Behöver råd kring internet & streaming!

Men, då slipper jag inte bredbandsavgiften. Vilket vore största vinsten att bli av med.

USB ger inte bild (åtminstone inte från chromecast gen 2 och definitivt inte in i en gammal tv).
Chromecast gen 2 har hdmi för bild och en usb för strömförsörjning.

Den ser ut såhär:

1 gillning

Ah, ok. Men rätt ingång saknades för nyaste versionen. Så när Google slutar uppdatera den, så behövs alternativ.

Förstår precis. Problemet med att köra över mobilen är mängden data som används. Om du har obegränsat med surf, är detta såklart inga problem. Men de abonnemangen brukar inte vara billiga. Tele2 tex har för 429kr/månad.
Tänker jag på mitt mobilabonnemang så kostar det mig 50kr. Internet 320 som du skriver ovan, 50+320=370<429

Informationen om Gen2 vs vilka ingångar du har går emot varandra och ställer till det. :slight_smile: Titta bakom TVn en sväng till? Kanske skicka bild? :slight_smile:

Den dagen, den sorgen? :slight_smile: Är nog några par år bort iaf. Gen1 stöds fortfarande.

1 gillning

Det är helt omöjligt.
Den nya använder också HDMI.

Att Google slutar uppdatera den gamla betyder inte att den slutar fungera.

Såklart visar denna bild inte Gen 2’s anslutning, men se ovan.
Samtliga är HDMI. :slight_smile:

2 gillningar

Lite oklart vad som menas med nyaste men tittade på Google TV Streamer, det står att HDMI-kabel inte medföljer, har det varit så att du saknar en kabel när du provade med den?

Det är alltså hålet till höger som är HDMI, det måste finnas minst ett sånt på din TV om du använder gen 2.

Jag har fri surf via Tele2, vi är tre i familjen som har ett familjekonto. Så det är en prisvärd lösning.

Håller tummarna att wifi pinnen fungerar. :crossed_fingers:

Ingen av de sladdarna som följde med passade i alla fall. Men hoppas att en bättre och mer prisvärd lösning finns. När det blir dags.

Kollade en unboxing video nu, det enda som följer med är strömkabeln (USB-A till USB-C), så det är inte konstigt om den inte passade i tv’n.

1 gillning

Är som sagt inget tekniskt geni. Men till det priset, borde passande kablar följt med. :see_no_evil:

Meeehn… Hur är den då ansluten i dagsläget? Med bara ström fungerar den ju inte :thinking:
Är TVn redan en smartis utan @Melwa’s vetskap?

Är lugnt. Vi löser det tillsammans! :wink:
Jag tror på idén med att fota bakom TVn för att lösa detta mysterium :slight_smile:

1 gillning

Jag menar streamer boxen hon lämnat tillbaka. Ingen HDMI-kabel ingår, det verkar som hon försökt med usb-kabeln och gett upp där.

Vi kan dra slutsatsen att TV’n har en HDMI eftersom nuvarande chromecast fungerar och det låter inte som att det är en tjock-tv (ok, de första platta kom utan hdmi också men det är ju närmare 20 år sen).

Wifi-dongeln bör lösa problemet dugligt tillsvidare.

1 gillning

Hänger kanske inte med i chromecast diskussionen. Men går det inte bara lösa med en adapter? Usb-c till hdmi? (Eller övriga typer av format/kontakter/adapter om jag tolkar fel) Går på max 200kr

Jag håller med dig, men tillverkarna försöker undvika sånt av påstådda miljöskäl.
Jag är lite förvånad över att det låg strömadapter i lådan och inte bara usb-kabel.

2 gillningar

Om det nu visar sig att Chromecasten är obruklig och din TV ändå håller på att ge upp hade jag rekommenderat en TV med Android TV/Google TV som operativsystem. Då får du Chromecast inbyggt men har egentligen apparna direkt i TVn.

Köp från ett av de större märkena så är kvaliten bra.

Internet verkar det som flera andra i tråden har goda idéer för att lösa. :slight_smile:

Idag fungerar min Chromecast troligen helt ok, bara jag får till ett fungerande nätverk med internet. Det är troligen min router som gått sönder, då min bredbandsleverantör inte hittat några problem från deras håll.

Chromecast gen 2 kommer troligen sluta att uppdateras inom ett par år. Då Google slutat sälja alla mindre och billiga Chromecastmodeller.

