Den jag har i dag skulle nog fungerar något år till så det handlar nog egentligen lite mer om ett “villhöver” köp.
Skillnaden mellan m1 och m4 är 3500. Är det värt att betala 3500 kr mer för senaste modellen? Hade det enbart handlar om någon tusenlapp skulle jag garanterat valt den senaste modellen.
Tror inte vi vet än hur de kommer att göra med OS uppdateringar framöver när det gäller m-modellerna. Hade det varit en iPhone så hade svaret varit “ja”. Där de måste skriva något, för t.ex. UK:s PSTI regelverk så skriver de minimum 5 years from first supply (dvs lansering), men har sett 7 år på andra ställen.
Kan det vara ett alternativ att byta batteri på den du har och få den att hålla något år till? Det blir prisvärt!
Andrahandsmarknaden är prisvärd men det beror också lite på vad man kollar på. Mac håller andrahandvärdet bättre. Även bra när man köper en ny. Starkt varumärke. De byts ut lite länge intervall så de riktigtrpisvärda kanske är 5-6 år gammal istället för 3-4 som PC. Kollar du en HP Elitebook på nyförsäljare ligger de väl kring 14-17k som standard finns billigare sämre och dyrare bättre. en fyra år gammal som funkar minst i fyra år till ligger kring 6-7k hos oss.
Vill man göra det ännu mer prisvärt går man ner från mycket bra skick till okej skick. Hur viktigt är det att det inte finns någon repa? Min senaste telefon var 700kr billigare för att den hade en repa på framsidan och istället “okej skick” sedan sätter man på skärmskydd och ser den inte ens.
Så lite långt svar på om prisvärt eller inte. Ja och nej. Gäller att kolla lite ha lite koll och inte köpa för nya begagnade utan ligga precis efter de stora bolagens utbyten för det är då de stora flödena kommer på begagnat.
På nyare produkter främst mac och Iphone ligger priset ibland närmare nypris och sänks succesivt. Ibland kan det hända att nytt är billigare under någon kampanj osv men våra priser sänks hela tiden. Så ska skicka vidare den där internt för vi säljer ju inte dem då. Begagnatkunder köper främst pga pris och prisjämför.
Men kollar du istället 2019-2020 macbook air finns det ett par billigare hos oss från 4-7k.
Jag har själv gått från Mac till PC för det är mer prisvärt just på begagnatsidan. Det vi kan sälja är ju det företag köper in X antal år tidigare. Och generellt köper företag PC vilket gör att utbudet på Mac blir sämre också med många som vill köpa det också.
Macbook Air M1 är en över 4 år gammal modell (lanserades i slutet av 2020). Den går givetvis att göra normalt kontorsarbete på, men jag hade iaf betalt 3500 mer för senaste modellen och räknat med att ha den några år längre. Prisskillnaden bör vara större än så för att det ska vara värt att ta den gamla tycker jag.
Menar du på en begagnad m1 och ny m4 eller var hittade du dessa priser? En begagnad m1 går på 4-5000kr. En ny m4 ca 10 000-14 000kr.
Beror ju helt. Min fru är föräldraledig och ska plugga i 2 år, hon har ut ca 8k i månaden. Då är 3500kr mycket. Förhoppningvis går den att sälja för några tusenlappar igen. Fördelen med Apples grejer är ju att icke teknikintresserade ser deras produkter som någon ofelbar helig gral. Har tittat en del på tradera och 8 år gamla macbooks med dual core och 8GB ram går på otaliga tusenlappar.
Resonerat likadant med mina Macs: köp senaste modellen men inte värstingmodellen.
Bra att ha i åtanke med MacBook Air i så fall är att den inte har en fläkt vilket kan bli ett problem efter ett par år när appar osv kräver mer kraft och den närmar sig maxbelastning. Min MBP från -10 blir rätt flåsig till och från men blir i alla fall inte begränsad av värmeutveckling.
Hade jag planerat att ha Mac’en en längre tid hade jag satsat på en av ingångsmodellerna av MBP istället för Air. Hade jag bara planerat att ha under studietiden (antar 3 år) hade jag valt förra modellen av Air, fast ny, för att få ner priset. Alternativt en prisvärd laptop-PC om bara ska ha den i ett par år om totalsumman för en Mac är ett problem. Begagnat hade jag nog inte köpt oavsett för marknaden för Mac känns lite knasig i mitt tycke med alldeles för höga priser.
Har du Mecenat-kort? Isf är det bra tillfälle just nu att vänta in Apples back-to-school kampanj som kommer varje sommar (början av juli tror jag). Då får du utöver studentpris även något extra. Varierar från år till år men spekulationen är ett presentkort eller ett par AirPods.
Har tänkt tanken att vänta in back-to-school men skulle gärna vilja ha daton nu. Hur bra brukar erbjudanden brukar det generellt vara då?
Jag var inne på att köpa där först, tills jag insåg att den då saknar ett svenskt tangentbord. Eftersom tyska sidan tar ca 11 0000, kan man förvänta sig att det enbart är en tidsfråga innan priserna även är nere på dessa nivåer på svenska sidorna? Det känns lite svårt att motivera att köpa en m2 för 10`.