Köp begagnat på tradera så kan du få mycket telefon för pengarna. Finns även swappie etc om du vill betala lite mer för att ha ett företag som motpart.
Vi köpte en “refurbed” iPhone. Inte senaste modellen men så länge den klarar allt grundläggande så verkar skalet och bakgrundsbilden vara viktigare, än så länge. Android-gänget har lite svårare att komma in i gruppchattarna, som verkar vara det viktigaste att vara med i. Och du, lycka till med alla jäkla skärmtidsbegränsningar!
I flera skolor där vi bor har föräldrar gått ihop och skapat “pakter”, där man tex “lovar” att inte introducera sociala medier under låg- och mellanstadiet, att inte skicka med mobiler till skolan, att se till att skärmar inte används när barnen är hos varandra och leker, etc.
Otroligt värdefullt att göra detta gemensamt, det är svårt att stå emot på egen hand. MEN DET GÅR!
Skulle inte köpt någon vanlig smarttelefon till en nioåring. Låter helt galet i mina öron. Ska försöka undvika det till de är fjorton. Men det kanske är orealistiskt?
Det går ju att följa åldersgränsen för respektive appar. Sen till fjorton är det nog svårt att hålla dom utanför. Iaf här i Sverige behöver dom ju bank-id, swish, du har kortet i mobilen etc.
Skicka en unge på cup utan swish och tro att kiosken tar cash är ju bara att glömma idag
Vi har gett vår dotter, som snart fyller nio om några veckor, en av min frus gamla telefoner. De appar dottern kan använda är Google Maps, SMS, ringa, kamera och Photos/titta på bilder. Då kan hon navigera sig, tramsa med bilder och film samt höra av sig eller SMS:a/ringa till vänner. I bakgrunden kör jag också en Automate-process som svarar med GPS-koordinater till Google Maps på var telefonen befinner sig (och förhoppningsvis hon) ifall telefonen tar emot ett SMS med “kodordet” Geo/geo/GEO från mitt eller min frus telefonnummer.
Personligen hade jag inte köpt någon telefon till barnen i den åldern, åtminståne inte en s.k. smartphone.
Förstår dock att det kanske inte är så lätt, när kanske vänner & omgivning har de senaste telefonerna. Men jag tror snarare att du gör ditt barn en björntjänst genom att erbjuda en smartphone i händerna vid 9 års ålder.
Kan varmt rekomendera att läsa denna bok på temat.
Klart en nioåring ska ha en mobil. Barn som har vuxna omkring sig som pratar om nätet, sätter rimliga gränser kring deras mobilanvändande och är engagerade verkar generellt klara sig bättre än barn som hålls utanför allt tills de plötsligt kastas in i det senare (då ofta via kompisar snarare än vuxna). Det gäller ju allt, från trafikvett till godis. Små portioner, sunt förnuft. Sluta vara så rabiata.
En några år gammal iPhone ger mycket värde för pengarna. Jag köper gärna själv begagnat och du kan få en hyfsat ny mobil i nyskick för halva priset. Det är knappt någon märkbar skillnad på en iPhone från 2023 och 2026.
Går ju att lära sig det utan att en 9-åring får en smartphone med tillgång till alla (för den åldern) destruktiva appar och influenser som följer med det. Ny teknik är inte, per definition av godo, särkilt inte för så unga BARN.