Hur mycket bredband behöver man?

Hej, jag jobbar med stadsnät och gruppanslutningar kan kolla vad ni har för uppgraderingspriser i ert avtal.

Det jag behöver är er adress eller kundnummer hos Tele2.

Tro mig, det är en stor skillnad i kostnad och i praktiken hur du som slutkund interagerar med dem (dvs. inte alls). :slightly_smiling_face:

Vet inte ens om OP är inom Stokabs område. Kontentan är att det finns stora pengar att spara över tid på att behålla ägandet av nätet och upphandla ett gruppavtal direkt med en ISP med så få mellanhänder som möjligt. I extrema fall kan det kapa kostnaden med en faktor 10, men ofta åtminstone faktor 3-5 enligt egen erfarenhet.

Ja får väl tro dig, men ingen interagerar väl med själva stadsnätsbolaget, utan med operatören (bahnhof, tele2 etc.). Jaja, det är för OT för att gå in på här.

De traditionella stadsnäten har ofta portaler för att teckna tjänster och liknande. :slightly_smiling_face: Stokab har mig veterligen inget sådant och är som sagt nästan mer att se som en svartfiber-leverantör i fallen jag tänker på.

Om inte OP är inom deras område så spelar det ju dock ingen roll. Oavsett var så finns det risk att råka göra väldigt kortsiktiga beslut som vid första anblick låter vettiga, men som får stor påverkan på kostnaden över tid.

Räcker långt, men samtidigt inte alls långt.

Räcker med att vå personer sitter i ett teamsöte samtidigt så börjar du få problem med 10 upp.
Barn som spelar, backuper till molnet.

10mb upp är vad jag hade 1999.

Med 50/10 kan du nästan skippa bredband helt o dela internet från telefonen

Förhandla fram ett nytt gruppavtal med Tele2 med nya villkor. Det går med största sannolikhet få mer än 50/10. Har själv gruppavtal om 250/50 med Tele2 och coax och det fungerar fint. Ett problem med gruppavtal är kanske att de ofta sträcker sig över väldigt lång tid.

1 gillning

50 mb/s räcker gott och väl för majoriteten. Om ni inte är en familj som alla laddar hem saker, streamar och spelar online samtidigt.

Jag förstår inte hur “alla” kan sitta och säga att 50/10 räcker gott och väl?! Sitter man ensam och endast har en TV, så visst då kanske det räcker. Men i alla andra fall så skulle jag säga nej det räcker inte.
Jag bor själv och har 250/250, det tycker jag är på gränsen när man ska göra mer än en sak i taget. Man får liksom prioritera vilken ordning man gör vissa saker…

4 gillningar

Håller med. Jag skulle säga att 100/100 är minimum man bör överväga.

Det viktiga är obegränsad surf eller såpass stor pott att du inte behöver tänka på den.

Gällande hastighet så är det löjliga hastigheter som säljs, ingen har behov av det. Och heller inte säkert att du kommer i närheten av den hastigheten när du väl kör wifi hemma.

Nånstanns vid 3Mbit kan filmer börja hacka inklusive chromecast. Så helst ska man ha minst 13 eller kanske 30Mbit för att ha lite marginal. De 1000 som nu görs reklam för är alltså fullständligt löjligt och ett sätt att verka cool för dom som inte vet någonting.

Kör gärna test som bredbandskollen eller liknande för att se vad du har just nu. Testa förslagsvis din mobil på eget mobildata och sedan olika wifiuppkopplingar.

1 gillning

Har du testat vad du faktiskt har för hastigheter via wifi? Mycket möjligt att routern i verkligheten endast ger en bråkdel av hastigheten som du enligt avtal ska ha. Du kan ha 250 enligt avtal men i praktiken 5. Då är det problemet. Hjälper då inte ett dugg att betala för 500 eller 1000.

Eftersom många säger olika saker här så föreslår jag att du åker hem till någon kompis med snabbt bredband och testar om du märker någon skillnad.

IT är en av mina styrkor, så har koll på förutsättningarna. Vilket jag förstår också innebär att jag använder internet mer än andra antagligen.

Skulle säga att det viktigaste är latency och stabilitet. Jobbar hemifrån mycket där jag styr andra datorer remote, där är latency viktigast. Även i web-möten där man ska göra live-demo presentationer är det viktigt med låg latency och framförallt stabilitet. Sen skyfflas det ofta gigabyte stora filer fram och tillbaka, här är ju tyvärr ofta företags-vpn begränsning, men iaf 100/100, så under 250/250 stabilt hade jag nog inte velat ha. Obegränsad surf är en hygienfaktor, går lite att sitta och fundera på hur mycket surf man använder i hushållet.