Philips är faktiskt ett av få märken som har större chans för inbränning märkligt nog
Enda anledningen att en LED tv över en OLED är att du kan få en större TV för pengarna. Vilket inte är fel då storlek på TV gör mycket för upplevelsen.
Att kolla i butik ger inte mycket… det är för ljust för att se skillnader och de visar upp filmer som märkena själva har skapat för att ge bästa bilden för just den TVn.
DETTA..kolla INTE i butik, deras tv är helt galet inställda o hur ofta kollar du på TV i en extremt upplyst lokal.
Jag har en 77" Sony Pro OLED ISF kalibrerad av Sveriges bästa kalibrerare.
Kolla tester i typ HEMMABIO, den killen vet vad han gör.
Jag “mår illa” när jag ser hur dåligt inställda många har sina TVs
Vilken storlek är du ute efter?
32” oled finns de flesta modellerna runt 10k nu.
Samsung G9 också om du vill ha riktigt wide.
Mina frågor platsar säkert in “tråden för dumma frågor” men ställer dom ändå.
Varför är inte TVn kalibrerad hyfsat korrekt från början? Eller behöver den kalibreras för just det utrymme den placeras i? Innebär det att du fick den hjälpen på plats?
Risken att få inbränning i dagens OLED (LG, Panasonic, Sony) skulle jag vilja påstå är extremt liten, för att inte säga obefintlig vid normalt användande och lite sunt förnuft. Det finns numera flera inbyggda tekniska finesser som på olika sätt tvättar, städar och tar hand om bildrutan…så att säga
(t.ex. pixel refresher, pixel shift, screen saver, logo luminance adjustment). Man måste jobba hårt, effektivt och verkligen lägga manken till för att skapa inbränning. Möjligtvis att konstant köra CNN-loggan på max ljus dygnet runt under långa perioder kan funka…men vem kollar tv så?
Ja så är det kanske även om det låter konstigt då Philips använder paneler tillverkade av LG vilket även många andra gör. Men det kanske blir olika beroende på mjukvaran och/eller olika nivåer på styrningen.
Det syns än så länge bara ytterst svagt vid ett visst ljus (“blänk”) från fönstret vid sidan så inte störande (ännu…). Får se hur QLED-panelen reagerar på sikt.
Sweclockers har bra information:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728756-tv-guiden-2024-25-diskussiontraden
Ja, om det ska bara en korrekt kalibrering måste det göras på plats.
För de allra flesta skulle jag säga strunt i kalibrering och ställ in tv’n som du vill ha den eller googla efter rekommenderade inställningar och möjligen finjustera lite efter tycke och smak.
En tanke, det är intressant med tv-nörderiet. Men kanske att den förtjänar en egen tråd? Många bra tips som försvinner i denna rea-tråd.
Oj det behöver ett långt svar men svarar kort:
Butikerna har “utvärderingar” om vilken TV folk köper och Elgiganten, POWER mf har kommit fram till att den TVn man “fläskar på” med ljusstyrka o kontrast är den kunderna “ser som bäst” o köper.
Sen att det passar brutalt dåligt i hemmiljö bryr dom sig inte om, dom vill sälja.
Många TV HAR bättre lägen som passar bättre.
En ISF kalibrering görs i ditt hem, man riktar en 250k kamera mot TVn o ställer in färger o gråskala mot en “referenskurva” så att allt stämmer.
Killen som kalibrerade min utbildade MediaMarkt personal o dom hade tjänsten att köpa innan.
Man kalibrerat också HDR mot dina källor.
Tror väldig få faktiskt sett en riktigt kalibrerad skärm.
Bolag som GÖR film o tv kalibrerar sina skärmar OFTA, och om även din skärm är ISF kalibrerad så KOMMER du ha samma färger o gråskala som personerna som mixade filmen, serien.
OLED har förresten svårt att “vinna” i butiken då dom sällan är så ljusstarka som LED o då ser mörkare ut i butik o folk köper den som lyser starkast. .
Jag har SLAKTAT min LG cx oled (5år gammal) med en mammaledig som kollat Nyhetsmorgon och annat strökollande dagarna igenom. Inte märkt någon inbränning och kollar man runt på forum så är det väldigt ovanligt med inbränning överlag.
Köper folk fortfarande TV i fysisk butik dock?
Alla modeller har en speciell inställning för butik, Kan heta saker som Store Mode, Retail Mode, Show Room etc.
De maxar som nämns ljusstyrka, kontrast och färgmättnad.
Denna inställning vill man absolut inte ha hemma då det blir för ljust och man sliter mer på TV:n.
Med budgeten @Anelia nämner hade jag kört med MiniLED för att komma i den storleken.
Eller om man inte pallar det, kolla Rtings och använd deras rekommenderade inställningar så kommer man ganska långt.
Skönt att någon gör samma analys som jag. 75tummaren från TCL QM8K för 13k är perfekt.
Ju mer jag läser om TV-modeller, desto mer tacksam är jag att min gamla Philips fortfarande funkar. ![]()
![]()
Och jag blir så nöjd över att inte ha eller känna behov av TV, så jobbigt det verkar vara att välja rätt modell!
Den andra tråden om fynd på Black friday svämmade över av en massa bra tips gällande enbart tv, så skapade en separat tråd för ämnet.
Tufft val du står inför. Alla alternativ du har är sämre än din plasma när du vill titta på rörelser i film. Antingen blir det suddigt eller så hackar det fram. Du kan göra inställningar för att få det bättre, men efter att ha sett runt 20 stycken nya apparater hos bekanta som enligt dom varit helt optimerade kan jag bara dra slutsatsen att det är bedrövliga rörelser på de nyare teknikerna. Kanske du vänjer dig, men var beredd på det.
Allting annat är förstås bättre på nya tv-apparater.