnad ur den synpunkten som är märkbar för normala användare i praktiken. :slightly_smiling_face:

Misstaget många gör är just att jämföra enheter i helt olika prisnivåer. Givetvis kommer en Mac-dator för 40 000 kr hålla längre än en Windows-dator för 7000 kr. Samma sak gäller telefoner. Köper man en premium-produkt från andra tillverkare håller även de länge.

När det gäller nätverkshastighet av olika slag brukar generellt Android-telefoner ligga lite före iPhones eftersom det släpps nya modeller oftare (som ett resultat av många fler tillverkare). Så är det just nu med WiFi exempelvis. :slightly_smiling_face:

Stokab är väl ändå ett stadsnät? Från deras hemsida “I Stockholm äger och ansvarar Stokab för världens största öppna stadsnät av fiber för internet.”

Edit: Men håller med om att ska ni ansluta till fiber skulle jag försöka få er samfällighet att teckna gruppaddonemang på samma sätt som för kabeltv-nätet.

Tekniskt sett, ja. Inte på det sätt som folk tänker sig ett “stadsnät” dock. :slightly_smiling_face:

De drar svartfiber som ISP:er kan betala för att använda samt bygger knutpunkter, men de är inte ett öppet stadsnät som kunderna handlar tjänster via. Prissättning är på en annan (lägre) nivå också.

Hmm, ser inte riktigt skillnaden faktiskt? Tycker de ser ut som vilket stadsnätsbolag som helst, förutom storleken då som gör att de har en del lite större kunder, typ datacenter etc. och att de kanske erbjuder en del lite mer kvalificerade tjänster. De skriver ju själva att de är ett öppet stadsnät, och de finns många operatörer listade på deras sida som kunderna handlar tjänster utav.

Men till TS, Jag tror att ert gamla TV-nät klarar många år till egentligen. Men om flera av grannarna redan tecknat snabbare abbonemang så kanske det helt enkelt är dags att uppgradera gruppabbonemanget?