Men vore skönt att kunna slippa betala för bredband, lägga undan dom pengarna och köpa en smart-tv för summan om något år.

Ska utvärdera Wifi adaptern som kommer på torsdag eller fredag som steg ett. :crossed_fingers:

1 gillning

Varför har du hängt upp dig på det här?
Även om de slutar uppdatera den, den tar bara emot video, den mycket väl fungera i 10+ år till.

Det har jag inte, men tråden tar hela tiden upp det. :see_no_evil:

Prio ett är att få igång ett nätverk med internet som PCn hittar.

Det kanske nya mojängen fixar! :crossed_fingers:

2 gillningar

Om du har obegränsat internet från Tele2 på mobilen så kan det ju vara intressant att prova med att dela ut internet från mobilen. Räkna inte med några superprestanda vid spel och att bandbredden kan svaja rejält vilket kan märkas när man ser på TV. Nätverkskort till din dator finns på Kjell för 299 kr, t ex denna men jag är inte säker på att du kan använda datorn som router. Bättre är nog att testa med mobilen och om det fungerar bra ta ut ett extra sim-kort för en router med 5G.

Smarttv fungerar bra när de är nya men de underhålls inte lika länge som Chromecast har gjorts. Min Samsung från 2016 är numera för långsam och nyare appar finns inte heller. Däremot fungerar Chromecast utmärkt, även den nya Google Stream.

Lite varning för billigare Android-TV pga uppdateringen. Jag har köpt en Andersson på Netonnet som datorskärm och den fungerar utmärkt, men det kommer inte många uppdateringar på den. Valde den pga att de har 10 års garanti. Min förra Hitachi (som troligen kom från samma fabrik i Turkiet) valde att sluta fungera helt och hållet när den var 3 år och 2 månader, dvs precis utanför reklamationsrätten.

HDMI-kabel följer inte med Google Stream, men kan köpas på Kjell, Biltema eller Jula för 50-100 kr. Det är som med laddare till mobiltelefoner, HDMI-kabel är något som sparas in på för att man förväntas ha en sådan.

1 gillning

Några tips…

• Om man vill spara en slant kan man köpa en beg TV. Dom brukar fungera hur bra som helst även när folk beslutar sig för att uppgradera. Mindre TV-apparater (så även 40 tum) kan vara så billiga att 100:- och avhämtning räcker tror jag. En TV som är 5-6 år bör vara helt ok. Jag tror att de flesta TV i återvinningskontainern inte har några fel faktiskt. Bara för “små”.
  • Min erfarenhet med Smart TV funktioner och i TV:n inbyggd chromecast är att man gärna INTE använder dom. Medskick som Strular och uppdateras sällan och segar sig . Ägt 3 olika apparater med den funktionen. Försöker slippa att den delen överhuvudtaget arbetar. Bara att starta upp tar tid…
    Att vägra ge TV:n internettillgång verkar “hjälpa”. Ger den det ibland för att kolla efter ev uppgradering av programvaran. Det kan vara viktigt.
  • Mycket bättre och funkar same same alltid att använda en vanlig Chromecast som jag ansluter med Wifi från min router. Även en sån bör man kunna handla billigt från någon som uppgraderar/uppgraderat. Särskilt om man inte behöver/vill ha 4K varianten.
    Värde borde vara nära 0 nu.
    Uppdaterat: Fel. Dessa beg har stuckit iväg upp i pris numera.
    Dessutom funkar den same same oberoende av TV-individ etc. Dessutom om man är på resa och har TV där kan man ansluta sin chromecast och får då många av sina TV-kanaler om Wifi finns. Funkar hyfsat i Europa i alla fall. Man kan se en hel del SVT program.
  • För den riktigt ekonomiske. Om man bor nära lämplig snäll pålitlig! granne som är lite datorkunnig kan hen sätta upp ett gästnätverk för en flaska Whisky kanske på sin router och lägga in lämplig begränsning så du inte lastar hens nät för mycket. De flesta har kapacitet så det blir över numera. I alla fall om dom inte har tonåringar hemma.
  • Jag gillar inte ideen om BEG eller äldre router. Ej heller äldre mobiler av samma skäl. Brukar byta ut dessa när buggfixarna slutat komma eller blir glesa . Se till att dom installeras. Brukar gå att göra automatiskt.
    Olika men efter kanske 5 år kanske man behöver byta. Androidtelefoner som jag har behöver man byta ut oftare än Iphone sägs det.
1 gillning