Stora tv-tråden inför Black Friday

Ja, du har helt rätt i att en QLED och andra LED-paneler generellt sett har högre ljusstyrka än en OLED. För ditt ändamål behöver man ta hänsyn till ljusstyrka som parameter.

Poängen jag försöker framföra är att om man har en 10 år gammal TV och jämför den man har med en ny kan man helt strunta i ljusstyrka, då den nya kommer vara långt bättre än den man har idag. Har den funkat dugligt i det utrymmet den står idag kommer den nya fungera bättre, oavsett paneltyp.

3 gillningar

Med en budget på ~13 000 kr har du bekvämt råd med en LG B5 55”, sträcker du dig till ~15000 har du råd med en 65”.

Du kommer inte få bättre bild för dessa pengar, men en LED-panel kan ge dig större TV.

• Är bildkvalitet viktigast rekommenderar jag en av ovanstående modellerna.
  • Vill du ha en större TV så kolla på exempelvis Samsungs QLED, eller TCL.

Det viktigaste valet du behöver göra är kvalitet eller storlek. Dina önskemål uppfylls av alla tv-apparater på marknaden, det kan inte bli speciellt fel.

2 gillningar

Jag har erfarenhet av både Samsung QLED och LG OLED, båda 65”. Min 5 år gamla QLED slutade fungera, därav bytet….

Det är många som fokuserar på bildkvaliteten(förstås), men också glömmer andra saker som kommer med sitt tv-val. Hur är användargränssnittet, är fjärrkontrollen bra, är TV:n buggig, kräver omstart etc. Många gillar ju att ha en separat mediaspelare tex Apple TV, men jag har ändå landat i att de ordinarie gränssnitten har funkar bra för mig.

Mina reflektioner över Samsung QLED:

+ Ljusstark. Fungerar tom fint mitt på dagen i mitt inglasade uterum.

+ Reflekterar mindre än LG OLED.

+ Användargränssnittet. Lätt att navigera runt, installera appar, justera bild etc.

+ Fjärrkontrollen. Minimalistisk och trevlig att använda.

+ Startade upp in gamla viasat-box automatiskt.

- Svärtan. Generellt bra svärta, men inte kolsvart. Märks när man är i ett helt mörkt rum.

- Hårdare bild än OLED-tvn

- Fjärrkontrollen tappade kontakt med tv:n ibland så man var tvungen att para om.

- Att den gick sönder efter bara 5 år.

Mina reflektioner över LG OLED:

+ Bra bild. Svärta, mjukare bild.

- Reflekterar omgivande ljus mer än Samsungen.

+/- Användargränssnittet. Funkar, men jag gillar Samsungs bättre. Även om muspekaren är bra.

- Fjärrkontrollen. Stor, plastig, 90-talsstuk.

- Startar inte upp min gamla viasat-box automatiskt. Måste bekräfta först…

- Buggig. Ibland så hittar den inte mitt ljudsystem och då krävs att man drar ur sladden en stund. (Har hänt kanske 3 ggr på ett år)

Med det sagt så skulle jag nog jag nog ändå välja att köpa en OLED igen om jag skulle välja igen.

Vad gäller bildkalibrering så är min uppfattning att det bara är merförsäljning från de stora kedjornas sida. I ett TV-rum hemma hos en vanlig konsument så är den omgivande miljön med olika ljus etc. en alldeles för stor faktor för att man ska hitta den “perfekta” bildinställningen med en sådan kalibrering.

3 gillningar

Vilken är billigaste teven som kan hantera bluetooth-hörlurar?

Själva anledningen till den tänkta TV-uppgraderingen är att jag vill ha en större TV än min nuvarande 60-tummare. 75 tum eller möjligen större. Finns dock vissa mått att ta hänsyn till, så den nya TV:n bör inte vara bredare än 170 cm.

Med det sagt så är förstås även bildkvaliteten viktig. Och, inte minst, handhavandet.

Jag var på en Elon-butik igår och kollade lite. Liten butik med begränsat utbud. Fanns bara 8-9 TV-apparater uppställda.

Kan inte påstå att jag blev särskilt mycket klokare av besöket. Jag upplevde att alla apparaterna hade “bra” bild.

Jag tror mig ha förstått att TCL har ett Android-baserat användargränssnitt. Om det stämmer - finns det några speciella för- eller nackdelar med det, jämfört med de gränssnitt som andra märken använder?

Min LG cx oled klarar knappt bluetooth och det är en tidigare toppklass :sweat_smile:. Tror det är bättre att satsa på en adapter även om specen påstår sig ha bluetooth

Har 4 Samsung hemma, varav en The Frame från 2019, en S95D värsting Oled från i år, och ett par enklare halvnya i q-serien. Alla hanterar bluetooth-hörlurar och AirPlay helt klanderfritt. Inte ett strul nånstans trots att både barn och fru grejar med apparaterna med olika lurar.

