Tekniknörd, SVT play, se hit! | Har en Samsung QF90 med apple tv. Alla appar funkar jättebra men SVT play buffrar konstant. Hur fixar jag?

Finns det någon som kan lösa mitt problem är jag evigt tacksam!

Har en Samsung QF90 med apple tv. Alla appar funkar jättebra men SVT play buffrar konstant. Väldigt irriterande i dessa OS tider. Jag har googlat ihjäl mig och testat alla möjliga åtgärder. Startat om, installerat om, ändrat upplösning, vänt upp och ner på allt. Men inget hjälper! Finns det någon som upplever samma problem? Och varför är det bara SVT play som beter sig så här?

Mvh

Laggar och buffrar Svt play i TVns inbyggda SVT app också? Kör du trådlöst eller Nätverkskabel?

Tänkte du skrev AppleTv så antar att du använder den, men tvn har väl en egen app också. Ska testa med mina prylar och se hur det funkar.

Jag kör trådlöst, samma visa nät jag testar med kabel. På TV:n funkar det bättre men buffrar även där. Förstår inte logiken med att det bara är play appen på apple tv som beter sig så. Alla andra funkar klockrent, Netflix, HBO, Tv4 mm

Weird. Jag har Android Tv 1080p och Samsung Tizen 4k igång här samtidigt. Inget störande buffrande eller laggande just nu. Kollar på slalom live. Testar Appletvn också.

Det är inget nytt fenomen utan har varit så i minst ett par år. Fruktansvärt irriterande. Iof. ett argument att köpa ny TV, kan det vara så att den är för liten? :grin:

2 gillningar

Jag har hört allt förutom Oled under 98 tum laggar och är skit. Och hemmabio med stora fronthögtalare och dyr center och satelliter fungerar som en extra antenn så laggar det ännu mindre.

5 gillningar

Oftast har TV-apparater bara en 100Mbit/s uppkoppling, så många gånger så är Wifi snabbare om man har en bra router. Själv kör jag en AppleTV, men det funkar också med en Google Streamer. Skit i att köpa ny TV. Det räcker med en ny box.

Kan du redigera svaret till att jag måste köpa ny TV så kan jag visa frun :upside_down_face:

9 gillningar

Är det två mottagare som krånglar likadant så lutar det ju mot att det är routern/modemet eller själva uppkopplingen. Men det borde ju gå att lösa tycker man

Men borde så inte samma fenomen dyka upp på alla streaming-appar?

För att få den bästa mottagningen så behöver man ju en större TV. Då signalen är omvänd proportionellt mot oändligheten. Då bör man alltså köpa så stor TV som man får plats i huset.

5 gillningar

Jo det tycker man ju också.

Vilken TV du har spelar ingen roll när du har en Apple TV, isf ligger “felet” där. Dvs. allt som har med samsung att göra kan du strunta i att felsöka :slight_smile:

Vet inte om Apple-TV appen har en funktion där man kan begränsa bandbredd, kolla det under inställningar isf. Testa även att sänka hela upplösningen på Apple-TV, det kan vara så att om man streamar mot en viss upplösning hamnar det på en server som kan vara överbelastad och du kan tyvärr inte välja “själv” vilken server du ska streama mot men du kan “lura” systemet genom att sänka upplösningen.

Sedan förutsätter jag att du är uppkopplad i Sverige och utan VPN?

2 gillningar

Har redigerat lite till din fördel :joy::+1:

1 gillning

Jo exakt. Sen laggar det i Samsungs SVT app också så då har vi felsökt lite mer. VPN kan ju vara boven också om man har en sån. Det skulle inte förvåna. Ska se om man kan strypa bandbredden eller tvinga en mindre upplösning i Appletvns app.

Mycket möjligt att SVT använder andra codecs o format som silicon valley gör så samma bandbredd kanske inte räcker till SVT play. Men vi ska nog lösa detta och i bästa fall får TS en större tv :joy:

2 gillningar

Vad har du för router från din leverantör? Jag upplevde att det laggade och tappade kontakt när jag fick ny som försökte roama till “bästa” kanalen just nu. Fick stänga av funktionen och tvinga in alla trådlösa saker på 2,4GHz eller 5 GHz banden för att få en stabilitet i min streaming. Framför allt för min Telia puck i källaren som är kopplad till en 15år gammal semi-smart TV som jag fick av svärfar när jag fixade i ordning i gillestugan.

Dock kör jag primärt på en 8år gammal 55" LG OLED som lirar kanon när jag kör alla apparna i TVns gränssnitt med kabel(har stenväggar och gammal kakelugn mellan routern och TVn så wifi är inte otimalt :rofl:).

Så kika på inställningarna i din router om den levererar stabilt och se till att din Apple TV är kopplad rätt mot routern samt inte har några begränsningar. Du kan också stänga av 4K streaming om du har den möjligheten och köra 1080p. Då är det inte lika mycket information som skall tryckas ut och kan ge en smidigare upplevelse.

Tack, äntligen någon som kommer med en konkret lösning! Jag respekterar experter enormt mycket, trots att det tar emot litar jag blint på empiriska belägg. Ibland måste man göra saker mot sin vilja, jag börjar genast att kolla prisjakt med sortering på storlek som prio.

Min AppleTV är nog för gammal för något. Men Samsungen började buffra och ha sig ( blinkande / snedsträck) när jag pysslade med apple tvn. Jag behöver nog också en större tv.

Jag har testat sämre upplösning på Apple-TV men samma fenomen uppstår.

Bara för att se om det är spöken, kan du testa tvns svt app med strömmen urkopplad ur Appletvn?