Jag har erfarenhet av både Samsung QLED och LG OLED, båda 65”. Min 5 år gamla QLED slutade fungera, därav bytet….
Det är många som fokuserar på bildkvaliteten(förstås), men också glömmer andra saker som kommer med sitt tv-val. Hur är användargränssnittet, är fjärrkontrollen bra, är TV:n buggig, kräver omstart etc. Många gillar ju att ha en separat mediaspelare tex Apple TV, men jag har ändå landat i att de ordinarie gränssnitten har funkar bra för mig.
Mina reflektioner över Samsung QLED:
+ Ljusstark. Fungerar tom fint mitt på dagen i mitt inglasade uterum.
+ Reflekterar mindre än LG OLED.
+ Användargränssnittet. Lätt att navigera runt, installera appar, justera bild etc.
+ Fjärrkontrollen. Minimalistisk och trevlig att använda.
+ Startade upp in gamla viasat-box automatiskt.
- Svärtan. Generellt bra svärta, men inte kolsvart. Märks när man är i ett helt mörkt rum.
- Hårdare bild än OLED-tvn
- Fjärrkontrollen tappade kontakt med tv:n ibland så man var tvungen att para om.
- Att den gick sönder efter bara 5 år.
Mina reflektioner över LG OLED:
+ Bra bild. Svärta, mjukare bild.
- Reflekterar omgivande ljus mer än Samsungen.
+/- Användargränssnittet. Funkar, men jag gillar Samsungs bättre. Även om muspekaren är bra.
- Fjärrkontrollen. Stor, plastig, 90-talsstuk.
- Startar inte upp min gamla viasat-box automatiskt. Måste bekräfta först…
- Buggig. Ibland så hittar den inte mitt ljudsystem och då krävs att man drar ur sladden en stund. (Har hänt kanske 3 ggr på ett år)
Med det sagt så skulle jag nog jag nog ändå välja att köpa en OLED igen om jag skulle välja igen.
Vad gäller bildkalibrering så är min uppfattning att det bara är merförsäljning från de stora kedjornas sida. I ett TV-rum hemma hos en vanlig konsument så är den omgivande miljön med olika ljus etc. en alldeles för stor faktor för att man ska hitta den “perfekta” bildinställningen med en sådan kalibrering.