Dottern och frun önskar sig en “surfplatta” med tillhörande penna för att rita och grafikdesign (lite samma sak, men kanske olika krav) i julklapp.
Frun har en iphone, så tittat lite på ipad + apple pen.
Men det är ju en hel djungel bara i Apples produkter.
Vilken typ av ipad ska man ha?
Finns ju minst 5 olika sorter med upp till 10 generationer.
Och sen 2 generationer med apple pen som bara är kompatibel i viss kombination med Ipaden (och i vissa fall endast med en adapter).
Är det ens en Ipad som är mest värt att köpa? Jag är normalt ganska insatt i tekniska saker, men just grafikdesign och att rita är inte riktigt min starka domän.
Finns det nån killerapp på antingen android eller ipad som inte finns på den andra?
Det är en djungel, indeed! Jag illustrerar och jobbar med grafisk design och använder en iPad (men främst för att rita). Det beror lite på vad de tänker använda för program/appar, skulle jag säga. Man kan ladda ner Adobe-programmen till sin platta (t ex Illustrator och Photoshop, kostar en Adobe-prenumeration men man kan använda samma som till sin dator), eller motsvarigheten som heter Affinity (tror att det är gratis för desktop, vet inte om den kostar för iPad), men den stora målar-appen är Procreate (Procreate finns bara för iPad och iPhone, kostar typ 100 SEK).
Jag kan inte så mycket om Android men de flesta jag pratade med när jag skulle köpa en platta för ca 1,5 år sedan hade landat i att köpa iPad (om de inte jobbade med en annan typ av ritplatta/“pennskärm” typ Cintiq men det är en lite annan grej och annan nivå). Jag själv köpte en iPad Pro 12.9" 2020 256 GB WiFi + Cellular med en Apple Pencil 2. Hittade platta + penna i nyskick på Elgigantens outled-sida, sparade ett par tusenlappar på det. Använder också ett “paper like” skärmskydd (Nillkin, AR Paper-like Screen Protector) som är matt och lite strävt och därför känns mer behagligt att rita på (alla delar inte den uppfattningen).
Jag kan berätta hur jag tänkte. Mitt syfte var främst att rita och att huvudsakligen använda Procreate, därför valde jag en större storlek (12.9 är ungefär som ett A4). Inte lika smidig att stoppa i väskan som de mindre men jag tyckte att den var bekvämare att rita på. Jag valde en Pro istället för Air eftersom jag vill kunna köra Adobe-programmen smidigt. Jag valde 256 GB i minne och skulle inte rekommendera mindre om man ska använda Procreate-appen. Den stora grejen med Procreate är att man kan måla på olika lager, och det är främst mängden minne som avgör hur många lager du kan ha samtidigt (beror också på storlek på din canvas). Jag hade gärna köpt med mer minne men det blir också dyrare. Och det är klart, det fungerar med mindre minne men blir lite knöligare (man behöver göra workarounds som att slå ihop olika lager och föra över till en ny canvas osv). Alla iPads tror jag har WiFi-möjlighet men jag valde en som också kan ansluta till 4G-nätet (sätter i SIM-kort med mobilt bredband) så att jag kan använda den på resande fot eller i stugan.
Om man bortser från pris är nog det här det perfekta valet, så långt är jag med
Om man nu gör valet att ta Apple Pencil 2 förenklar det ju iofs situationen lite med, eftersom som jag förstår att det bara är Pro och Air som valet står mellan då.
Och Pro vinner där pga den större skärmen?
Eller finns det andra fördelar med Pro vs Air om man jämför 11" och 10.9"?
Ok, det här låter ju som att det faktiskt finns en killerapp som gör att titta åt androidhållet blir mindre intressant.
256GB refererar väl iofs till lagringsutrymme och inte arbetsminne. Lagringsutrymmet borde ju inte inverka på det du beskriver.
Eller har de olika modellerna med olika stort lagringsutrymme olika stort arbetsminne med?
