Råd kring köp av Macbook air

Hej,
Ska köpa en ny Macbook Air. Vilken modell är mest prisvänlig?
Datorn ska nyttjas till typsikt skolarbete (Teams, World, PowerPoint).

På amazon (.de) säljs den för ca 999 euro. Varför är den billigare där än på svenska sidan? Finns det andra kostnader som jag missat? Är det riskfritt att köpa den på (.de)?

Är det viktigt att tänka från vilken sida man handlar? Vilken sida anser ni är bäst?

En annan fråga är erfarenhet av färg, jag tycker Midnight är den snyggaste färgen. Men hört rykten om att den tappar färg samt drar till sig fingeravtryck? Är det samma för de andra färgerna? Är Starlight mindre känslig?

1 gillning

Du behöver kanske inte senaste modellen, om du använder den till skolarbete. Min är en M2 från -23 och funkar utmärkt till stora bildfiler på Photoshop.

1 gillning

Se bara till att du får svenskt tangentbord :slightly_smiling_face:

1 gillning

haha, tack. Så långt tänkte jag inte. Hur vet man vilket språk det är på tangenbordet? :slight_smile:

Jag hade köpt billigaste modellen, med 16 GB ramminne. Jag tror senaste modellen kommer med 16 som minimum, men det var 8 på förra.

Bör stå i produktbeskrivningen.

Gissar att det är tyskt på amazon.de och svenskt på .se :wink:

Jag hade valt 16GB RAM

1 gillning

Kemikalieskatten förmodligen. Vi i Sverige tycker det är bättre att samma produkt köps i utlandet så att det går sämre för svenska företag.

PS.
sen är det väl den där straffskatten på minne (privatkopieringsavgift eller vad den nu heter) också.

2 gillningar

En 10 år gammal laptop hade klarat av de här uppgifterna galant. Spara pengar och köp äldre modeller eller begagnat.

1 gillning

Inte Teams på Mac. Riktigt segt program.

PS.
däremot kan man tänka sig en äldre modell, dvs kanske M2 eller M3. Det är väl M4 som kommit relativt nyligen? Finns kanske bra deals?

2 gillningar

Kommer köpa en Air till en närstående för dennas studier. Istället för en 15" blir det 13". Tanken är att lägga mellanskillnaden plus lite extra på en extern skärm och tangentbord.

Är det många timmars skrivande i veckan, varav en försvarlig del är hemma, är vinsten i komfort antagligen något att tänka på…

1 gillning

Ursäkta, har bara använt Teams på Linux och Windows och antog det var samma.

Trams suger dock generellt så är väl inte alltför förvånande…

1 gillning

Köpte nyligen en 2020 air med m1 processor på inrego.se till frun för 4500kr(ska plugga). Kändes som en ok deal. På jobbet har jag en m4 max pro jag är supernöjd med men är ju lite annan prisklass och overkill för enkla arbetsuppgifter.

8GB RAM är dock för lite men funkar till frugan…

1 gillning

Håller med! Men en bärbar dator handlar inte bara om prestanda. Skärm, tangentbord, kamera, vikt, batteritid osv är ju viktigt också. I apples fall vill man nog helst inte gå tillbaka till Intel tiden iaf, de suger idag och får inga uppdateringar längre. På windows sidan är det annorlunda. Men jag upplever att livslängden är sämre där. En gammal brölande workstation med 1h batteritid kan man ju säkert fynda. :nerd_face:

1 gillning

Har en MacBook Pro från 2010 som fortfarande funkar galant för det basala som streama, köra webbläsare, textbearbetning, videosamtal osv. Uppgraderat RAM, bytt till SSD samt bytt kylpasta en gång. Det är ingen jag hade köpt begagnad utan bara för att visa att det finns äldre MBP som hänger med bra fortfarande.

2 gillningar

Som tidigare inlägg sagt, för typiskt skolarbete klarar du dig med nästan vilken Mac som helst, men satsa på ARM-processor (M1-4). M1 klarar galant av Teams!

Om du vill använda datorn i många år - och det brukar man kunna göra med en Mac - så skulle jag ändå rekommendera att du satsar på senaste modell, M4. Jag rekommenderar detta för att du då är garanterad längsta möjliga OS-support, så att du får t.ex. säkerhetsuppdateringar under en lång tid framöver. Du kan Googla lite på hur lång uppskattad supporttid Apple traditionellt har haft för Mac för att bilda dig en uppfattning.

