Billig smartteve, omöjligt?

Tror faktiskt vi mer eller mindre slagit i taket i storlek.

Det blir helt enkelt svårt att möblera / inte estetiskt tilltalande vid större storlekar.

Kan säkert krypa upp lite till men jag tvivar starkt på att över ca 75” kommer bli särskilt vanligt.

3 gillningar

Du har helt rätt! Men det är så självklart att det behöver man inte ens skriva ut!

1 gillning

Jag var nyligen och tittade på teves i butik och hittade en modell som var rejält nedsatt i pris. Det kändes först som ett bra klipp, men säljaren nämnde att den här typen av apparater har lite ”sämre bildpanel” och att jag därför borde köpa den redan kalibrerad till ett påslag på drygt tusenlappen.

Jag blev lite fundersam och valde att avvakta. Är det verkligen så att man måste betala extra för kalibrering för att få en vettig bild i dag, eller är det mest en säljartaktik? Min bild är att de flesta moderna teves har förinställda lägen (typ film- eller standardläge) som borde räcka för vanligt hemmabruk. Men jag kanske underskattar värdet av en riktig kalibrering?

Jag är nyfiken på hur ni andra resonerar här. Är det värt att lägga pengar på en professionell kalibrering av en budget- eller mellanklass-teve, eller tycker ni det är bättre att spara de pengarna och själv justera lite i menyerna?

Kalibrering, extra försäkring och godis på vägen ut är tre sätt att främja kedjans aktieägare.

2 gillningar

Jag trodde kalibrering var som att köpa fonder av Söderberg & Partners.

1 gillning

Köpte en Samsung på Maxi. Bra pris. Inte mycket att välja på där. Orkade inte snurra runt hos Elgiganten mfl och höra på mer tekniskt mumbo-jumbo. Är den bra? Ja, med viss reservation för ljudet som jag kompletterat med en sound bar. Lite störigt. Bilden bra, ingen kalibrering. Kanske hade en de luxe-version bredvid att jämföra med varit bättre. Men det står ingen sådan bredvid hemma hos mig. Tveksamt med smart-tv. Som någon skrev, segt. Bättre att använda Apple-tv eller liknande.

1 gillning

Nej för de flesta är kalibrering fullständigt onödigt. För entusiasterna absolut, men de kalibreringarna som görs i butik av de stora kjedjorna i butik är skit och borde knappt få kallas för kalibrering. Det är istort sett bara pill med inställningarna i tvn. För att kunna göra en vettig kalibrering behöver man göra den i rummet och ljuset som tvn ska brukas i och använda extern utrustning som inte butikerna har. Sen att det behövs för att någon del av tvn skulle vara lite sämre är ju ren rappakalja för någon som förstår varför kalibrering görs och har inget med kvaliteten på tvn i sig att göra, om något är det mer rimligt att göra på de riktigt bra skärmarna.

Är man filmfantast och vill ha bilden så ”korrekt” som möjligt, alltså så nära det regissören ville ha eller verklighetstrogna färger och ljussättning som möjligt ska man definitivt anlita en duktig kalibrerare. De flesta skulle dock nog tycka bilden blev lite tråkigare med en kalibrering och det räcker med att pilla lite själv i inställningarna tills man själv tycker det ser bäst ut för gemene man utan något djupare intresse.

2 gillningar

Inget med kalibrering (som jag aldrig ens hört innan) utan mer en lärdom jag själv fick inför förra köpet; utgå gärna från typ Råd&Rön eller populäritet på prisjämförelsesidor. Ta sen och kolla lite tester från privatpersoner på YouTube. På detta vis landade vi i att betala lite mer för en lite mer påkostad modell då den bland annat var milsvida bättre att se på när man sitter förskjutet till sidan vilket sker titt som tätt för oss. För mig som köpte senaste TVn för nästan 10 år sedan var det lite av en upplevelse att det kunde skilja så pass mycket mellan olika apparater inom samma prissegment.

Kör en 10+ år gammal TV från NetOnNet (4k 55”) och den funkar utmärkt fortfarande. Men har kört Apple TV större delen av tiden så behöver inte lida av den förmodligen bristande mjukvaran i själva TVn. Så länge TVn stöder HDMI CEC så behöver du inte ens fjärrkontrollen till den heller.

2 gillningar

Jepp, päronen köpte en LG B4 OLED (2024) och jäklar vad seg den är jämfört med min Nvidia Shield 2019. Trodde knappt mina ögon, fullt med reklam och mög är det också.:sweat_smile: Och den där Nintendo Wii fjärren de skickar med är horribel att använda i mitt tycke.

En TV håller många år, speciellt om det är en LED då är 10-15år inga problem.

OLED kan vara kinkigare, det är en lite nyare teknik så köper du en äldre TV från 2018 eller tidigare så är risken för in räkningar över tid ett faktum. Samtidigt har ingen modern skärm idag några sådana problem att tala om, inte ens om de använda som datorskärm.

TV-apparater säljs mycket, mycket mycket billigare på hösten/julen. Ska man köpa en ny TV så är det Black Week/Black Friday/Cyber Monday eller I värsta fall Mellandagsrean som gäller. Detta då årets nya modeller introduceras efter nyår och då vill man hinna tömma lagren (25-50% billigare än samma TV var i början av året)

Smart TV? Det är tyvärr rätt så skräp. Från okej till direkt uselt och oftast blir det vara sämre över tid då appar slutar fungera pga supporten tar slut. LG har bäst track record på att hålla ex play-appar levande men överlag så är det inget att lita på.

Köp en Chromecast istället och ha felfri streaming som är snabb, smidig, enkel och billig i inköp. Om du nu mot förmodan inte vill ha det absolut bästa alternativet finns även Apple TV (okej, men begränsad) eller nVidia Shield (desvärre rätt gammal).

Stryktålig? Näe, de finns inte. Det finns i dagsläget bara två typer av skärmar och det är antingen OLED eller inte. Allt annat LED/QLED/Nano tjofräs tjoller är I grunden samma bakgrundsbelysta skärm med färgfilter och det i sin tur är samma grundteknik som LCD-skärmar. Ja, även den 24 000ke QLED är I tekniken snudd på identisk med en 5000kr LED. Medan en OLED av valfri prisklass är en helt annan teknik med egna risker (inbränning?) men också styrkor (äkta svärta, klara färger, inget färgfilter).

Ska du ha en billig TV så duger valfri LG eller TCL eller whatever LED. De funkar fint och gör jobbet, undvik dock alltid Samsung då de har - absolut mest reklam inbyggt i sitt operativsystem-, det är ren Bullshit.

Ska du däremot köpa en bra skärm där du kan njuta av bilden då är OLED kung. Den är så överlägsen allt LED att det inte ens är roligt, en TV av LGs B klass (OLED) har bättre svärta och minst lika bra färgåtergivning som Samsungs mikro-Led prototyp för 300 000kr.

1 gillning