Köpa MacBook på avbetalning

Har aldrig varit med om en mer off topic konversation.
Var tvungen att skapa ett konto här ( halkade in av en slump) och säga till alla att ni har för mycket tid och för många pekpinnar.
Skaffa er ett liv.
Till TS, skulle kolla på antingen öka lån hos bank som redan föreslagits eller om du kan köra på 12 månaders avbetalning. Då hittade jag iaf flera erbjudanden där det är 0% ränta och 0 kr i uppläggningsavgift.
NetOnNet, MediaMarkt (som snart är Power).

Ta inte illa upp nu allihop! Fortsatt trevlig helg!

Ändå bra ironi.

15 gillningar

Tycker det spårar ur också, om TS vill köpa en ny Mac ska väl hen få den möjligheten. Eller ska vi börja skrika BUHHH åt personer som vill köpa en elbil med tips om att det finns några Volvo 240 på blocket för några tusen??

Men det är få som behöver en dator för 40.000, och om man verkligen behöver den (dvs. du köper den för att den i sig hjälper dig att tjäna pengar, exempelvis om du är fotograf eller lägger ut videos på YouTube så behöver du inte ta SMS lån för att ha råd med den)

Om du verkligen måste ta ett lån gör det via din bank, och helst belåna exempelvis ditt hus eller lägenhet istället.

Fundera på vad du verkligen behöver för dator istället, det är helt ok om du köper en ny MacBook, men en Air kanske räcker?

Tack! :kissing_heart:

Fokusera nu på on topic som jag gör :sunglasses:

Då har du nog inte varit med så länge… :grin::see_no_evil:

3 gillningar

Ja du verkar till skillnad från stackare som Denkmal här faktiskt förstå konceptet realränta. Din fråga är dock endast relevant om man är uppbunden och inte kan återbetala lånet när man vill. Vilket jag kan.

Fick en ränta på 7% och precis som du antyder så kan inflationen komma ner under en snar framtid. Men troligt är att den stannar högre än tidigare. Så säg 4-5%. Den realräntan är helt ok. Blir den högre än så så betalar jag tillbaka. Detta är pengar jag kan betala tillbaka när som. Men till ca 0% realränta så är jag alltid tagare. Men få verkar förstå detta fundamentala begrepp inom ekonomi.

Har själv köpt flera Mac-datorer begagnade, men i och med de nya processorerna så är det mindre mening med det.

Om du inte redan har köpt så är ett tips att skaffa ett Benify-konto om du inte redan har det (alternativt tillgång till Mecenat/STUK) så sparar du lite på inköpspriset.

Finns info antingen på Swec eller på Swedroid om hur man kan få ett konto på Benify.

Ha det så roligt med nya datorn!

Jag tror att många förstår vad realränta är, men jag tror att många tolkade det som att du tänkte handla över dina tillgångar.

1 gillning

Är jag en ”stackare”?
Kändes det bra att skriva det?

1 gillning

Det här gäller ju dock bara om dina 40 000 kr i kontanter som du inte köpte Macbooken för investeras i något som ger en avkastning på 7% eller mer.

Säg att inflationen är 10% och räntan på lånet är 7%, och vi kikar ett år senare:

Alternativ 1 (kontant):

Macbook 44 000 kr (+10%)
Kontanter 0 kr
Skuld 0 kr
Ränta 0 kr
= 44 000 kr

Alternativ 2 (avbetalning):

Macbook 44 000 kr (+10%)
Kontanter 40 000 kr
Skuld -40 000 kr
Ränta -2 800 kr
= 41 200 kr

Problemet är att du har -3% realränta på lånet samtidigt som du har -7% realränta på dina kontanter. Visst så kan du lägga in kontanterna på börsen eller liknande som ger 7% eller mer avkastning, men då är det inte säkert att du har möjlighet att betala tillbaka lånet när du vill.

1 gillning

Trots att jag skrivit att jag har både tillgångar och anledningen till varför jag vill låna pengar gratis? Jag vill gärna tro att du har rätt, men det verkar inte så. Dock ingen big deal.

De flesta vill helt sonika verka duktiga, medan det finns vissa vänliga själar som vill väl. Och ännu färre som faktiskt ger råd som är applicerbara på min situation. Så jag fick i alla fall hjälp tack vara ett par personer. Tack!

Lite svårt att följa det du skriver, trots exempel. Men jag antar att du menar att jag måste få en avkastning som täcker inflationen på mina kontanta medel. Om det är det du menade så, ja, det är helt korrekt att jag räknar med det. :+1: Men bra påpekande.

Ja precis, avkastningen på dina kontanta medel måste vara högre än räntan på lånet.

Men jag vill också påpeka att du egentligen inte lånar ”gratis”. Du betalar genom att du tar en risk med dina kontanta medel. Det går inte att få 7%+ avkastning utan att samtidigt riskera att du plötsligt inte har tillräckligt med kontanter för att betala av lånet om inflationen sjunker eller räntan ökar. Då sitter du med en positiv realränta på ett lån du inte kan bli av med.

2 gillningar