Funderar på att slå till på en 75 tums-TV. Helst en LG eller Samsung. Max pris 12 000 - 13 000 kr. Ska användas till TV- och filmtittande. Ej spel. Bor i bostadsrätt och har Telenor som TV-kanalsleverantör. Är oteknisk och värdesätter ett enkelt och intuitivt gränssnitt.
Har i dagsläget en 12 år gammal plasma-TV av märket LG, 60 tum.
Har ingen som helst koll på de olika skärmtekniker som finns i dagsläget. Behöver man djupdyka i det innan köp?
OLED står för Organic Light Emitting Diode. Till skillnad från vanliga LED-skärmar, där en bakgrundsbelysning lyser upp hela panelen, har OLED-skärmar självlysande pixlar. Det innebär att varje pixel kan tändas och släckas individuellt, vilket skapar:
Perfekt svärta
Extrem kontrast
Tunnare och mer flexibla skärmar
Fördelar med OLED
Suverän bildkvalitet och svärta
Bättre betraktningsvinklar än QLED
Snabb responstid – perfekt för gaming
Energisnål i mörka scenarier
Nackdelar med OLED
Lägre ljusstyrka än QLED
Dyrare teknik
Risk för inbränning vid statiska bilder över lång tid
QLED står för Quantum Dot Light Emitting Diode. Tekniken bygger på en LED-bakgrundsbelysning kombinerad med quantum dots – mikroskopiska partiklar som förbättrar färgåtergivningen.
QLED-TV:s är särskilt bra i ljusa miljöer och ger en livfull, ljusstark bild.
Gillar verkligen inte deras OS bara. För övrigt ska dom helst inte användas alls om man värnar om sin integritet.
Har inte kopplat upp våra, kör med en vanlig mediaspelare istället, minimalt med trackers sen tar dns adblockern det sista. Finns en anledning till att TV-apparater inte följer inflationen.
Jag har ett väldigt ljust vardagsrum med flera stora fönster, sitter rakt framför TV:n, spelar inga spel, är dödligt rädd för inbränningar och bryr mig inte ett dugg om hur tunn skärmen är.
Så jag drar den försiktiga slutsatsen att QLED skulle duga för mig.
Jo, jag förstår att OLED kanske är “bäst” ur ett antal aspekter, men frågan är om det är det bästa valet för just mig, givet min budget och mitt tänkta användarmönster.
QLED är kvantprickar på dioderna. Bättre att satsa på MiniLED där varje pixel är självlysande (du får OLEDs svärta (nästan) men inget av OLEDs nackdelar.
Bara för att du inte ser skillnad på QLED (som har olika tekniker, beror ju på FALD och andra tekniker.
Det jag märker när jag läser så verkar du vara en person som inte har så höga krav kring egenskaperna på en TV. Då ska man absolut inte köpa en OLED, men risk för inbränning och dito. Men har man haft en plasma i tio år så kommer man reagera på bilden på en LED/QLED. Den blir inte lika mjuk.
Jag vet inte vad detta innebär, men det låter ungefär som någon obskyr sjukdom som man kunde ha ådragit sig runt 1995 när man frekvent hängde på nattklubben Gilda och festade loss till “Mah Boyz” med Infinite Mass för att sedan vakna på fel ställe dagen därpå, så jag förstår att det är något man kanske bör undvika.
Då är du kanske ett par år äldre än vad jag är. dioderna är ju röda,gröna och blåa. Men för att skippa den tekniska förklaringen så kan jag säga att färgerna blir bättre med kvantprickar. Jag kan tycka att det värt att åka till Elgiganten och kika på tv-apparaterna. Äger en Sony idag och skulle jag köpa nytt så blir det en TCL, om jag inte vill lägga uppemot 20-25K för en OLED.
Är ingen expert på själva tekniken men har en annan upplevelse. Vi testade vår 3 år gamla OLED och jämförde med en nyinköpt QLED i vårt inglasade uterum med 80% glasväggar och upplevde stor skillnad. Vände också på steken och testade QLED i det mörkare vardagsrummet och märkte även då ganska stor skillnad. Mao upplevde vi att QLED var bättre i ett ljust rum och OLED bättre i det mörkare vardagsrummet. Sen vet man ju förstås inte vad som skiljer mellan olika fabrikat (Philips Ambilight vs. Samsung)…
Vad gäller inbränning kunde vi efter 3 år se TV4 Nyhetsmorgon´s sol svagt inbränd i vänstra nedre hörnet på Philips OLED så det där är jag tveksam till.