Köpa iPad - vad är bäst?

Jag planerar att köpa någon modell av IPad. Den senaste modellen verkar iofs bra men jag funderar på om någon äldre modell vore smartare att välja - särskilt om jag skulle vänta till Black Friday.

Är det någon som har bra koll på iPad som har några bra idéer om hur jag borde tänka?

1 gillning

Inte för att jag har superkoll, sitter själv med en Air gen 2, men för de som kan mer måste du säkert ange vad den ska användas till. Typer av program, minnesbehov. Stor skillnad på slösurfade + lite Netflix respektive videoredigering av 2 veckors reportageresa.

iPad Pro 11” 2018 har jag med nyaste iOS 17 uppgraderat. Riktigt bra platta och riktigt snabb än med 120hz display.

Får du tag en sån för 4000-4500 skulle jag säga är bästa du kan få för pengarna, kanonplatta!

Bör tillägga att jag kom från en iPad Pro M1 12,9” innan som åkte tillbaka för denna goding är så pass bra från 2018.

Hur länge tror du den får uppdateringar? När det slutade komma uppdateringar till min iPad för några år sen dög den som glasunderlägg.

Det här är ju en viktig fråga. Jag har en IPad Air gen 1 och till den kommer inga uppdateringar mer. Som iPad till yngre barn fungerar den men inget mer än så.

Generellt ska man inte kōpa senaste modellen av vare sig mobiler eller plattor Den användbara skillnaden i teknik ār aldrig vārd pengarna för normalanvāndaren. Köp fōregående modell det här jag gjort i alla år och ār digitalproffs

1 gillning

Köp en “vanlig” iPad, den senaste.
Då har du en platta som funkar många år framöver.
Jag har själv en iPad pro 12,9" från 2018 men när den ger upp kommer jag gå över till enklaste iPaden.
Sambon har en två år gammal iPad, enklaste modellen som fanns då, funkar utmärkt till surf och bildredigering.

Jag håller inte med @ben39. Köp den senaste om du ska ha en ipad, skillnaden i pris mellan nyaste och en generation innan brukar vara försumbar.

1 gillning

Det är inte riktigt sant såvitt jag kunnat se. Den tidigare generationen verkar vara betydligt billigare. Framför allt tror jag att den kan få vettiga erbjudanden på Black Friday.

Apples produkter brukar inte reas ut särskilt hårt. Återförsäljarna får inte göra det enligt avtal

1600kr i skillnad mellan gen10 och gen9.
Du får större skärm, bättre högtalare och bättre processor. Lätt värt 1600kr

2 gillningar

Kan tipsa om Macrumours köp-guider, de brukar vara bra för att avgöra vad man vill ha för modell, här är t.ex. ipad gen10 vs gen9:

1 gillning

Jag måste ju inte tvunget handla “riktig” Ipad om det går att köpa något någorlunda likvärdigt med större rabatt. Ipad är det jag känner till bäst, därmed att frågan började där.

Då borde ämnet ändras till “Köp av surfplatta” :nerd_face:
Har ni iPhone-eller Android-telefoner i hemmet?
Har iPhone så kör på iPad.

För några år sedan var iPad ljusår bättre än Samsungs androidplattor eller för den delen windows-plattor. Vet inte hur det är idag då jag är helt fast i apple-träsket.

Jag är för Ipad av det skäl du nämner.

Vad ska du ha den till?
Surfa och slökolla nån serie => köp senaste basversionen
Använda i någon form av produktivt syfte => Air eller t o m Pro. Dessa kan använda Apple Pencil gen 2 som är grymt bra.
Jag har en Air 4, med en Pencil. Har slutat ta anteckningar på papper.
Ritar i Procreate. Synkar med iCloud.

Tips är att köpa begagnad via typ refurbed. har funkat perfekt för mig.

Framför allt; Minst ett års längre mjukvarustöd.

Jag tycker inte att det gäller Apple då folk betalar relativt sett för mycket för föregående generation. Marknaden är ineffektiv.

2 gillningar

Bra jämförelse Visar att normalanvändaren inte har nån större nytta av 10 an Grundregeln för en normalanvändare som dessutom vill bli rik är fortfarande
Köp aldrig senaste modellen av vad det vara månde då det är vanligt att försöka ta extra betalt i början då nyheterna fräscha Vänta istället en tid med köpet eftersom gamla modellen anpassar sig och oftast sjunker i pris ganska snart.

Skaffa inte en Android platta, de är långt efter ipad tyvärr. Är Android fantast, men har ändå iPad pga. appsupporten är värdelös på Android plattor.

Jag hade plockat upp en ipad med bra erbjudande på black friday (brukar vara förra årets modell som “reas” ut)som du är inne på. Men förvänta dig inga fantastiska deals, apple har total reglering av prissättningen.

1 gillning

Köpte iPad i våras, senaste iPad pro 12.9 tum oanvänd för 60% av priset på Tradera. Kanske värt att kika runt vad det kan finnas för utbud?