Min oro är att en OLED inte klarar av att leverera tillräckligt ljusstark bild för ett “vardagsrum”. Jag vet att vardagsrum kan se VÄLDIGT olika ut vad det gäller ljusinsläpp och reflektioner men vad jag vill klargöra är attt tvn inte ska stå i en man cave eller mörklagt hemmabio-rum.
Så min MYCKET övergripande/generella fråga blir: Ni som har/haft en OLED TV i ert vardagsrum är ni missnöjda över ert val? Hur många av er har lämnat tillbaka er OLED för att gå hem med en LED för att OLED inte klarade av att leverera tillräckligt ljusstark bild?
Har OLED, har märkt vid vissa tillfällen att ljusstyrkan inte varit på topp. Men inte tillräckligt problem för mig att börja knappa på inställningarna och ställa upp ljusstyrkan (då det riskerar att bli för ljust på kvällen). Dvs har inre varit problem för mig, är tvärtom helnöjd och imponeras gång på gång över hur bra bilden är.
Jag har inte OLED men ångrar att jag snålade sist när jag köpte LED (Sony xf900, bra bild på alla sätt utom hemsk blooming eller dålig svärta. Man får välja det ena).
För mig är tvtittandet på dagtid mest slötittande på tvserier, som förvisso kan ha bra bildkvalitet, men det är knappast bildkvalitén jag är ute efter då.
Ska jag se nya avatar eller nästa säsong av typ the witcher kommer jag garanterat se det på kvällstid.
Så för mig är det inget problem att den visuella upplevelsen är suboptimal mitt på dagen, för det är på kvällen jag ser materialet där det spelar roll. Vet inte hur om det stämmer för fler än mig dock, för jag hör aldrig någon annan resonera så.
Köpte en oled för 5 år sedan. Aldrig varit besviken på ljusstyrkan, men den har bränt in. Inga tydliga mönster, men tydlig färgskiftning i mitten. Folk är gröna.
Hade jag köpt idag hade jag inte oroat mig så mycket för svärtan utan köpt en bra lcd (QLED eller liknande)
Jag tänker precis som dig @Skogstokig. Kan dra det ett steg längre och säga att jag tittar mer på tv vintertid (för allt är kallt, grått och jävligt då) och det positiva är att det är mörkare då vilket är bra om man funderar på OLED.
Sommartid, ljusa och varma kvällar är TV sällan prioriterat för mig.
Har en 65” LG OLED sedan några år tillbaka. Ersatte min 50” pioneer Kuro plasma. Mycket nöjd. Har den i vardagsrummet och upplever den inte som det minsta ljussvag. Norrläge på vardagsrummet, vilket gör att jag slipper direkt solljus rakt in i rummet men har fönstren bakom tv-soffan och fungerar ändå bra för vardagstittande, typ barnen som kollar på Netflix. Själv är jag rätt anal med ljud och bild och mörklägger alltid om jag ska titta seriöst men det gäller helt oavsett vilken ljusstyrka tvn har.
Har OLED i vardagsrum i söderläge. Kan upplevas lite väl mörkt när man spelar “mörka spel” exempelvis Witcher 3 under en solig dag men annars har jag inte tänkte på det alls. Inte bränt in. Har haft den i drygt 3 år. Är på det stora hela mycket nöjd
Faktum är att jag till och med sänkt ljusstyrkan lite på kvällen ibland.
Har oled i ett väldigt ljust rum. Inget problem alls på den fronten.
Ibland kan det bli reflektioner när det är väldigt ljust ut, men hade samma “problem” med en tidigare tv som inte var oled också. Så inget oled specifikt.
Vi har haft OLED i många år nu, hunnit tre olika modeller (samtliga från LG) i två olika bostäder med högst normala vardagsrum (det ena med fönster direkt bakom soffan). Har aldrig upplevt problem. Inga inbränningar heller, vilket brukar vara nästa fråga.
Ja men då hade jag kört Samsung Qled. Det är så skönt att inte behöva bry sig om inbränning osv. Jag har barn och ibland har de en statisk bild lång tid. Inga problem för en Qled
Men det är sjukt olika vad man tycker. Hoppas du blir nöjd med ditt val!
Väldigt svårt att säga, beror på vad din prisnivå är. Men generellt skulle jag säga att OLED är bättre om man gillar titta på filmer och serier. Dyrare OLED tv:n så är det inga problem med ljusstyrka, sedan är burn-in inga problem på OLED idag.
Once you go OLED, you never go back. De har också de bästa reflexfilterna. Förblinda dig inte på QLED, det är en vanlig LED tv inget annat. Skriv vad det är för modeller istället så kan jag hjälpa dig. Det finns bra LED-tv (qled) apparater också
Alla dom TV-modellerna är väldigt bra - du lär inte bli besviken vilken du än väljer. Samsung S95B är den bästa utav dom men den är ju också dyrast. Det är en ljusstark OLED-modell.
A80K är också en väldigt bra OLED, inte lika ljusstark som samsung dock. Sony’s OLED tenderar att ha bättre färginställningar “out of the box” det vill säga utan bildkalibrering. Sony har också något som kallas för Dolby vision vilket ger bättre bild i många 4k serier på exempelvis Netflix (bra om du googlar här för mer info). Samsung har inte dolby vision på någon av deras modeller.
QN95B är den bästa LED tvn som finns. Den är extremt ljusstark och du behöver inte tänka på inbränningar alls, vilket kan vara skönt. Även om inbränningar inte är så vanligt på nyare modeller så finns det alltid en risk, även om det tar 5år plus. Men det är ingen OLED, så kontrasten kommer inte vara på OLED nivå. Däremot kommer det vara väldigt bra ljus när du tittar på 4k serier/filmer vilket också är en trevlig effekt.
kan lägga till också att LED-TV (qled) inte har lika bra betraktningsvinklar som en oled. Det vill säga om du sitter i en bred soffa och du sitter på kanten så blir bilden sämre på en led kontra en oled. En oled kan du sitta varsom för bra bild medans en led får du bättre bild ju mer centrerat du sitter.