Jag tror inte processorerna i Voyager kan undvika “transistor aging”, de kanske tänkte på det, men vad kan de egentligen göra?
Jag har sett någonstans att Nasa i vissa fall har flera uppsättningar datorer så att de kan switcha över till en backup om något går sönder.
Nu är vi ganska långt utanför ämnet, men som wikipedia artikeln nämner kan man sakta ner åldrandet genom att hålla ner hastigheten (och därmed spänningen) och temperaturen.
I rymdapplikationer är det dessutom vanligt med feltoleranta kretsar, ett exempel är där varje transistor är tredubblad och man tar resultatet från där de flesta visar samma.
Nu vet jag inte om sådan teknik fanns på Voyager.
Kanske har du en poäng, jag vet inte. Men om man har det behovet borde man rimligtvis också ha ekonomi nog att köpa kontant. Jag får inte riktigt ihop behovet av en dyr “top-notch” maskin och en svag ekonomi. Att handla på avbetalning är en dyr väg att gå.
Jobbar du möjligtvis på Apple, med den marknadsföringen?
Ingen bärbar dator i världen kommer någonsin leverera vad en stationär dator kan, och då slipper du också låsas in i Apples ekosystem med deras kassa OS som bara är en flashig nix kopia.
Digital mediaproduktion har du säkert en poäng i, men vad för slags programmeringsarbete kräver det?
Jag menar, den uppfyller säkert kraven för ändamålet, men om man bortser från batteritiden, vad är det som inte något billigare skulle klara för det här ändamålet?
Man sitter väl ändå inte och kompilerar lokalt på sin laptop?
Det gör alla på mitt jobb.
Det beror på i vilket syfte man programmerar. Jag kompilerar Swift kod till iPhone simulatorer många gånger om under en vanlig dag. Går inte att testa lokalt om man lägger ut kompileringen till CI. I mitt arbetsflöde är RAM-minne av mer av vikt än CPU. Bytte från M1 till M2 Pro senast och visst, man sparar tid i kompilering men den större vinsten är mer att öppna upp simulatorer och få programvaran att starta och liknande.
Jag som tyckte jag gick off topic i denna tråd…![]()
Ber om ursäkt…

Ok, kul att höra lite andra perspektiv än ens eget.
Jag kör en hel del på simulatorer med, men dessa körs på separata servrar.
Jag använder min laptop mest som en tunn klient bara.
Om det är så att du verkligen behöver objekt X så kan jag hålla med om att totalt räntefri avbetalning är värdare än att betala av allt direkt men det är sällan sådana erbjudanden dyker upp. Min personliga regel är då att jag också skulle haft råd att köpa den direkt. Däremot på sikt av 1-2 år så spelar det inte så stor roll, du lär ju knappast ha hunnit få en löneförhöjning på säg 1 års sikt (om man tänker med hänsyn till inflation).
MEN, bara för att besvara trådstarten. Mediamarkt har just nu ett erbjudande om 10 månaders fri avbetalning på samtliga Macbooks. Utan uppläggningsavgift eller andra dolda avgifter. Du eftersöker dock längre avbetalning och de enda alternativen som finns då är ju med ränta. Som det ser ut nu är ju löneförhöjningarna i aktuell lönerörelse lägre än inflationen och oftast lägre än de räntor som råder på marknaden, så du går ju i förlust oavsett alternativ så fort det finns ränta på, vet ingen bank som erbjuder privatlån för under 4,1% i nuläget (industrimärket för aktuellt år).
Det var inte meningen att skapa osämja, ville verkligen veta vad man skulle ha en dator för 40k till.
Den billigaste 16 tummaren med M2 kostar ca 40k. Så även om man inte behöver övriga prestandan så kommer det bli så dyrt om man vlll ha den stora skärmen. Köper man en 14 tummare Mac Air med M2 så landar man på ca 25k.
Vill du ha datorn till att rendera video eller musik kan jag å det starkaste avråda från en MacBook Air. Den har inte samma interna komponenter som MacBook Pro och har långt sämre prestanda. Nu vet jag inte vad du tänker ha datorn till, men det är en stor skillnad på de två maskinerna. Dessutom skall du absolut inte köpa en MacBook Air med minsta minneskonfigurationen, då SSDn i den datorn får halverad hastighet pga förändringar i hur signaler skickas internt mellan komponenterna.
TIll er andra. Alla utvecklare jag känner kompilerar all sin kod direkt på datorn. Fördelen med att kunna köra flera VM samtidigt utan att någonting blir långsamt är högt uppskattad. Att lägga till mer arbetsminne och köpa en M1 Max eller M2 Max gör underverk på kompileringstiden.
Fast om man producerar något och säljer det så låter det mer som en firma. Andra beräkningar då även om jag tycker att man bör försöka ha lite uppdrag innan man köper en så dyr dator.
Om det är helt privat kanske man får begränsa vad man gör om man inte har pengar att betala med. En begagnad dator som är ca 3 år kanske fungerar även om vissa saker tar lite mer tid.
Ja. Att köpa en räser-värsting laptop som man inte har råd med gör man ju inte för att spela solitaire. Då vore man ju dumihuet på riktigt.
Ännu ett svar som besvarade min fråga. Tack! Kommer gå på denna linje. Räntan blir ca 8%. Dvs exakt i paritet med inflationen. Mina största utgifter är mat och resor, vilket stigit/stiger mer än genomsnittsinflationen så jag har negativ realränta på mitt lån.
Realränta är något många i tråden bör bekanta sig med hör jag från svaren här ![]()
Trevlig helg på er alla!
Spontant känns det inte som att övriga tråden behöver pekpinnar från någon som tänker lyxfällelåna till en laptop, men ok. Du har fortfarande inte svarat alla som av nyfikenhet undrar vad du ska ha datorn till…
Problemet är bara att du bara räknar på faktisk realränta och inte förväntad realränta…