Jag ska köpa en ny padda/surfplatta till dottern i present. Hon har en Samsung nu med några år på nacken. Den har varit ganska kass sen start och hon använder den inte längre då den är otroligt seg. Uppdateringar och rensning av minne har inte hjälpt, köpte väl för billigt från början gissar jag.
Jag köper i princip aldrig någon elektronik och vet inte vad jag ska gå efter. Litar mycket mer på er än på olika tester och jämförelser på nätet. Vad ska jag köpa? Jag är androidanvändare och paddan behöver bara kunna koppla upp sig via wifi, inget eget abonnemang.
Jag använder min gamla padda också, till filmer, böcker, tidningar och Pinterest, bland annat.
Jag hade en ärvd Samsung innan, men jisses vad den var seg och trög att använda.
Unnade mig en Ipad air två under 2014-2015, när jag fortfarande hade en anställning. Den är fortfarande lika bra och batteriet håller ett par dagar, konstigt nog.
Jag skulle satsat på en begagnad Ipad om jag skulle köpt en idag.
Paddor har stora skärmar och bra batteritid. Datorer i samma prisklass har generellt betydligt sämre batteritid. Mittemellan är väl Chromebook och liknande
Min spaning är fel. Kikade på försäljningsiffrorna för just iPads från 2010 - 2025. Försäljningen har varit rätt stabil under åren. Tydligen finns det fortsatt stor efterfrågan på paddor.
Det är jag som inte förstår vitsen med padda helt enkelt. Å andra sidan är det inte första gången jag varit sist på bollen gällande någon smart sak/lösning.
Mobil, padda, laptop, desktop har överlappande funktioner och man kan kombinera på flera olika sätt för att täcka det mesta man vill göra. Att köra utan padda är helt klart ett rimligt alternativ.
Tablets står och stampar i försäljningen, har inte ökat på det sätt man ett tag trodde, men droppar inte heller. De har en grupp användare men verkar inte sprida sig.
Jag köpte en Ipad (air tror jag det var?) till mina studier. Den var guld för just det ändamålet. Finns en bra app för just anteckningar, och med rätt “skärmskydd” så får man lika bra känsla som att skriva anteckningar för hand, som om man hade block och penna (jag köpte alltså en tillhörande penna till Ipaden). Många läroböcker finns som e-böcker, och det var skönt att inte behöva bära runt så mycket. Bra batteritid. Man får dock betala 12 kr i månaden, och 169 kr om året för att kunna få den appen jag är så nöjd med för anteckningar. 12 kr är utökat minne för Ipaden, eftersom anteckningarna sväljer mycket minne. Jag är vanligtvis androidanvändare, men tyckte inte omställningen var jobbig.
Just för henne är det relevant med just padda tänker jag. Vill inte att hon ska ha en mobil ännu och vi har ingen TV så det är främst för att streamaoch för enklare appspel. Känns som att det lutar åt Apple utifrån kvalitet men jag vill kunna ha föräldrakontroll på den för att ha koll på vilka appar hon laddar ner, måste inte jag också ha en iPhone då? Vill hålla henne från sociala medier så länge som möjligt. Hon fyller snart 10 och min förhoppning är att det blir 15 årsgräns snart (som i Danmark). Då slipper man det sociala trycket tänker jag.
Ja, tänkte att det var bra att kolla nu så jag vet vad jag vill köpa på black friday. 3000 max och gärna Android pga föräldrakontroll (om det inte går att lösa på annat sätt). Hon är van vid båda då de har Ipad i skolan.
Om man av ena eller andra anledningen inte vill ha ipad som i de flesta fallen är det bästa alternativet så tycker jag förra eller förrförra generationens Samsung S-serie (S9 och S10 just nu) är det vettigaste alternativet.
Senaste generationen är alldeles för dyr, föregående säljs rejält nedsatta till och från. De har bra prestanda och Samsung levererar numera uppdateringar i rätt många år, även om de inte alltid är så snabba på att få ut dem.