Vi köpte en vanlig iPad man kan rita på med Apple Pencil 1 till vår dotter som ville börja (vill minnas typ totalt 5 000 - 6 000). Sedan använder hon Procreate. Låt dem börja där och sedan kan man uppgradera.
Jag vet egentligen inte skillnaden mellan Apple Pencil 1 och 2. Precis, valde Pro för att få den största skärmen. Vill man hålla nere priset funkar ju 10.9"-11" också, man får zooma lite mer bara. Mindre tror jag dock inte att man vill ha. Så där har du ringat in valet lite.
Jag tänkte att Pro var lite kraftfullare än Air vilket kunde vara bra för Adobe-programmen (jobbar ibland med animation/video) men det är säkert inte nödvändigt för din fru och dotter.
Jo, helt sant. Minns nu att grejen var att Pro-versionerna med 256GB och uppåt hade stöd för mer arbetsminne. Jag har ganska låg tolerans för lagg och lager-begränsningar men jag jobbar ju å andra sidan med plattan nästan dagligen och med kundprojekt, det är kanske inte den typen av grafisk design din fru ska ha plattan till. Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan iPad Air och en basic iPad, det beror väl på generation också, men du skulle säkert kunna googla på Procreate och iPad eller iPad Air eller de versioner som är inom din price range, det finns en del som har gjort jämförelser och testat antalet lager som går att ha osv. Men sen kanske din fru och dotter inte ens är intresserade av att utnyttja lager-funktionen utan bara tycker att det vore kul att sitta och rita lite rakt upp och ner, då kan du säkert ha en enklare iPad av någon tidigare generation.
Om jag ska vara ärlig så kan nog vad min fru hitta på lite allt från himmel och jord, men hon har ju å andra sidan en dator som hon kan göra sånt på. Så att koncentrera sig på “ritar” delen kanske är vettigt.
Vi har en ritplatta som dottern ritat på med datorn, men hon skulle hellre vilja rita direkt på skärmen.
Efter att googlat lite mer efter @janbolmeson så verkar det som “vanlig” iPad gen 9 stöder Apple Pencil gen 1 utan någon adapter.
Priset för dessa tillsammans blir någonstan 550€. De verkar dessutom finnas i lager i mängder.
De utgående iPad Pro verkar det sämre med, och ska man ha den nya så börjar slutnotan landa runt 2000€ för hela paketet
Instämmer med föregående talare att det är Procreate som gäller. Appen funkar inte längre på äldre iPads, men de här ska fungera:
iPad Pro 12.9-inch (1st, 2nd, 3rd, 4th, 5th and 6th generation)
iPad Pro 11-inch (1st, 2nd, 3rd and 4th generation)
iPad Pro 10.5-inch
iPad Pro 9.7-inch
iPad (5th, 6th, 7th, 8th, 9th and 10th generation)
iPad mini (5th and 6th generation)
iPad mini 4
iPad Air (3rd, 4th and 5th generation)
iPad Air 2
Som tidigare nämnts kan du rita i fler lager med större minne, och större skärm är roligare och ger mer svängrum, men det är inget man måste ha. Apple pencil 1 funkar förträffligt, den behöver laddas med sladd medan 2:an laddas magnetiskt/magiskt via paddan, men det är heller inget problem om man inte ritar professionellt. Det finns gott om refurbade iPads på marknaden om man vill hålla nere kostnaden till en början. Eller fråga i bekantskapskretsen om någon har en gammal liggande i ett skåp någonstans.
iPad Pro har 120 hz uppdateringsfrekvens på skärmen. Arbetar jag rasterbaserat i Procreate med snabba penndrag och Apple Pencil upplever jag rörelser som snabbare och mer precisa.
Vektorbaserat i Affinity Designer upplever jag skillnaden som något mindre.
