Billig smartteve, omöjligt?

Jag går i tankarna på att köpa en ny teve och blir som vanligt lite förvirrad när man försöker orientera sig bland alla modeller, funktioner och prisklasser. Det jag själv är ute efter är inte någon dyr high-end-modell, utan mer en prisvärd och enkel smartteve som fungerar bra i vardagen. Men jag har några funderingar som jag gärna skulle vilja höra era tankar om.

En sak som är viktig för mig är att den ska vara hyfsat stryktålig. Vi har ofta små barn hemma och även om man inte direkt kastar saker mot skärmen med flit så vet ni nog hur det är – en boll eller något föremål råkar flyga och då känns det lite jobbigt att en hel teve för flera tusen kan vara körd på ett ögonblick. Finns det någon teve som är mer robust på den fronten, eller är det i princip alltid en känslig produkt man får räkna med?

En annan sak jag undrar är hur det ser ut med bluetooth-hörlurar. Jag vill gärna kunna koppla in dem ibland, både för att barnen ska kunna titta utan att hela huset får ljudet och för att man själv ska kunna se på film sent på kvällen. Är detta en funktion som blivit standard på de flesta moderna smartteves, eller måste man tänka extra på det när man väljer modell?

Jag har inte heller något krav på storlek egentligen, men det vore förstås trevligt om den är större än en datorskärm så det känns som en riktig teve. Samtidigt vill jag hålla nere kostnaden och inte köpa något onödigt flashigt.

Så jag är lite nyfiken på era erfarenheter. Finns det någon modell eller märke ni tycker sticker ut när det gäller kombinationen av prisvärdhet, hållbarhet och funktionalitet? Eller är det rent av andra lösningar man borde överväga för att få något som funkar bra i ett hem med barn?

Jag skulle verkligen uppskatta era tankar och ser fram emot en diskussion om vad som egentligen är ”good enough” när det gäller teveköp.

Frågan verkar konstig. Med de parametrar du nämner borde en begagnad TV vara det givna alternativet. Det kommer nya modeller hela tiden. För vissa är det viktigt att ha det senaste. Det gör att marknaden är översvämmad med välfungerande tv-apparater som bara är något äldre.

3 gillningar

Alla suger, dåliga processorer och så kallad bloatware. Köp en bra beg tv istället och en Apple TV, du kommer bli betydligt mer nöjd

9 gillningar

Livslängden är väl rätt kort? Hade en teve tidigare där skärmen upphörde att fungera efter kanske sju-åtta år. Därför vill jag nog hellre köpa nytt, men gärna utifrån de parametrar jag nämnde. Vilka modeller uppfyller mina önskemål?

Beror nog på märke och modell, min Philips från 2008 funkar toppen och tittas på dagligen. Fick dock byta fjärrkontroll för ett par år sen.

Jag har inte koll på vilka modeller som uppfyller dina krav. Min spaning är att när du fått reda på några olika så invänta nästa black friday, singles day, mellandagsrea eller vad som nu dyker upp. I stort sett alla modeller reas nån gång och det finns mycket att spara. Köpte min lite dyrare modell nersatt med ca 40%.

2 gillningar

Ska du köpa en ny tv så är alla för ~5000 likvärdiga i princip allt, vissa skillnader i vilka appar du kan få beroende på operativsystem.

Billigare än så, köp begagnat. Med dina krav kan du nog köpa vilken tv som helst som är ~5 år gammal och koppla en Chromecast/appletv till den.

2 gillningar

Större tv apparater om 75" och uppåt startar idag kring >8000kr. Kolla hos Prisjakt vettja.

Hmm… Har ägt olika Smart TV. Verkligen tveksam lösning av flera skäl.
Dom jag testat var buggiga och sega. Tveksamt med uppdateringar?
Många föreslår APPLE produkter för streaming men dom har jag ingen erfarenhet av.

Vi använder Google 4K Chromecast sedan flera år. Fungerar utmärkt.
Man kan ändå lämpligen låta TV-n med dess smart TV funktioner vara wifi uppkopplad första tiden även om man endast använder Wifi till TV för programuppdateringar. I alla fall första året kan det vara vettigt då även ex SONY inte sällan verkar fixa mjukvarubuggar etc i början. (Lite störande. Vår TV bootade om sig varje gång man slog på den. Det var en bugg initialt. ).
När allt fungerar som det ska kan man koppla ifrån Wifi till TVn helt om man vill.
Fördelar.

• Ett enda interface att hålla reda på . Vi har 2 olika TV-fabrikat.
  • Fungerar bra. Vi kör fiber men har testat 5G i 4K upplösning och det funkar fint. Hackar och laggar inte och hänger sig närapå aldrig.
  • Man kan ha alla sina streamingtjänster i snusdose stor pryl.
  • Vi tar med oss dosan när vi reser i Sverige och utomlands. Alla strömningstjänster fungerar inte utomlands men många gör det.
    Man kan nästan alltid numera ansluta till Hotel TVn. En kort 0,5 m förlängnings HDMI kabel underlättar (även om det är lite trångt ibland) och om Wifi har normal passwordinloggning är det lätt att ansluta.
    Visst händer det att WIFI har klen kapacitet men numera är det oftast helt OK. Man kan begränsa dataflödet.

