Ny tv för 5-6000kr vad köpa?

Min TV som jag haft i 12-13 år, Samsung 40tum gick sönder i går.

Började titta efter en ny TV på nätet men kaskadspydde efter 3 minuter. Jag är så otroligt ointresserad, dock så vet jag att de finns massor med människor som är oerhört intresserade.

Så som ämnet lyder. Är det någon som har något tips på en bra TV. Samsung eller Sony, eventuellt LG. Kanske lite större än 40tum

Jag vägrar att betala en krona över 6000. Gärna mindre.

Så vad säger Ni kunniga, vad skall man som Svennebanan köpa för TV.

Vänligen
Peter

Edit. Kommer mest frekvent användas för Playstation och Netflix.

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/andersson-qled6531uhda/1023958.9119/

50" 5490:-
55" 5990:-
65" 5990:- (7990:- tidigare)

I min mening finns det ingen bättre för det priset just nu.

Det är bara en djungel om man väljer TV på pris och inte bryr sig om bildkvalitet. Då är det bara massa siffror och modellnummer hit och dit. Du kan nog ta random tv, som är billigast just nu. Bör ändå vara bättre än din nuvarande.

OT: Om du dubblar kostnaden till ca 13-14 000 kr kan du få en så fin bild att du gråter av glädje. Då ska du titta på en OLED från LG. Årsmodell spelar egentligen ingen roll. Har för mig att de funkar extra bra för tv-spel men dubbelkolla gärna (spelar aldrig själv).

Du kan alltså för en relativ billig peng gå från det sämsta på marknad till det bästa. Och med tanke på att du har din tv i 10 år är det en billig uppgradering.

4 gillningar

Jag är lite som du vad gällande TV-apparater …
Så jag köpte en begagnad Bang Olufsen TV.

Vissa modeller med HDMI uttag fungerar kanon med modern TV-box. + att man har ett förbaskat bra ljud, och snygg design.

Men dem kan väga en del :sweat_smile: - Min väger in någonstans i övre skalan på FM-bandet …
Vilket iofs kan göra dem prisvärda/billiga.

Bli mer precis i din kravbild och det du kommer använda TVn till mestadels. När du nämner spelkonsol, nämn vilken version och vilka spelgenres du föredrar. Samma sak om du föredrar HD eller 4K-filmer. Är ljudet viktigt och du inte har separat ljudsystem vilken sorts musik och kvalitsort vill du ha på ljudet?

1 gillning

Mitt tips är att skrota tvn och köp en smartprojektor för pengarna :sunglasses:
Varför begränsa sig till 40 tum när man kan köra 90-100? :wink:
Har du en vit vägg o köra på så funkar det utmärkt.
Jag kommer aldrig gå tillbaks till tv sedan jag köpte en projektor känns som att kolla på bio varje gång man ser en film och jag tröttnar aldrig :smiley:

Vi är alla olika, jag hade inte ens tittat på en tv under 6k. Uppfyller inte mina krav på en tv i dagsläget.

Du måste spalta upp dina krav. 6000kr kan väl inte vara det enda som betyder något?

-Minsta storlek?
-Ska den ha inbyggd Google TV för Netflix etc.?
-Antal HDMI ingångar?
-HD eller 4K?
Etc.

Sen kan du använda dessa krav på prisjakt för att få fram alternativ.

Jag köpte ganska nyligen en tv till ungarna för nintendo och netflix, landade i en samsung q80b 50", nackdelen är att den “bara” har en bilduppdateringsfrekvenz på 60hz.

Provade en LG till samma peng med bättre specificatiob men spydde på operativssystemet så den lämnade vi tillbaka.

I ts fall, eftersom jag är insnöad på samsung skulle jag rekommendera följande q70b 55" 120hz
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6016572
Dock lite utanför budget, men det tror jag nog allt den är värd.

1 gillning

Jag är nyfiken vilka krav har du på Tv?

Jag skulle spontant tro att det bästa alternativet är att köpa en begagnad TV. Utbudet är stort och priserna låga.

2 gillningar

Samsung + benify har ibland sjuka erbjudanden på tv (ibland mobil också). Nyss hade de en kanon rea med upp till 70% rabatt på topp modellerna

Här är också en utav den mest utförliga guiderna på alla olika märkens modeller

2 gillningar

Jo men egentligen så är det priset som har betydelse. Vi använder TVn så sällan.

Anledningen till min fråga är att jag är helt rudis. Jag vill ha en så modern TV jag kan få för det priset. Allt är ett lyft från vad jag har idag. Skulle jag själv gå till Elgiganten nu då skulle jag bli pålurad en plasma tv med scart-kontakt.

