Surfplatta till barn

Apple har i år gått tillbaka och patchade ”utdaterade” operativsystem vid större säkerhetshåll :person_shrugging:.

Annars är väl Icloud läckan mest känd,

1 gillning

Ja, för 9 år sedan. Finns det något nyare hack som liknar detta idag?

Det rättas då och då remote exploits i både Safari och iMessage, bara att Googla för exempel.

Safari/webkit-exploits utnyttjas precis som alla andra browserbuggar passivt och brett genom att få in payload på websiter, ibland med hacks, ibland med ad-networks.

En väldigt bra lösning på detta, och för den delen att hantera gamla enheter som inte längre uppdateras, är att ha koll på sitt närverk hemma. Ha koll som i att köra system-wide ad-blocking med exempelvis DNS och brandvägg. Inga särskilda inställningar på enheterna krävs, utan sätt upp egen DNS i din hemrouter och spärra domännamn för alla kända exploits och ad networks. Det finns färdiga lösningar som är open source för detta, exempelvis AdGuard Home | Network-wide software for any OS: Windows, macOS, Linux

Det, i kombination med att den ansvarsfulla hemanätverksanvändaren naturligtvis blockerar all trafik på port 53, gör det svårt (dock inte omöjligt) för alla klienter på hemnätverket att göra dns-uppslagning på annat sätt än via den du satt upp. Och den uppdaterar sin lista över hot på daglig basis, oavsett hur gammal enheten är. Som sagt, utan någon app eller inställning på enheten.

Lämpligtvis kör man sedan själv DNS-over-HTTPS från AdGuard inte din ISP’s DNS:er, och på så sätt behöver din internetleverantör inte veta vad du surfar på. Vilket man av principskäl inte behöver dela med sig av.

Kikar man sedan på loggen i AdGuard ser man hur mycket skit som pågår i bakgrunden hela tiden. Allt ifrån kaffemaskinen som försöker ringa hem varje gång den används för att ge tillverkaren info om vilken kapsel du körde. Nej tack.

Och all form av “smart” utrustning som inte alls ska ha internetaccess sitter lämpligtvis på ett separat “inget internet”-nätverk med enbart lokal kommunikation.

Och med allt ovan på plats hade jag vågat ha en gammal iPad eller Android på gästnätverket hemma. Även om iPaden så klart är att föredra :wink:

1 gillning

Blocks på nätverks-nivå har förstås en mängd positiva (och en del negativa) effekter men jag hade aldrig i livet loggat in med något konto på en ouppdaterad enhet. Finns helt enkelt ingen lösning på det problemet.

Enheter som inte längre får säkerhetsuppdateringar ska helt enkelt destrueras och återvinnas.

Vill bara hålla med, Adguard Home är utmärkt.

Själv kör jag den på routern tillsammans med opnsense.

Törs man köpa en Samsung A8 2022 med Android 11 (SM-X200)?

Vill ha en prisvärd Android surfplatta som inte kommer från Kina.

Jag köpte en sådan för några månader sedan när den med extra minne kostade 1890 och den “vanliga” kostade 1490. Programvaran har uppdaterats till Android 13 med vanliga uppdateringsfunktioner. Jag har sett inlägg om att även 14 ska komma till den, men det har inte hänt än. Säkerhetsuppdateringar kommer också men inte lika ofta som för mobilerna. Min har nivå oktober 2023.
Helt OK skärm, fungerar utmärkt att se på film, surfa, mejla etc. men den är märkbart långsammare än min mobil (Samsung S21 FE) när man byter program. För mer än fem år sedan hörde jag ofta att Samsung laggade. Har inte upplevt det med telefoner (S10 Lite, A53, S21 FE) de senaste åren men på den här märks det.
Det är ingen iPad, men kostar betydligt mindre.

1 gillning

Tack för bra svar. Tycker den verkar prisvärd och ska kolla på vad som finns begagnat…
Extra minne. Menar du 4 GB då?

Jag har också Samsung telefoner, just nu A51. Tycker den är OK bortsett från att det är segt att få igång kamera-appen och att batteriet nog börjat tappa uthållighet.
Det är svårt att fotografera två-åringen när det tar 2-3 sekunder innan den är redo att ta foto :slight_smile:

Precis. 64 GB lagringsminne och 4 GB internminne. Den billigare har 32 GB lagring och 3 GB internminne. Lagringsminnet kan enkelt och billigt byggas ut med minneskort för någon hundring eller två, men internminnet går det inte att göra något åt.
Jag har sett rätt många oanvända på Tradera hyfsat billigt då de har ingått vid någon tv-kampanj. Kollade snabbt och det finns flera där nu också. Ofta med 4G och simplats inbyggt vilket jag inte har (behövde inte det).

1 gillning