Stora tv-tråden inför Black Friday

Funderar på att slå till på en 75 tums-TV. Helst en LG eller Samsung. Max pris 12 000 - 13 000 kr. Ska användas till TV- och filmtittande. Ej spel. Bor i bostadsrätt och har Telenor som TV-kanalsleverantör. Är oteknisk och värdesätter ett enkelt och intuitivt gränssnitt.

Har i dagsläget en 12 år gammal plasma-TV av märket LG, 60 tum.

Har ingen som helst koll på de olika skärmtekniker som finns i dagsläget. Behöver man djupdyka i det innan köp?

1 gillning

77tum OLED. Finns två dominerande typer idag QD-OLED och vanlig OLED från LG. Men för de pengarna skulle jag titta på en TCL MiniLED.

1 gillning

TCL är ett för mig ganska okänt märke, men det beror sannolikt mest på att jag har bott under en sten i många år.

Får nog ta och googla lite på de olika skärmtypernas för- och nackdelar ändå.

Min första platt-TV köpte jag 2010, och då hade jag ägnat 6 år åt research. Känner i efterhand att det kanske var en aning överdrivet.

2 gillningar

köp en oled , punkt

2 gillningar

Men hon har ju 13k som max för 75tum. Finns inga OLED för det priset

Är OLED bättre än QLED?

OLED står för Organic Light Emitting Diode. Till skillnad från vanliga LED-skärmar, där en bakgrundsbelysning lyser upp hela panelen, har OLED-skärmar självlysande pixlar. Det innebär att varje pixel kan tändas och släckas individuellt, vilket skapar:

Perfekt svärta

Extrem kontrast

Tunnare och mer flexibla skärmar

Fördelar med OLED

Suverän bildkvalitet och svärta

Bättre betraktningsvinklar än QLED

Snabb responstid – perfekt för gaming

Energisnål i mörka scenarier

Nackdelar med OLED

Lägre ljusstyrka än QLED

Dyrare teknik

Risk för inbränning vid statiska bilder över lång tid

QLED står för Quantum Dot Light Emitting Diode. Tekniken bygger på en LED-bakgrundsbelysning kombinerad med quantum dots – mikroskopiska partiklar som förbättrar färgåtergivningen.

QLED-TV:s är särskilt bra i ljusa miljöer och ger en livfull, ljusstark bild.

Fördelar med QLED

Hög ljusstyrka – idealisk i ljusa rum

Mycket starka och levande färger

Lägre pris i många fall jämfört med OLED

Ingen risk för inbränning

Nackdelar med QLED

Sämre svärta och kontrast i mörka scener

Begränsade betraktningsvinklar

Kan upplevas som “kallare” i färgprofilen

1 gillning

Qled är en vanlig LED-TV som samsung lyckats lura personer tro är något annat.

Skulle hellre köpa en 65” oled i sådana fall men “each to their own”

Jag använder OLED LG och är mycket nöjd.

Gillar verkligen inte deras OS bara. För övrigt ska dom helst inte användas alls om man värnar om sin integritet.

Har inte kopplat upp våra, kör med en vanlig mediaspelare istället, minimalt med trackers sen tar dns adblockern det sista. Finns en anledning till att TV-apparater inte följer inflationen.

1 gillning

Tack för denna utmärkta sammanställning!

Jag har ett väldigt ljust vardagsrum med flera stora fönster, sitter rakt framför TV:n, spelar inga spel, är dödligt rädd för inbränningar och bryr mig inte ett dugg om hur tunn skärmen är.

Så jag drar den försiktiga slutsatsen att QLED skulle duga för mig.

2 gillningar

Det där med ljusstyrka kan du släppa helt, alla nya apparater kommer vara ljusstarka nog.

Gällande inbränningar är det inget problem längre, första årsmodellerna, typ 2017, kunde uppvisa lite inbränning efter många timmar.

Det korta svaret är att OLED är bäst, därför kostar det mer. Använder du TV-apparaten ett decennium i taget så spänn bågen och köp en OLED direkt .

1 gillning

Jo, jag förstår att OLED kanske är “bäst” ur ett antal aspekter, men frågan är om det är det bästa valet för just mig, givet min budget och mitt tänkta användarmönster.

2 gillningar

Jag har en 2025 Samsung QLED och är supernöjd. Har testat side-by-side med en OLEd och märker ingen skillnad alls…

• Svärta? Jag kan inte se skillnad på 99% svart och 100% svart. Tror inte många kan
  • Tunnare? Min QLED hänger på väggen och jag har aldrig nånsin funderat på hur många cm tjock den är
  • Bättre betrakningsvinklar? Man sitter ju i soffan. Som brukar vara framför TV:n..
  • Snabb responstid? Inget när jag märker skillnad på när jag spelar min Switch
2 gillningar

QLED är kvantprickar på dioderna. Bättre att satsa på MiniLED där varje pixel är självlysande (du får OLEDs svärta (nästan) men inget av OLEDs nackdelar.

Recension på en 65tum.

Här har du en TCL för 13k, 75tum

Bara för att du inte ser skillnad på QLED (som har olika tekniker, beror ju på FALD och andra tekniker.

Det jag märker när jag läser så verkar du vara en person som inte har så höga krav kring egenskaperna på en TV. Då ska man absolut inte köpa en OLED, men risk för inbränning och dito. Men har man haft en plasma i tio år så kommer man reagera på bilden på en LED/QLED. Den blir inte lika mjuk.

Jag vet inte vad detta innebär, men det låter ungefär som någon obskyr sjukdom som man kunde ha ådragit sig runt 1995 när man frekvent hängde på nattklubben Gilda och festade loss till “Mah Boyz” med Infinite Mass för att sedan vakna på fel ställe dagen därpå, så jag förstår att det är något man kanske bör undvika.

9 gillningar

Då är du kanske ett par år äldre än vad jag är. :slight_smile: dioderna är ju röda,gröna och blåa. Men för att skippa den tekniska förklaringen så kan jag säga att färgerna blir bättre med kvantprickar. Jag kan tycka att det värt att åka till Elgiganten och kika på tv-apparaterna. Äger en Sony idag och skulle jag köpa nytt så blir det en TCL, om jag inte vill lägga uppemot 20-25K för en OLED.

1 gillning

Är ingen expert på själva tekniken men har en annan upplevelse. Vi testade vår 3 år gamla OLED och jämförde med en nyinköpt QLED i vårt inglasade uterum med 80% glasväggar och upplevde stor skillnad. Vände också på steken och testade QLED i det mörkare vardagsrummet och märkte även då ganska stor skillnad. Mao upplevde vi att QLED var bättre i ett ljust rum och OLED bättre i det mörkare vardagsrummet. Sen vet man ju förstås inte vad som skiljer mellan olika fabrikat (Philips Ambilight vs. Samsung)…

Vad gäller inbränning kunde vi efter 3 år se TV4 Nyhetsmorgon´s sol svagt inbränd i vänstra nedre hörnet på Philips OLED så det där är jag tveksam till.

1 gillning