Köpa MacBook på avbetalning

Om man på frågan “kan du spara under ett år och köpa sen?” svarar med att det blir dyrare pga inflation ger mig intrycket att datorbehovet inte är akut.
Jag hade förväntat mig ett svar som " jag behöver datorn för mitt jobb/hobby nu"

7 gillningar

Det här är hittills det enda inlägget som har svarat på min fråga. Stort tack till emilv!

Till er andra, uppskattar era ambitioner, men jag kommer inte ändra de preferenser jag angett för att ni tycker att 24 mån är för lång tid eller att jag lika gärna kan köpa en billigare begagnad.

25k är inte mycket för en dator som håller 10 år, vilket min nuvarande motsvarighet har gjort. Tycker man det är dyrt så är man i fel bransch :smiley:

Hoppas jag kan få in lite fler relevanta svar till min undran. Tack igen och en trevlig helg!

[not till mig själv: var inte så specifik nästa gång jag frågar något på detta forum :rofl: )

2 gillningar

Mina inspel:

Köp inte en Intel Mac.
Kolla vad Apple har för avbetalningsplan.
Kolla med din bank, tidigare fanns bra lån för den sortens inköp.
Köp den kontant när du har pengarna :sweat_smile:

2 gillningar

Har man inte 25 000 kr så är 25 000 kr mycket pengar. Det är liksom det avbetalning är till för, att låta folk som inte har råd med något köpa det ändå. Jag skulle vända ditt påstående och säga att har man inte råd att köpa en dator som “inte är dyr” utan avbetalning så är man i fel branch.

2 gillningar

Jag tycker absolut att du ska vara specifik. De övriga svaren är ju ändå bra, sen får du alltid värdera och välja själv hur du ska göra. :slight_smile:

Jag håller med dig om att du ska köpa rätt dator för dig (dina pengar, din hobby, osv). Du har inte antytt att det är ett arbetsredskap som det handlar om så åtminstone jag har antagit att det är något du vill pula med på fritiden. Antar att det är typ ljudproduktion, bildbehandling eller filmrendering eftersom det är just en Mac du ska ha, och då kostar det ju dessa pengarna.

Frågan för mig är inte att det är dyrt utan att du inte verkar ha råd om du behöver ta ett väldigt långt lån. Om den kostar 40t kr (det högsta priset du angav) med 8% ränta och avbetalning på 24 månader så betalar du 1800 kr/månad. Men du skrev att du helst vill låna på ännu längre tid. Då läste jag det (kanske felaktigt) som att du inte har råd att lägga mer än 1800 kr/månad. Det antagandet gör jag eftersom ett lån med 8% ränta är värt att betala av före man lägger pengar i fonder osv. Slutsatsen blir att du idag saknar annat sparande och dessa 1800 kr/månad är allt du har kvar.

Eftersom räntan på ett privatlån är så pass högt så är det mest lönsamt att lägga allt ditt sparande på att betala av lånet. Om det är så att du har annat sparande/investeringar så är det värt att stoppa det sparandet och att sälja av fonder för att bli av med privatlånet så fort som det bara är möjligt (förutom en buffert på kanske 1-2 månadsutgifter, som kan vara bra att ha kvar).

Om du inte har något annat sparande, och inte har råd att lägga 1800 kr/månad, då spelar det ingen roll vilken “bransch” du är i. Tecknen tyder helt enkelt på att du inte har råd.

Men du kanske har råd. Du kanske har fonder som du kan sälja av, månadssparanden du kan pausa, etc. Det vet ju inte jag. Om du har det så tycker jag du ska göra det tills att datorn är betald så att det går så fort som möjligt.

6 gillningar

Jag tycker inte att 25-40k nödvändigtvis är för mycket för ett arbetsredskap. Om man har råd. Du verkar inte riktigt ha det, vilket ju ställer saken i lite annan dager.
Av ren nyfikenhet - vad är det du tänker använda burken till?

1 gillning

När folk pratar om att köpa begagnat så är det detta de menar. Det blir som ett litmustest av dina egna påståenden. Om du verkligen tror att datorn kommer användas i tio år, då kan du lika gärna köpa en 5 år gammal dator som du använder i 5 år. På det sättet äger du datorn under “den billigare halvan” av sin livslängd och då sparar du massor av pengar.

Min gissning är att du är mer intresserad av en helt ny dator (av någon anledning). Det väcker dessa frågor:

• Vad är det som gör att en fem år gammal dator inte är intressant? Har det hänt något som gör att en dator från 2018 inte höll i tio år?
  • Om du köper en ny dator nu, kommer du vilja fortsätta använda den om 5 år? Vad är i så fall skillnaden som gör att en dator från åren 2013 och 2023 håller i tio år, men en dator från 2018 inte gör det?
  • Jag vet att det har skett ett “teknikskifte” i Apples datorer som gör att en helt ny är mer attraktiv än en gammal. Vad är det som säger att det inte kommer ske fler sådana skiften de närmaste åren?

Syftet med att tänka på detta är mest för att du inte ska sätta orimliga förväntningar på ditt köp. När någon säger att deras dator höll i 10 år så luktar det survivorship bias.

4 gillningar

En vis person sa en gång att om du inte har råd att köpa två exemplar av något, köp då inte ett exemplar… :blush:

2 gillningar

Det beror väldigt mycket på vilken kvalitet det är på batteriet. Moderna A-grade celler håller för 2000+ cykler. B-grade, som är vanliga i billig elektronik, brukar ligga runt 1000 cykler beroende på applikation.