Den mycket lilla Cromecast vi använder finns inte att köpa längre. 3 ggr större 2 x dyrare pryl finns nu. Vet inget om den.

2 gillningar

Jag uppfattar inte att livslängden skulle vara kort. TV-apparater har typiskt sett längre faktisk än effektiv livslängd. Det är samma mönster som gäller för stationära datorer. Den blir omodern snabbare än den går sönder.

Eftersom de blir omoderna finns ingen efterfrågan på modeller som håller riktigt länge. Att det finns ett så stort utbud av begagnat gör dock att kostnaden blir låg. Skulle den paja av yttre åverkan är det heller inte hela världen.

Jag tror inte på någon robust modell eller på att sådana alls finns. Om den står på ställ eller hänger på väggen är väl en sådan faktor som kan påverka robustheten dock.

Generellt när det gäller äldre och/eller billigare modeller är ljudkvaliteten rätt dålig. Det är därför bra med en extern ljudlösning. Den lösningen har typiskt sett betydligt längre livslängd än TV-apparaten.

Det som sägs om Chromecast ovan är sant och är också en faktor som förlänger livslängden betydligt.

2 gillningar

Denna 43" köpte vi för ett par veckor sedan (då för 2600kr), funkar bra till våra behov. Finns även i 50" för 3300kr. Gratis frakt med Amazon Prime

https://www.amazon.se/dp/B0CB3L2TW5?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

1 gillning

Den där såg verkligen intressant ut. Känns skärmen stryktålig?

Köpte en hyfsat billig TCL för något år sen som funkade utmärkt i 1-2 år men nu är i princip oanvändbar pga mjukvaran. Otroligt långsam, appar hänger sig 2-3 gånger per film. Vi kör nu Apple TV istället.

Se till att TV:n funkar bra med Apple TV fjärrkontroll och lägg pengarna där istället, betydligt längre livslängd och mindre risk att den går sönder. Särskilt om du har andra Apple-grejer, typ AirPods, kolla på bilder på iCloud, du kan pausa från Apple Watch, osv.

3 gillningar

Jag gillar Samsung, deras appar fungerar bra och är rappa. Gränssnittet är enkelt. Det går att koppla in bluetooth lurar (dottern gör det då och då).
Du behöver ju inte årets modell utan vilken som helst eg som är 1-2 år gammal för att få ner priset.

1 gillning

Köp en billig TV av storlek du vill ha som uppfyller de färgbehov etc du har. Köp sen en Apple TV (fjärrkontrollen till den kan du starta vanliga tvn med) att styra den med. Då spelar inbyggda mjukvaran i TVn noll roll. Du kan köpa ny Apple TV för ca 2000 kr, begagnat (om du inte bryr dig om senaste sakerna som HDR10, Dolby Vision m m), begagnat för ca 1000 kr. Om du bestämt inte vill ha Apple TV så finns det Chromecast med fjärrkontroll också, men din allmänna UI-upplevelse kommer sannolikt bli bättre med Apple.

När det gäller stryktålighet så går det ju ställa tvn i en bokhyllemöbel och sätta plexiglas framför. Så gjorde exempelvis min bror. Då kan barnen kasta vad-som-helst mot tvn utan risk.

2 gillningar

Storlek på tv avgörs av ditt avstånd till tvn, tumreglen är 10 tum per meter. Men för att få extra feeling så är nog 15 tum per meter bättre att räkna :slight_smile:

Jag håller även med ovan, smart tv är överskattat, välj en som har bra skärm, dvs fin bild. funktionerna får du via telefonen som castar till cromecast / appletv.

1 gillning

Inte bättre alternativ att lära barnen att man inte kastar saker öht inomhus? Finns ju andra saker man kan skada.

Så har vi gjort och funkar bra hitintills. Vågade även köpa ny Samsung för cirka 15.000 kr nyligen. Vi har den uppsatt på väggen och bred/djup TV-möbel framför där det är strängt förbjudet att ens leka med leksaker på (men i princip hela resten av huset är OK).

Jag skulle satsat på kvalitetsmärke som Samsung eller LG. Köp förra årets modell, antingen när de säljs ut eller via deras egna hemsidor där man oftast kan få bra rabatter med t.ex. Mecenat Alumni. Sen komplettera med en AppleTV eller ChromeCast som tidigare nämnts.

3 gillningar

10 tum per meter innebär 30 tum på 3 meter? Det är det sjukaste jag hört när det kommer till vilken storlek man ska ha på tv.

Jag skulle säga att i princip alla situationer är 55” minmum om det inte av någon anledning är möjligt pga väggens storlek. En mycket rimligare huvudregel är 25” per meter med tillägget att minsta storlek är 55”.

1 gillning

Vi har 39” på ca 5 meters avstånd, är inga som helst problem.

Med tillägget att du går upp minst en storlek vid varje byte :joy:

Nya TV måste ju kännas större och bättre.

/S