Är det någon som använder Apple pencil mer regelmässigt? Är det en bra pryl? Vad har man den till mer konkret?
Anteckningar, ritprogram i raster och vektor.
Portabel lösning som fyller gapet mellan skärmlösa graphic tablets och Wacom Cintiq med skärm.
Köpte med den till iPad Pro för länge sen, knappt blivit använd.
Ritar du inte mycket eller liknande är det rätt onödig grej.
Om du inte har ambitionen att rita eller börja skriva för hand på din iPad så är den rätt onödig.
Min sambo har en penna, den används sjukt sällan (kanske 1-2 gånger per år).
Jag använder Apple Pencil 2 till anteckningar på min iPad (har helt slutat ta anteckningar på papper, sökbara och taggade anteckningar is the shit).
Jag tycker även den är trevlig att rita med i t ex Procreate, mycket användbar om man bildbehandlar etc.
Det är dock stor skillnad i smidighet på version 1 och 2. 2:an laddar induktivt och fäster med magnet på paddans långsida vilket är grymt smidigt.
Jag doodlar med min Apple Pen på min iPad I programmet Paper. Och eftersom jag doodlar istället för ta ‘vanliga’ anteckningar så används den åtminstone varje vecka.
Kan man använda den till att göra understrykningar i e-böcker?
Skulle tro det. Funkar fint i pdf-dokument iaf.
Köpte men typ aldrig använt
Följdfråga till er som använder till anteckningar/doodles mm. Vad för bra prisvärda program använder ni? Kunna söka handskrift, organisera anteckningar lätt, kopiera in skärmklipp/bilder/foton?
Apple anteckningar. Fungerar bra för det nödvändigaste. Synkar perfa med i iCloud och iPhone.
Man kan ju köra med t ex Evernote om man är pysslig eller OneNote om man är Microsoftig.
I e-böcker kan man markera med vanlig text-select, och koppla en text/anteckning till det. Inget du behöver penna till.
Att ha en vanlig ipad och en Apple pencil gen 1 till - är det vettigt eller finns det någon uppenbar poäng med att välja dyrare ipad och Apple pencil gen 2? Det handlar mest om att göra understrykningar och anteckningar kopplade till studier, inte om något grafiskt eller avancerat användande.
Ja, de iPads som stöder gen 2 pencil är dyrare men också generellt bättre.
Pencil gen 2 laddas induktivt och fästes på ett väldigt snyggt och smidigt vis med magnet på ena långsidan av paddan, den är alltid laddad och redo. Du slipper hela mecket med att fästa pennan på annat sätt, eller ta av ett lock och ladda i en port. Värt en hel del tycker jag, och jag hade inte köpt någon annan variant om jag ändå skulle köpa ny iPad och kunde anpassa så allt funkar ihop.
Numera finns det också en billigare version med USB-C (men inte induktiv) laddning. Den verkar sämre än gen 2 på alla sätt eftersom den dessutom saknar tryckkänslighet.
Kolla in nedan för kompatibilitet och överblick på features.