Om du med en vanlig Chromecast menar Chromecast med Google TV (de vita som har fjärrkontroll) så är de allt annat än gratis på andrahandsmarknaden. De för HD brukar kosta 500-700 kr på Tradera. När de fortfarande tillverkades under 2024 (?) var nypriset ofta under 500 kr. 4k-versionen kostar ännu mer.
Jag har under februari-mars i år kollat ganska noga då jag har köpt tre stycken på Tradera. Under den tiden gick 4k-versionen ofta över 1000 kr. För det priset köper jag heller en ny Google Stream med garanti och längre livslängd vad gäller uppdateringar.
OK tack …Ditt förslag verkar smartare nu.
Jag har ett nån äldre icke 4K liggande. Räknade med 0 värde på dessa vilket verkar vara fel . Mycket som slängs utan att det är något fel på grejerna.
Jag köpte en extra 4K chromecast för bra pris när dom skulle sluta tillverkas eftersom jag gillar dessa och dess fysiska format när man reser etc.
Har med kikat på Tradera efter nyare Chromecast, men efter att Google slutat tillverka dom så har de stuckit iväg i pris.
Med lite tur kanske någon kommer på en likvärdig ersättare för billigt pris. Med tanke på hur stor del av världen som inte har råd med den nya Google stream, så finns många potentiella köpare.
Hmm kanske en 5G-router? Inte så vanliga och tyvärr inte så billiga, men nu finns en för 2500kr på Kjell. Fördelen; ta ut ett xtra datasim - slipp fast bredband (om du bor där det är OK täckning). Kolla din telefon har du typ 2-3 pluppar minst på mottagning och 5G så räcker det. Routern har wifi6 å går även använda som “vanligt” med fiber. Switchar om man har båda men prioriterar fiber. Jag fick över 500Mbit/sek m telia datasim på tre pluppar mottagning. Billigast?! Bara mobilabonnemang
Kan vara ett alternativ. Med tanke på att en ny router kostar runt 1300kr och årsavgiften för bredband ligger på cirka 3700kr. Så det finns pengar att spara, även om det har en högre engångskostnad.
Nu använder jag inte Chromecast själv om jag kan undvika det men om TS sätter upp ett hotspot-nätverk från sin iPhone så kan man väl inte casta från mobilen till TV:n? Den ligger ju på ett annat nätverk (det mobila). Eller har jag fel?
Sen ser det ut som att iPhone inte har någon valmöjlighet för att hålla delningen igång även när den inte används, stämmer det?
På de flesta Android har man ju möjligheten att välja att ha igång den permanent tills man stänger av den så TS måste i så fall antingen använda en riktig mobil istället för en iPhone eller vara beredd på att ständigt behöva starta sin hotspot-delning igen när den inte använts på 5 minuter (eller vilken timeout Apple använder).
Vilket går naturligtvis men är ett irritationsmoment.
Kan vara ute och cykla på bägge punkterna. Någon som har iPhone och en gammal Chromecast kan kanske bekräfta om jag har rätt eller fel.
Sen undrar jag vad TS har för uppkoppling i hemmet med sin mobil? Många mobilföretag kör en fuling där de kallar 4G-hastigheter för 5G och 5G-hastigheter för 5G+.
Det blir inte en engångskostnad för din del. En mobil router kräver ett simkort så i så fall måste du antingen plocka ut simkortet ur din mobil varje gång eller lägga till en “familjemedlem” på abonnemanget (för 170 kronor i månaden?) för att få ett extra simkort till den nya mobila routern.
Jag har den i husbilen när jag reser, den går att ta med. Lite mindre å lättare än ett mjölkpaket. Går även att koppla till 12V med rätt adapterplupp fr amazon blir det Usb C matning så en bärbar solpanel och powerbank blir det gratis ström. Drar max 12W snitt ca 7W.
Jag har en ecoflow också, med 100W bärbar solpanel, driver även dator och stor skärm tot ca 60W. Bästa är om man kan driva allt på 12V slippa konvertera 220V gissar att 45-50 W skulle räcka. River 2 Max har två små plupphål ett av dessa driver routern funkar såklart m 12V biluttaget också.
Smart TV med Android. Dela wifi från telefonen = uppkopplad tv. Kör direkt i appar på TV. Klart. Ingen casting behövs. Finns appar för mer eller mindre allt nu flr tiden.
Du kan spela Wow om du delar wifi från telefonen och har wifikort men det verkar bökigt, kabel är alltid bäst.
När du nämner leverantör som stadigt höjer priserna så är ett tips att ta kontakt med uppsägningsavdelningen och be om ett bättre pris mot att du binder dig i ett år. Sen göra om samma procedur en gång om året. Sparar mig 200kr i månaden. Jag har tele2 som leverantör men vet att detta finns hos andra också.
Det finns en workaround för detta, men har glömt hur man gör. Några år sedan jag testade detta. Googla. Tror man måste använda en andra enhet vid installationen, men har för mig att jag läste att det även kan gå utan.
I helgen så gick mitt bredband ner igen, men som tur var så hade jag min lilla usb-mojäng. Så kunde spela WoW via den utan lagg och dcs.
Men, min iPhone mini 12 blev tokvarm, så är inte ett alternativ på sikt.
Idag så fick jag hjälp av min nya bredbandsleverantör att koppla på bredbandet igen. Var bytet som strulat till det.
Fick också mejl om att min avgift kommer höjas med 120kr per månad i och med bytet. Vilket känns sådär. Är rätt trött att kasta pengar ner i bredbandslerantörens vinstkasse.
Så, min plan är att skaffa ett data-simkort från Tele2, som kostar 99kr/månad och är kopplat till mitt abonnemang idag, med obegränsad surf.
Sen köpa en trådlös router att stoppa kortet i och därmed slippa bränna upp min iPhone.
Vad tror ni? Hiss, diss eller feedback?
Min bredbandskostnad blir cirka 350kr per månad i ett år, om jag räknar med att slå ut kostnaden för routern på ett år.
År två och fram till routerhaveri, så kostar det 99kr/månad (priset kan dock gå upp.)
Från och med juli kostar mitt bredband 450kr, inklusive lite rabatt. Så är stor skillnad.
Tycker du är inne på rätt spår, men försök om det går förhandla dig till någon fri månad eller liknande hos Tele2 för datakortet. När jag skaffade det till firman fick jag 3 år gratis vid obegränsad abonnemang (visserligen nytt huvudabonnemang bundet i 3 år). Alternativt fråga om dem har en liknande router för liknande pris men de ger rabatt på den vid tecknande av ddatakortet. Just nu är ju totalkostnaden på ett år 2990+99*12=4178 kr. Med lite tur kan du få ned det om du förhandlar med Tele2.