Mobilt bredband istället för fiber?

30k för anslutning är högst normalt.
Det man får fundera på är väl hur galet grävningen drar iväg.

Att välja bort fiber är ungefär som de som en gång i tiden inte ville installera el…

2 gillningar

Vad får man för quota med mobilt? Med tanke på att spel till PC är 100-150 GB så känns det som att man lätt blåser hela quotan på en nerladdning från Steam.

Väldigt otydligt och varierar mellan operatörer.
Söker man lite finns siffror som 40GB om dagen, 1TB i månaden för “obegränsat” och att döma av forumtrådar varierar det huruvida operatörerna agerar på “gränsen”.

Ligger det däromkring så är det ju inte dugligt för en familj som spelar och streamar har inte kikat på mitt hushåll eftersom vi har fiber men mina föräldrar gör av med 2-300GB bara på streaming och de kör vanliga tv-kanaler via antenn, inte streamat.

Man kan köpa en bra extern antenn. Och montera på husväggen eller taket. Då förbättras signalen betydligt. Bandbredd blir klart bättre. Kanske inte ping direkt.

Kom ihåg att signalen dämpas i kabeln från antennen så det är bra att inte ha för lång kabel. Då tappar man värdet av en bra antenn.

Är det långt från närmaste basstation så är nog en extern antenn närmast nödvändigt.
Är det lite på landet så bör man också kolla vilken operatör som har basstationen närmast. Kan bli helt avgörande för bandbredd.

1 gillning

Utvecklingen går ju framåt, 5g byggs ut snabbt nu och gör fiber i praktiken ointressant även om den tekniska specen är bättre (och stabilare)
Har kört mobilt bredband “obegränsat”.i flera år med familj på 6personer där det spelas och streamas en del.
Är glad att jag inte grävde ner fiber för några år sen, men då bor vi mellan två områden så det hade blivit lång och dyr grävning. För 20-30.000 hade lätt anslutit då i dagsläget vete fasen det mobila är så bra i dag och byggs ut fort med bättre och bättre teknik.

2 gillningar

Om man tror det har man väldigt dålig förståelse för tekniken.
5G kan inte byggas ut om inte fiber byggs ut.
Man kan för all del vara nöjd med kompromissen att leva med de trådlösa begränsningarna men att säga att fiber i praktiken är ointressant är direkt felaktigt.

Nej om jag kan göra allt det jag behöver streama, surfa, spela etc utan att uppleva problem har jag inte behov av annat och då är fiber i praktiken inte intressant om installationskostnaden är hög.
Om man spelar väldigt mkt kan svarstiden vara ett problem.

Om jag köper en bil med en toppfart på 300km/h jämfört med en vanlig familjebil kommer jag i praktiken inte heller märka nån användbar skillnad eftersom jag inte har nytta av prestandan.

2 gillningar

Mindre detalj här då, men 5G som byggts ut körs i 4G spektrum och levererar inte bättre prestanda än 4G. I och med att man kan köra i samma spektrum så underlättar det “utbyggnaden” av 5G.

Sedan öppnar 5G standarden upp för spektrum i 30 GHz (har jag för mig). Och då går det fortare. Men det kräver line of sight och kort avstånd. Och det är kanske inte så aktuellt för de flesta villaägare. Om ens någon. Vet inte om några sådana basstationer ens installerats i Sverige?

Med det sagt så lär ju mobil access vara fullt tillräckligt för många abonnenter. Är kanske mest de som spelar spel som behöver fiber. Och kanske några med många i hushållet där alla tittar på olika filmer.

Du påstod att fiber i praktiken är ointressant.
Det är fel.
Om du menar enbart för dig är det bra om du skriver det istället för att komma med ett allmänt påstående.

1 gillning

Det är jag helt enig med dig om!

1 gillning

Skulle även kolla upp starlink, vet folk som är supernöjda med det.

1 gillning

Tänkte på det jag med. Men folk kanske tycker det är dyrt. Fördelen är väl att man kan ha det i husbilen/husvagnen eller sommarstuga. Bara flytta med.

1 gillning

Har hört folk som även kör det i sina båtar trots att det egentligen inte ska gå.

1 gillning

Ja det är spännande och verkar funka bra, inte helt gratis att vara mobilt med dock.
Priset börjar bli ok men fortfarande lite dyrt.
Nyttjar ju en helt annan infrastruktur vilket är intressant.

Sen vill man kanske inte gynna Musk i onödan.

1 gillning

Mobilt bredband kan alltid vara bra att testa iallfall särskilt om det är så många enheter uppkopplade.

Dessutom så erbjuder de flesta operatörerna ett extra sim kort antingen kostnadsfritt eller för 99kr/ månaden.

Kör man då med obegränsat surf på mobilabbet (extra sim använder av samma surf som mobilen) då blir de bra.

Uppdatering efter 1år och vår kampanjpris löpt ut hos Telia.

Vi hade ett svagt ögonblick där vi övervägde fiber. Dessvärre hade kostnaden ökat från 30k till 73k… så nu kör vi all in på egen 5g router och ytterligare 2år kampanjpris via Telia.

3 gillningar

Egen 5G-router behöver inte kosta skjortan även om de är betydligt dyrare än 4G-routrar.

Jag köpte en Acer Predator X5 för knappt 3 000 kronor men den har inte bevisat sitt värde då den kraschar överdrivet ofta så den har skickats på garantibesiktning för medfödda defekter.

Under tiden har jag blivit rekommenderad en Teltonika RUTX50 5G router, som borde vara betydligt bättre, men även kosta runt 5 500 kronor

Jag körde 4G i många år då vi fick vänta länge på fiber. Funkade ok, men det var innan barnen började med gaming. Osäker på om 4G hade räckt nu när de gamear - tror det skulle ha lett till mycket frustration bland tonåringarna :smiley:

Föreställer mig att strålningsbelastningen blir mindre om man kör fiber istället för 4G/5G. Nån som har insikt i detta?

Strålningen avtar med kvadraten på avståndet till sändaren, om man inte har den på nattduksbordet borde det inte vara något problem. Inte ens när det gäller telefoner som man har direkt mot huvudet har man väl lyckats visa någon säker skada senaste jag kollade.

Sändaren behöver mer effekt vid större avstånd, så det är inte så enkelt. Jag gissar att 4G/5G behöver bränna på med hyfsad effekt för att inte få svajig uppkoppling.