Men Li-jon åldras inte linjärt. Kapaciteten sjunker snabbt i början (inte ovanligt att tappa runt 5% de första 100 cyklerna) för att sedan stabiliseras. Dock accelererar kapacitetsförlusten mycket kraftigt under 80%.

Nja. Med 82% kvar efter bara 700 cykler är batteriet stendött om ett par hundra cykler till.

1 gillning

Det är en väsentlig skillnad på att köpta en Macbook för 40k jämfört med 25k. Jag skulle sikta på att köpa för 25k och sedan byta oftare.

Anekdot: En vän i gymnasiet köpte en PC för 28 000 kr. Det var oerhört mycket pengar på den tiden men efter endast 6 månader gick samma konfiguration att köpa för 14 000 kr. Utvecklingen gick snabbare på den tiden men kontentan är att det är bättre att köpa en billigare konfiguration och sedan byta oftare.

En laptop för 40k idag kommer inte kunna konkurrera med en MacBook för 20k om 5 år. Så mitt tips är alltså att gå på en billig konfiguration idag och inte vänta 10 hela år för att köpa igen.

P.S Köpte själv en MacBook Pro för 29k förra månaden. Det är fina grejer. :wink:

4 gillningar

Måste man låna för att ha råd med ett arbetsredskap för 25k så är man i fel bransch :smiley:

Säger jag som har en dator som kostat mer än 50k och förstår värdeargumentet, men det är förutsatt att man inte behöver ta svindyra lån för det.

1 gillning

Ska man vara petnoga så stämmer faktiskt inte det där påståendet, de åldras och försämras:

10 år är längre än vad beräknad livslängd är för konsumentelektronik när man tar höjd för det.
Fortfarande generellt ganska marginella skillnader det handlar om dock.

Jag har aldrig förstått varför man köper en så pass dyr dator. Någon som kan ge mig lite kött på benen?

(Har fattat att vissa videoredigeringsprogram kräver en del, men kräver de verkligen 40ks-datorer?)

Vild gissning till varför: 10% för att man faktiskt renderar video eller 3d-modeller. 90% för att det ser coolt ut när man sitter på café.

Men visst, du kan absolut behöva en kraftig modern dator för att få ner tidsåtgången på vissa uppgifter.

3 gillningar

Praktiskt sett fungerar processorn och grafikkortet eller inte, och jag har aldrig hört talas om den ena eller andra gått sönder genom att de blivit gamla.

Exempelvis Voyager 1 i över 40 år:
https://www.imeche.org/news/news-article/voyager-40-years-on-would-modern-technology-make-a-difference

1 gillning

Som sagt, i praktiken spelar det ingen större roll.
Men tillverkarna tar höjd så åldrandet ligger på en acceptabel nivå under apparatens beräknade livslängd. Voyager kan nog knappast räknas som konsumentelektronik.

3 gillningar

Om du inte måste införskaffa datorn direkt kommer det kampanjer titt som tätt på helt avgiftsfria delbetalningar där den effektiva räntan är noll. Har själv ibland tidigare i livet köpt dyrare teknik prylar så även om jag redan haft pengarna för att slippa tömma bufferten eller i värsta fall sälja värdepapper eller andra tillgångar. Såg det som att jag lånade från framtida nöjespengar.
Personligen skulle dock 24 månader kännas som för lång tid då det blir betydligt svårare att förutser framtidens tänkbara händelser trots att pengarna redan funnits.

1 gillning

Här är ett par exempel på användningsfall som är mycket krävande:

• Videoredigering, extremt tungt speciellt när du har högupplösta videofiler i råformat
  • 3D Rendering/design
  • Utveckling där du behöver jobba med flera virtuella maskiner lokalt på din dator för att simulera olika servrar du jobbar mot
  • AI-utveckling/data science med stora datamodeller

Flera av punkterna ovan är dessutom avhjälpta av specialgrafikkort som kostar skjortan. Sen är ju priset på en laptop som klarar sakerna ovan och som dessutom är bra att jobba med säkert det dubbla jämfört med en stationär.

Varför man köper en mac för 40k kan jag dock inte svara på.

4 gillningar

Därför att just en MacBook Pro 16" med M2 Max är allt du någonsin behöver om du arbetar inom häraden av programmering eller digital mediaproduktion. Du får batteritid som räcker en hel dag av hårt arbete, du får en fantastisk skärm, du får riktigt bra ljud, du får senaste generationen av högpresterande hårddisk och minne, och sist men inte minst får du ett OS som rullar på i bakgrunden för att hjälpa dig skapa bra resultat. Den datorn springer i cirklar runt de alternativ som finns också inom samma prisklass.

Den som har arbetat på en sådan vet vilket värde den ger. Kan vara svårt förstå eller ens börja att förstå om man inte använt sig av den tidigare. Hitta en annan bärbar dator du kan rendera och redigera flera simultana 8k videoströmmar samtidigt till det priset går inte. Eller skapa musik med hundratals kanaler, med unika instrument och moddar igång samtidigt. Allt renderat av datorn i realtid, så när du swipar med musen/trackpaden får du direkt se videon eller höra musiken precis som den är just där du är. Utan fördröjning.

6 gillningar

Är du möjligtvis med i någon fackförening? Tänker främst om det skulle vara ett alternativ att titta om ditt fackförbund har ett s.k. medlemslån hos någon bank med förmånlig ränta?

Lycka till!

2 gillningar