Köpa MacBook på avbetalning

Tänkte köpa en MacBook för mellan 25000-40000 kr privat på avbetalning, gärna över >24 månader. Ser att Inet som har låga priser på datorerna använder Qliro som inte har lika låga priser. :nauseated_face: Effektiv ränta landar kring 30%.

Ett smartare alternativ kanske är att skaffa nåt kreditkort som har bra avbetalningsvillkor. Men jag har ingen koll här. Vet bara att mitt Amex SAS inte är förmånligt för detta. Tänkte faktiskt säga upp det kortet.

Men låt höra vad alla kunniga här har för förslag.

Stort tack på förhand! :pray:

1 gillning

Vänta tills du har råd med datorn.

17 gillningar

Ingen bra idé tycker jag. Finns flera tjänster som ger upp till 12 månader räntefritt. Med en inflation på uppemot 8%, så förlorar man 3200 kr på att följa ditt råd om man köper en dator för 40k.

1 gillning

Räntefri delbetalning lär vara det mest ekonomiska i det här fallet, men jag är tveksam till om det är ett bra råd till gemene man.

3 gillningar

“Räntefri” avbetalning brukar ha ganska saftiga uppläggningsavgifter, så den effektiva räntan blir knappast 0%. Dessa avgifter är dessutom inte avdragsgilla.

Argumentet om inflationen håller väl bara om man tror att inflationen fortsatt kommer ligga på 8% de närmaste åren, det tror inte jag den kommer.

10 gillningar

Finns säkert begagnat för mkt billigare! Vet att många ser ner på att köpa beg datorer o mobiler men alla mina datorer o mobil är köpt begagnade o de funkar asbra xD (köpt av privatpersoner på tradera)
Om du inte vill ha beg borde du vänta! Kan du inte betala summan själv är den för dyr för dig för tillfället! Dont fall for the trap of delbetalning!

2 gillningar

Lägger ingen värdering i andras val, men personligen köper jag inte saker jag inte har råd med. Lån till boende är en självklarhet för de flesta och till bilar kan vara nödvändigt för att ta sig till jobb osv, allt annat bör man hålla sig ifrån enligt mig.

En räntefri avbetalning utan avgifter kan såklart vara ett ekonomiskt alternativ, fast personligen hade jag inte köpt den ändå med det för gillar inte månadsavgifter :sweat_smile:

Att du “tjänar” 3200 på att köpa den på avbetalning håller jag inte med om, det förutsätter att din inkomst ökar med 8% för samma arbete under dessa 12 månader.

7 gillningar

Du kan ta ett privatlån hos en bank. Brukar vara bättre ränta än kreditkort.

2 gillningar

Jag tolkar det som att datorn kommer ha en högre prislapp om 1-3 år pga inflationen (lär knappast vara 0 även om den går ner). Jag hade därför sett det som att jag får mer för pengarna idag.

1 gillning

Så kan det ju såklart vara, men ändrar ändå inte min uppfattning om att köpa elektronik eller annat lösöre annat än för egna pengar :slightly_smiling_face: Kanske man har sett för många avsnitt av lyxfällan…

1 gillning

Lite oroande är det att du vill betala avdatorn på mer än 24 månader. 40000 kr på 24 månader innebär att du betalar ca 1700 kr/månad plus ränta. Om du inte har råd med det, då är frågan om du har råd med en så dyr dator? Det kan hända mycket på 24 månader som gör att du tappar inkomst och då sitter du i skiten om du har lån som du inte kan lösa. Har du redan sparat ihop en buffert för oförutsedda händelser?

3 gillningar

Undrar vad man förlorar på att köpa en dator för 40k när en för 10k eller 15k skulle vara tillräckligt?

Det är helt enkelt dumt att låna mycket pengar på avbetalning, även om du inte vill inse det.

9 gillningar

Det är inte så att de viktigare komponenterna i en dator åldras - processor och grafikkort. De fungerar lika bra nu som de gjorde då. Batteri antar jag redan har bytts ut om man köper begagnat. Vad är det man gör på en macbook som kräver den absolut nyaste versionen?

En google sökning här så säljs macbook pro från ca 2017 för runt 6000:

2 gillningar

Inte för att försvara avbetalningsköp på 40 lök, men det är enorm skillnad i prestanda på en 5-6 år gammal intel-Mac och de nyare, särskilt i den övre prisklassen.
Jag förutsätter att TS inte bara ska kolla på youtubeutan faktiskt producera något, typ rendera 3d-modeller eller redigera högupplöst video. Om inte så kan man verkligen ifrågasätta valet av en svindyr premium-Mac.

9 gillningar

Det antagandet skulle inte jag göra. Då ska man titta efter rekonditionerad dator (och kolla noga att de faktiskt har bytt batteriet).

1 gillning

Ja om tid verkligen är pengar i ens yrke så kan man ju räkna på hur mycket mer man tjänar med en snabbare dator. Eller om man kan betala den direkt och vill ha något som känns snabbare.
Alternativt kan man göra vissa saker hemma eller på kontoret med en mac mini som jag förstår är relativt bra.

Skulle inte rekommendera någon att köpa en intel-Mac idag oavsett pris.

Det är för stor skillnad i prestanda och batteritid mot senaste årens macar med M1 eller M2-processor.

2 gillningar

Kollade på en dator på Mresell. De skriver ut “batteriets kapacitet” och “laddningscykler”. Jag är förvånad att det har kvar hela 82% efter 700 cykler, faktiskt. Man brukar väl säga att ett bagteri håller ca 500-1000 laddningscykler. Men med så mycket kapacitetkvar så finns det fortfarande liv i den. Det är ju också onödigt att byta ett fungerande batteri.

Har du inte råd att köpa en dator direkt och måste ta den på avbetalning så köp en billigare dator istället. Förslagsvis inte en mac då de tar ganska saftiga överpris på sina datorer, onödig lyx när man tydligen inte sitter på pengarna.

Man köper inte en ferrari på avbetalning bara för att man råkar behöva en bil, man köper något man faktiskt har råd med som täcker behovet.

4 gillningar

Oftast är det bäst att köpa det lite dyrare alternativet då man får mycket mer värde för pengarna och det håller längre. Men kan man inte (och måste göra det på avbetalning) tycker jag det är bättre att spara ihop pengar och köpa något billigare. Enda undantaget om man blir rikare på att ta lånet / avbetalningen, exempelvis för jobb.

1 gillning