Hittar du en refurbad och rimligt prissatt Pro skulle jag slå till. Värt varje krona för mig…
Håller med om att en iPad Pro av senare modell (ned till 3:e generationen) är att föredra. Alternativt en iPad Air (ned till 4:e generationen), men absolut inte en vanlig iPad eller iPad mini. Det största frågetecknet jag har med iPads är varför de har M1 chippet i sig då de inte kan använda all kraften . En iPad eller iPhone har mellan 5-7 års garanterad support vad gäller operativsystemet.
Är ni helt säkra? Vi köpte den vanliga standard iPad:en som stödde Apple Pen och det fungerar utmärkt i alla fall för Freja som ritar ganska mycket på paddan.
Det beror ju lite på vilka krav och förväntningar man har. De maskiner jag rekommenderar har så mycket kraft i sig att de aldrig upplevs långsamma oavsett vad man gör. Dessutom har de fantastiska skärmar som visar rörelser som är mjuka och behagliga vilket underlättar om man arbetar längre stunder med dem.
Skall man rita på dem vill man gärna också ha färgdjup som tar höjd för små små nyanser. Detta gör dessa versioner fullt ut.
En sista sak är att deras nya penna är avsevärt bättre än deras första penna. Självklart har Apple gjort att bara deras dyrare modeller har support gör den nya pennan. Det är mitt sista argument till varför jag rekommenderar det jag gör .
Allt ovan saknas på en vanlig iPad och dessutom är dess skärm lite mindre. Därmed inte sagt man behöver senaste modellen. Jag skriver ut modeller som kom för tre år sen, just för att de också har allt det jag beskrivit ovan. Det går att hitta begagnade versioner som fått en genomgång av en tekniker som rustat upp dem till nyskick men till ett lägre pris.
Har en “vanlig” iPad med gen1 penna, och den fungerar alldeles utmärkt. Kan tillägga att jag använder den på hobbynivå, men är 3d-grafiker till yrket så det är inte så att jag har “låga krav” eller inte vet vad jag håller på med
Tycker också man kan uppgradera senare när man vet exakt vad man behöver och hur mycket man faktiskt använder paddan, det finns ju många erbjudanden för inbyte och andrahandsvärdet är högt.
Jo, men som sagt, Pro M1 modellerna börjar bli svåra att få tag i om man inte kollar begagnatmarknaden. Förmodligen omöjligt när jag har lyckats bestämma mig för vad jag ska köpa.
Refurbished är givetvis ett alternativ, men jag har inte koll på varifrån man skulle kunna få tag på sånt här, tips på ställen i Sverige hjälper mig tyvärr inte här. Ska ändå undersöka det här alternativet närmare.
Procreate är fantastiskt. Lätt för nybörjaren och kraftfullt för proffset. Och låg kostnad. Finns bara till iPad.
Apple Pencil 2 är grym, mycket pga den induktiva laddningen med magnetfäste på paddan. Alltid redo.
Skärmskydd typ ”paperlike” ger bra känsla med penna.
Jag har en iPad Air 2020 och en iPad Pro 12,9 med M2-processor. Enda märkbara skillnaden som spelar roll i praktiken är skärmens storlek och ljusstyrka, om man inte a) arbetar i väldigt många lager eller b) tittar väldigt noga på hur penndragen följer pennan.
Till en nybörjare behöver man inte köpa den dyraste.
Min dotter har snott min iPad Pro 12 tum (den första varianten, långt innan m1) och använder den med pennan (v2). Hon använder procreate och gör fantastiska kreationer av foto (mest på sin häst eller när dom hoppar).
Men, skulle jag köpt en ny så hade jag köp en hyfsat nu vanlig iPad (eller air - inte PRO varianten) med ett-två år på nacken som kan använda v2 av pennan. Det är en ganska stor skillnad mellan v1 och v2 skulle jag säga…
Det är väl just det här som är lite kruxet, gen 2 pennan fungerar inte med “vanlig” iPad.
Det skulle isåfall vara en en Air M1. VIlket kanske inte skulle vara ett helt tokigt alternativ ändå.
Paketpris för Air M1 + Apple Pencil 2 blir lite över 900€, vilket jag nog kan svälja.