Köptips TV black friday

Hej.
Sitter idag med en äldre tv som börjar flimra och blinka och misstänker den ger upp vilken sekund som helst. Tänkte jag skulle försöka hitta en bra prisvärd tv i dessa tider men det är verkligen en djungel. Det är Nanoled, Qled, Nled, ja vet varken ut eller in. Och beteckningar på apparaterna som ska förvilla en kund så mycket som möjligt. Vänder mig till er i hopp om bra tips. Finns det en vettig, modern tv för 7-8.000 i dessa tider? 55 tums.

Har fastnat för denna : LG 55NANO766QA | NetOnNet

Antar att du redan kikat, men värt att lyfta: https://www.prisjakt.nu/c/tv?r_103730=55-55&r_lowestPrice=260-8000

Finns ju även en tråd på forumet om just deals på Blackfriday.

1 gillning

Att köpa TV under Black Friday lönar sig bara om det är en dyrare tv för runt 20000. Jag upplever att man många gånger gör bättre klipp under andra delar av året eftersom det ständigt pågår olika kampanjer på tvapparater. Hifi-klubben håller hög kvalitet på tv oavsett prisnivå. Denna verkar bra

2 gillningar

Innan du bestämmer dig för ett märke bör du fundera på vilket operativsystem TVn ska ha. Android? Tizen? Etc.
Tizen är Samsungs egna och där funkar inte Android appar.
Sony, Philips och några till kör Android…

Om du inte bryr dig om appar behöver du inte bry dig om operativsystemet.

1 gillning

Hett tips, om man bryr sig om OS (Som jag gör) så köper man en TV utan att bry sig alls om smartfunktionerna i TVn och köper en billigare och i mitt fall en Nvidia Shield upptill så får man en Android TV - Dessutom portabel! I mitt fall som reser en hel del och bor på diverse hotell etc så är det guld värt att kunna ta med sig Shielden och slänga upp på hotell TV’n, så har man allt man är van vid! Den tar inte mer plats än en telefon i princip. :slight_smile:

Det jag upptäckte när jag skulle köpa TV för några år sen var att köper man exempelvis en Sony TV som var likvärdig med en LG TV så kostar Sony 2000-3000kr mer bara för operativsystemet. Så jag köpte en lös Android TV att ha vid sidan istället för samma peng, så nästa gång jag köper en ny TV behöver jag inte betala för operativsystemet en gång till :slight_smile:

Detta gäller såklart för Apple TV funktionaliteten också, om man nu föredrar det över Android.

Sen kan ju tänkas att man är prylgalen och kanske köper en till / en ny “Smart TV” att ha vid sidan. Men då delar man iallafall upp kostnaden på olika hårdvara/mjukvara istället för att köpa det paketerat och kan byta det ena utan att byta det andra.

2 gillningar

Nanoled, qled är egentligen samma sak och bara ett försäljningsknep - det är kort sagt en LED-TV.

Det som sticker ut är en så kallad “oled”-TV. En oled TV kan stänga av pixlar vilket innebär att när mörka scener kommer så blir det svarta verkligen svart. Det vill säga kontrasten är på en helt annan nivå än vanlig LED-TV. Oled TV har också den överlägset bästa betraktningsvinkeln (det vill säga du får lika bra bild hur snett du än sitter i soffan).

Jag skulle rekommendera att lägga nån tusenlapp extra och köpa en OLED TV om du verkligen vill ha vettig TV. En 55 tum ligger omkring 10 tusen men denna finns också
LG OLED55A2 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV - Hitta bästa pris på Prisjakt)

jag personligen hade köpt denna
Sony 55" A80J 4K OLED TV (2021) - Elgiganten

2 gillningar

Håller med om att oled är riktigt fina. Men dom slits, och det här är inte något teoretiskt problem. Vi köpte en 55’’ oled för runt 5 år sedan. Mitten av den är riktigt sliten och ger sjukt tråkiga hudtoner (alla blir blå/gröna) i mitten. Vår TV har dock många timmar körtid med barnprogram (skarpa färger), det kan ha varit en bidragande faktor att den tappat i kvalitet så fort.

Detta i kombination med att oled ofta är dyrare så får du en kostnad över dess livstid som kan vara många ggr så hög som en riktigt bra LCD.

3 gillningar

Aldrig hört talas om att detta skulle vara ett problem med Oled tv apparater.

1 gillning

Det är absolut ett problem, blir säkert bättre och bättre men räkna inte med lika fina färger om 5-10 år. Det ironiska är ju att man gärna köper oled just för bildkvaliteten, men den uppsidan räcker inte så många år… Vår TV kommer nog få hänga med några år till, det går alldeles utmärkt att titta på, men med tanke på premiumpris för oled och den korta livslängden hade jag i efterhand hellre köpt en bra icke-oled.

Om du kollar på t.ex. råd och röns tester så vinner LGs Oled TVs överlägset.
Du får en 55 tum under 10k och garanterat det jag skulle rekommendera.
Kommer du kunna ha i många år framöver.

Sen kopplar du en Google TV för 400 kr till så behöver du inte bry dig om TVns egna smart system.

1 gillning

Tack. Men har inte OLED problem med inbränning? Sånt som de gamla plasma-TV:n hade förr…

Googlar du på det så verkar det endast vara ett problem om du kollar på väldigt statisk TV, med typ samma logga, på samma ställa typ 10h per dag, varje dag, året om. Några år senare kan du får problem.

Om inte allt detta gäller för dig, så nej, det är inte ett problem

1 gillning

Håller med.
Har själv Google TV 4K Chromecast till ena TVn.
Haft olika versioner av Chromecasts genom åren.

Men alla är inte lika prylgalna och vill kanske ha allt inbyggt. Då är det viktigt att påpeka/påminna om OS:et

1 gillning

Exakt vilken modell har du? Har aldrig hört om någon som faktiskt får problem med OLED, bara om folk som är rädda att få det och folk som äger OLED men inte får problem.

Det var mer av ett problem på gamla oleds för några år sen. men visst är det en risk alltid

Finns en ny tråd på sweclockers som diskuterar hur medlemmarnas oleds mår, med fokus inbränning. Visa din OLED! - Skärmar och TV-apparater

Andra delen släpptes också precis!

Skulle personligen inte köpa den TV:n du länkar till då svärtan är riktigt dålig, svart blir grå-blått. Lägg hellre 2.000kr till och köp t.ex. TCL 55C835 som har mini-LED och presterar mycket nära OLED när det gäller svärta.

1 gillning

LG OLED48A26LA | NetOnNet 48tums oled tv. Annars 55tums vanlig led Sony XR-55X90J | NetOnNet. Tror dem är de bästa du kan hitta i prisklassen och storlek.

1 gillning