Så vad är egentligen det modernaste jag kan få för det priset.
Smarttv om det innebär Netflix app och andra appar=ja
Har Playstation 4 och det skulle kanske inte skada om den är lämpad för PS5 ngn gång i framtiden.

Ytterligare krav är att den måste vara koreanskt eller japansk.

En generellt vettig strategi är att skaffa enklare begagnade grejer som ”övergångslösning”. Jag pratar nu inte specifikt om TV utan om dyrare prylar generellt.

På Black Friday och liknande reor kan man köpa bra nya grejer till ”rätt pris”. Att förvänta sig att hitta prylar till ”rätt pris” när man själv har behovet kan man normalt inte räkna med.

Jag har själv gjort så här med rätt många saker hemma. Först har jag skaffat en enklare pryl som löst basbehovet och ”tagit bort brådskan”. Sedan har jag rett ut vad jag egentligen borde ha, oftast någon dyrare pryl av bättre märke. Sedan har jag väntat in att den dyker upp till rätt pris.

Att utgå från att du skulle bli blåst på typ Elgiganten uppfattar jag som en överdrivet negativ bild. Däremot brukar de ofta ha dåliga modeller i butiken. De dåliga modellernas syfte är egentligen inte att säljas. Istället är deras syfte att få de halvbra modellerna att framstå som bra. Det är ett säljknep helt enkelt.

1 gillning

Till en början så har jag stora krav på bilden (bildkvalitet, svärta, färgåtergivning, ljusstyrka etc.). Bara det gör att priset går upp och jag måste kolla på övre prissegmenten, dock inte de allra dyraste.
Därefter ska det vara 65"-75" och helst inbyggd Google TV.
Helst även en optisk ljudutgång för att skicka ljudet till en förstärkare. Oftast har de endast optisk ljudingång men ingen utgång.
Skulle jag hitta en TV som jag anser är extremt bra men saknar Google TV så kan jag acceptera läget och köra med en extern Google TV enhet (typ Chromecast).

När det gäller 6k SEK gränsen så lär enbart 65" och Android göra att jag kommer över budgeten.

Det låter som dina TV krav liknar mina, sist jag behövde ny TV för fem år sen slog jag in 55" 4k, sorterade efter pris och tog det billigaste jag kunde hitta (under 4000kr).

Inte ångrat det en sekund efter det.

2 gillningar

Instämmer gällande optisk utgång. Har själv kopplat stereoförstärkare och DAC till TV:n. Det ger riktigt bra utdelning. Dyrare TV-modeller har ofta bättre ljudsystem inbyggda, TV-modellerna går dock sönder och behöver bytas ut. Ljudsystemet är mer robust och lär överleva flera TV-apparater.

Storleken på TV:n behöver anpassas till rummet. Att bara ta ”största möjliga” blir inte riktigt bra.

Använder Chromecast till TV:n och tycker att det fungerar bra.

Jag ska försöka svara på TS frågor som hen faktiskt ställer:

1. Enklast (om du har möjlighet att hämta med eget / lånat fordon) är att köpa lokalt så att du enkelt kan byta om du inte blir nöjd. Man tänker sig ju att “allt blir bättre” men så är det faktiskt inte med TV och man kan bli besviken.
  2. Om du tänker dig 40-55" någon stans och inte sitter väldigt nära så kan du skippa 4K
  3. Har själv apparater mellan 1.500 och 40.000+ och i dag föredrar jag att köpa Samsungs apparater

Köpte en ny 50" till stugan relativt nyligen och köpte UE50TU6905KXXC, betalade 4000 via Benefi (man handlar dock direkt hos Samsung Shop). Den har “bara fungerat” och saknar lite lull-lull som apparater i högre serier har.

Jag ska dock lägga till en brasklapp att jag använder en Sonos Ray tillsammans med teven då jag har nedsatt hörsel. Finns ju så klart andra soundbars osv för en billigare peng.

1 gillning

Hyrde en AirBnb en gång med 80" TV och ca 1,5m till soffan. Nä, det blir inte riktigt bra alltid :joy:

1 gillning

Lite off topic, men jag har också något nedsatt hörsel i regionen där vanligt tal ligger.
Jag vill helst kunna ha så låg volym som möjligt men ändå höra vad de säger, allt annat ljud är oftast bara “störande moment”.
Vad jag upplevt hjälper oftast inte “bättre” ljudsystem för det här särskilt, utan de inbyggda TV högtalarna brukar vara de som funkar bäst (eller iaf likvärt bra, så något bättre skulle bara vara pärlor för svin).

Men, jag kanske bara inte hittat det rätta ljudsystemet för just mina behov.

Projektor och 135":+1::grin: nackdelen är väl dagtid men då ska man ändå vara ute :sunglasses:

1 gillning