Bra att Samsung är bra på nåt !

1 gillning

GoogleTV är ju najs (Android). Samsung kör ju Tizen. Men jag hade föredragit Android för då kan man ta ned appar till TVn. Gränssnittet bör vara snabbt. Jag har en äldre Sony som var flaggskeppsmodellen , men gränssnittet är superlångsamt. :frowning:

1 gillning

Android TV ska det vara alla dagar i veckan. Jag kör reklamfria versioner av appar, t.ex YouTube och Twitch så no way att köra med ett OS där detta inte är möjligt, imo. :nerd_face:

1 gillning

Jag köpte en TCL 75” Mini LED för ett par månader sedan och är väldigt nöjd. Nästan OLED-svärta och mycket bättre ljusstyrka men utan risk för inbränningar och till ett lägre pris. Jag tror jag betalade 12000 kronor om jag minns rätt. Med din budget ska du definitivt leta efter en Mini LED, det är helt klart den mest prisvärda tekniken just nu.

Edit. Ja, TCL kör Google/Android vilket fungerar riktigt bra, speciellt om man är insnöad i deras ekosystem förstås.

2 gillningar

Var det den här?

Äntligen har årets guide kommit.

https://www.sweclockers.com/artikel/42052-tv-guiden-2025-26-hela-listan

1 gillning

Är intresserad av att köpa en TCL 75" MQLED80K 4K MINI-LED TV (2025).

Men den verkar bara säljas av Elgiganten, och efter att ha läst om Elgiganten på bl a Trustpilot och Flashback så känns det inte så tryggt.

Jag är fullständigt oteknisk/opraktisk och behöver köpa TV:n med hemleverans plus installation, utförd av en vänlig, pedagogisk och kunnig individ som dyker upp hos mig på rätt datum och inom angivet tidsintervall, och inte går därifrån förrän TV:n är installerad och funktionskontrollerad.

Power verkar pålitligare. De verkar dock inte sälja TCL.

Hm…

aldrig haft problem med elgiganten… och jag har gjort en hel del returer i mina dagar

1 gillning

Nej, men den är nog ganska lik. Den här TV’n köpte jag:

https://www.e-ville.com/sv/3047183-71-80-tv/905842-tcl-c765-75-4k-qd-mini-led-google-tv.html?gad_source=1&gad_campaignid=14674939898&gbraid=0AAAAADMDh69OvNWZtlU5eReVCnZphBbgt&gclid=EAIaIQobChMIkuP6ypOckQMVxwuiAx0Ikhk6EAQYCSABEgIKTvD_BwE

Nu är det mellandagsrea.

Var osäker på om det finns någon tråd om den; moderator får gärna flytta detta inlägg dit i så fall.

Är det någon som kan redogöra för huruvida det är någon väsentlig skillnad på dessa två TV-apparater:

TCL 75" MQLED80K 4K MINI-LED TV (2025) - Elgiganten - Elgiganten TCL 75" MQLED80K 4K MINI-LED TV (2025) - Elgiganten - Elgiganten

Och

TCL 75" MQLED80 4K MINI-LED Smart TV (2023) - Elgiganten - Elgiganten TCL 75" MQLED80 4K MINI-LED Smart TV (2023) - Elgiganten - Elgiganten

Edit:

Jag har använt jämförelsefunktionen på Elgigantens hemsida. Men eftersom det mesta i spec:arna är mer eller mindre obegripligt för mig, så är min undran om det finns skillnader som innebär någon drastisk skillnad eller begränsning vid dagligt användande.

Hittade det här via Prisjakt. Jag hoppas det är samma som du frågade efter :blush:

Saxat från Prisjakt: “Jämfört med TCL 75MQLED80 4K MINI-LED Smart-TV (2023)

Den nyare modellen från 2025 har en uppdaterad Wi-Fi-standard med Wi-Fi 6, vilket ger snabbare och mer stabil trådlös uppkoppling jämfört med 2023-års modellen som använder Wi-Fi 5. Trots detta har 2023-modellen fler HDMI-portar (4 stycken) jämfört med 2025-modellens 2 portarna, vilket kan vara viktigt för dig som vill koppla in flera enheter samtidigt. Båda modellerna har samma skärmstorlek på 75 tum, samma högupplösta 4K Mini-LED-panel och samma höga uppdateringsfrekvens på 144 Hz, vilket ger en smidig och detaljrik bild. HDR-stödet skiljer sig något, där den äldre modellen erbjuder Dolby Vision IQ medan den nyare har HDR10 och HLG utöver Dolby Vision. Som operativsystem kör båda Google TV, och bildtekniskt är det i stort sett samma teknik med Quantum Dot och Mini-LED för lyxig bildkvalitet.”

2 gillningar

Stort tack!

2 gillningar

Båda är bra.

1 gillning