En gammal devis är att man bäst framtidssäkrar en Mac genom att maxa minnet. Vet inte om jag håller med om det längre, tiden får utvisa… Personligen skulle jag dock köra på basmodellen av Macbook Air M4 om jag skulle köpa för de syften du beskriver.

Kom också ihåg att Apple Sverige ger dig studierabatt. Scrolla längst ner på sidan och klicka på Handla till studierna. Du kommer att behöva en godkänd studiemail för detta. Har du vägarna förbi USA kan jag tipsa om att din svenska studiemail brukar funka för att få studierabatt även där, och då sparar du så mycket att halva resan är återbetald :wink:

Som tidigare inlägg nämner så kan det vara ergonomiskt att även skaffa en extra skärm, mus och tangentbord.

Lycka till, både med inköp och studier!

3 gillningar

Skulle tagit minst M2 med 16GB RAM.
Är det inte mycket i prisskillnad så hade jag tagit M3 eller M4 med 16GB RAM då dessa är en aning bättre och du lär få ut något år extra ur dessa jämfört med M2.

2 gillningar

Apples pris med utbildningsrabatt

Jag hade definitivt valt en med 16GB minne om jag köpte ny. Hade gärna sett det även på en begagnad.

Här är en något äldre bild på tysk Apple-layout på MacBook. Värt att notera är att de kör keycaps med QWERTZ i stället för QWERTY som är vana med. Du kan så klart byta i inställningarna.

1 gillning

Prisvärt och en ny Macbook går inte alltig hand i hand. Speciellt när datorn ska utnyttjas till typiska skolarbeten vilket alla datorer egentligen klarar av. Fördelen med Mac är att de faktiskt kan användas rätt länge och därmed bli prisvärt. Dock problem med de nyare är att allt är så smalt vilket innbär att det mesta är limmat och även batteriet sedan typ 2018 års modell vilket innebär att blir batteriet dåligt blir datorn dålig.

Jag är lite biased när jag jobbar i begagnatbranschen och på Inrego som nämndes ovan. Men sällan till aldrig behövs en ny dator när man ska göra typsiska skolarbeten. Det mestprisvärda är att kolla in det du vill ha och köp en 3-4 år gammal vilket är tidpunkten när företag byter ut deras grejer i snitt och priset på andrahandsmarknaden börjar komma ner.

Sedan kanske man vill ha en Macbook men en PC funkar perfekt för de behoven också. Hade själv kollat på en beggad HP Elitebook/probook eller Dell Latitude. Bra kvalitets datorer för företag för en liten peng och generellt lätt att byta delar och reparera framöver. Jag jobbar själv på en 7,5 år gammal laptop som funkar perfekt fortfarande.

Ska du köpa nytt tänk på att köpa kvalitet som du kan använda länge och kolla på hur det går att tex byta batteri på produkten vilket oftast är det vanligaste problemet. Inte roligt att sitta med en perfekt dator som du måste ha kabeln i hela tiden.

Funderar någon på begagnatmarknaden är det bara att fråga! Börjar bli en stor marknad så går att kolla in produkter hos oss på Inrego men också en uppsjö av andra aktörer som Reuse IT och Billigteknik. Finns även på marknadsplatser som Refurbed och Backmarket men då får man kolla lite snabbt vilket företag som säljer dem på plattformen och att det är svenskt tangentbord om det är det man vill ha.

4 gillningar

Tänk på tangentbordsspråk.

Dyrare i Sverige pga Kemikalieskatten och vår fantastiska lobbyverksamhet “Copyswe” som ser till att varje enhet blir ett par hundralappar dyrare.

1 gillning

Jag är väldigt kluven, har tänkt i flera år att jag vill köpa en ny men varit lite för snål.

Idag har jag en Macbook air (2015, 8GB, 121 GB). Kan det stämma att den enbart är på 121GB? Den jag har idag fungerar utan problem, dock kan word låsa sig ibland men händer väldigt sällan. Jag tycker den känns lite seg ibland, om det beror på dåligt internet eller datorn kan jag inte svara på.

Jag upplever inte att begagnatmarknaden är så himla billig? Är det vissa specifika datorer som är prisvärda där?

Datorn nedan har jag tittat på ny. Netonnet tog 9990 SEK för Macbook Air - M2, 16GB RAM, 256GB. Då är väl den begagnade datorn dyrare? Hur går det ihop? :slight_smile: