Fördelar:
Håll pulsen på rätt nivå, exempelvis för att förhindra att du kör på för hårt. Ska du köra ett lugnt lågintensivt långpass så är det lätt att det går lite snabbt. Då är det bra att ha koll på pulsen.
Loggningen av träningspassen digitalt är ett bra sätt att följa upp sin träning. Lätt att få en översikt som kan hjälpa till när du analyserar det du gjort.
Nackdelar:
Klockan kan ta över. Du kan bli för styrd av den istället för att känna efter hur kroppen känns.
Har du mobilen som synkar allting hela tiden blir den störande så fort du får samtal eller notiser.
Rekomendationer:
Inte Garmin då deras programvara brister. Polars programvara är dock kanon.
Du behöver absolut inte en värsting utan fundera vad du ska ha den till och utgå från det.
Köp en pulsband för mer korrekt pulsmätning.
Jag har Polar och frun har Garmin. Hjälper henner både med att planera och analysera träning och Garmins programvara är inte jättebra. Polars är i världsklass.
sanning
Löparklockor har för mig varit en krycka - en hjälp att komma igång. Nu ca 8 år senare så loggar jag fortfarande varenda löptur med klockan men endast för att jag är intresserad av total löptid och distans över helår.
Jag köpte min för att börja springa mera. Garmin 745, köpte den för kanske 4 år sen. Det året sprang/joggade jag ca 110 registrerade pass. Jag körd efter deras AI coach. Har enbart haft vid löpning. Annars har jag en vanlig klocka. En smartklocka kommer inte på min handled övrig tid.
Utöver alla tränings/vila/puls-mätningar som redan avhandlats av andra här så finns andra fördelar som jag har nytta av dagligen:
mätning av sömn och stadier i sömnen man går igenom.
tyst alarm. Det är behagligt att vakna upp till en ljudlöst vibration på armvristen istället för den klassiska skrikande klockan. Både jag och frun har Apple Watch och det är väldigt skönt att inte väcka varandra när vi har olika larmtider.
Sedan finns fler praktiska fördelar:
Jag var med om påkörning bakifrån för ett par år sedan på E4an. Klockan märkte av detta och ringde själv direkt till SOS larm. Tror den till och med lämnade koordinater samtidigt till SOS så man snabbt fick hjälp.
Vi kör med Apple Watch och är supernöjda. Tycker den sitter behagligt på armen då den är så lätt och liten, så man märker inte av den vid sömn.
Jag har en Garmin venu 2 som jag är väldigt nöjd med. Köpte den mest för löpningens skull, få lite koll på tider, pulszoner, lägga upp träninspass med intervaller etc. Blir överlag extra taggad och motiverad att få in ett extra pass för att få veckans intensiva minuter.
Har också uppskattat sömn och stressloggning väldigt mycket.
Klockan har fått mig att dricka mer måttligt när man ser hur stor påverkan alkohol har på sömnen.
Det är inte värt det där extra glaset vin efter maten bara för att det var gott…
Tips är att skaffa en som du kan lyssna på musik med när du springer, musik underlättar träningen tycker jag.
Annars, titta inte på klockan när du motionerar. Motionera i den takten du känner är bekvämt, sen kan du kolla statsen hemma och göra diverse utvärderingar om du vill.
För mig är träningsklocka väldigt bra för att kunna få hjälp att läsa av varför kroppen känns som den känns. Tränar mycket, mer än 1 gång per dag i snitt utöver hundpromenader.
Känner jag mig mig sliten trött eller svag så kan jag se på datan om jag gått mer steg än vanligt? Hur jag sovit? Intensitetsnivån på mina träningspass, sömn etc. Finns inget avvikande där så ger det i sig information, behöver kanske lite extra vila ett tag. Vill jag prova något nytt i kosten så får jag även då mätbara data på utfallet. Det finns mängder av olika saker en bra träningsklocka visar som säger väldigt mycket, framförallt om man känner sin kropp väl.
Som med all elektronik föredrar jag att köpa toppmodellen om det inte handlar om väldigt mycket pengar. Tittar ofta fram att man saknar någon bra funktion annars.
Tycker om kartfunktionen/vägvisningen även om det är något man får lära sig använda. Helt ny plats, du vill ha en kul bana på X kilometer, ladda ner på datorn och börja jogga. Annars bara jogga omkring och få distans/tempo från klockan.
Hålla upp tempot på intervallpass och hålla ner tempot (går efter puls då) på mängdträningen.
Sömnmätning fungerar sådär med handledsmätning. HRV är lite kul, men värdet är individuellt för dig och olika tillverkare har olika algoritmer för hur de får fram värdet.
För någorlunda bra pulsmätning när du tränar behöver du som nämnts ett bröstband. Kan behöva tejpa fast för att det ska sitta kvar också. Den optiska handledsmätningen kan vara okej men har sina dåliga dagar.
Jag har en gammal Garmin Forerunner 235 som jag köpte typ 9/10(?) år sedan som jag använt väldigt mycket och som fortfarande använder för löpning.
Idags läge har jag mindre tid än när jag köpte klockan och använder väldigt få av de funktioner den erbjuder, och jag har tom stängt av pulsmätare för den drar bateri och jag föredrar basera mitt intensitet i känsla. Men jag uppskattar:
Cadence: då jag har upplevt korrelation medan ont i knät med låg cadence, samt att jag måste medvetet tvinga mig själv att hålla den hög.
GPS, både under träningen men också efter då jag gillar att titta på kartan efter träningen.
Inte behöva ladda den ofta
Hitta min telefon funktionen
Kunna läsa notiferingar från klockan, så jag kan bedöma om det är ens värt att ta fram telefonen.
Notiferingar från kalender hjälper mig att ej missa viktiga möte när jag är på jobbet.
Att enkel ha koll på hur mycket man har tränat under vecka, som hjälper mig att hantera volym och rest.
Innan har jag använt det för att planera träningar (intervaller), kolla sömnen, samt kolla pulsen under träningar.
De tre saker jag saknar i min klocka just nu är:
Kunna svara “Ok” / springer just nu eller liknande när jag läst ett meddelande från min sambo och är på en lång träning, då det kan ta mer 1h30min innan jag ska vara färdig.
Var precis som som trådskaparen frågande till om man verkligen behövde en träningsklocka.
I mitt fall har jag varit väldigt nöjd med en Suunto 5 peak. Klockan har möjliggjort att träningen tagits till en ny nivå och finner det lättare att motivera sig till att köra lite hårdare/intensivare.
Gillar att träna varierat och där har Suunto väldigt många olika program att välja på. Tycker att deras app är väldigt bra, lätt att överblicka och som en bonus kan man se andra användare så är riktigt kul att träna med sin sambo och jämföra ett träningspass i form av puls, steg, kalorier, hastighet etc. Hon har också en Suunto.
Negativa saker som jag noterat med klockan är att vid poolsimning har den svårt att räkna en korrekt distans samt puls. Ibland är den också långsam på att hitta GPS:en vid ex promenader eller löpning.
Jag har kört träningsklockor av olika variant sedan 90-talet. Numera kör jag Garmin Instinct (pga batteritiden) och Apple Watch (pga allt annat).
Vill man mest ha hjälp med strukturerade löpprogram med intervaller osv så skulle jag nog rekommendera telefon + iSmoothRun + lurar + pulsband med Bluetooth Smart. Finns mig veterligen inget som slår det med de fantastiska voice prompts och feedback man kan få från iSmoothRun.
Kör både Apple Watch och Garmin 24/7 och Apple laddar jag cirka 20 min per dag och Garmin var 12-15:e dag.
Överlag tycker jag Apple Watch har kommit en riktigt lång väl från tidigare. Faktum är att Apple Watch fungerar bättre vid simning för mig än vad Garmin gör (gamla Garmin Swim 1:a generationen var dock fantastisk).
Kombinerar detta med Shokz Openwater Swim Pro för både löpning, simning och cykling.
Började med att jag ville ha den till mina cykelrundor.
Numera har jag cykeldator och pulsband när jag cyklar.
Men klockan hänger kvar ändå. Används nästan bara för att mäta saker. Tex tid, längd, puls för skidåkning, promenader, löpning, simning.
Använder klockan sällan till vardags. Den åker på tills batteri tar slut eller tills jag sliter av den i sömnen, laddas tills jag ska göra något då jag vill ha den igen, det kan gå veckor mellan behovet ibland.
Nu gällde ju din fråga träningsklockor, men eftersom du frågar om nyttan från ett hälsoperspektiv ville jag bidra med ett annat perspektiv.
Jag har själv använt Fitbit ett antal år (nu Charge 5, men haft flera av de tidigare Charge modellerna innan). Det är en enklare träningsklocka än många av de som nämns här, dock med bra funktioner som jag varit väldigt nöjd med för att hålla koll på just träning, och den har bra batteritid (specat för upp till 7 dagar).
Jag har dock börjat tycka det är mer intressant att följa upp data för att jobba med min övergripande hälsa - och för det har jag nyligen börjat använda Oura Ring (Gen 3), alltså en smart ring med pulsmätare. Den är inte lika riktigt lika bra på detaljerad statistik från träningspass som en träningsklocka, även om den gör det okej, men den ger oerhört mycket värdefull information för att följa upp ens hälsa i allmänhet och jag tycker den är enkel att ha på sig dygnet runt (samma batteritid som Fitbiten, upp till 7 dagar).
Det den gör bra är främst analysen av all data, och likt andra får du en score på “readiness”, sömn och aktivitet varje dag, men några exempel på mätetal som är intressanta att följa upp är HRV, sömnstadier, puls-mönster under sömn, avvikelser i kroppstemperatur på morgonen osv. Den kan t.ex. proaktivt se tecken på att du börjar bli sjuk och “varna” om det i appen. Den kräver dock ett abonnemang för 70 kr/mån för att få all statistik.
Personligen tycker jag den ger bättre statistik för att följa upp hälsa i allmänhet än klockor som ger mer specifik data kring träningspass, eftersom träningspass bara en liten del av den allmänna hälsan
Du kan få ut den datan via klockor med. HRV, sömnstadier, puls under sömn och avvikelser i temperatur har jag via min Apple Watch. Dock är temperaturen kring vristen inte att förväxla med kroppstemperatur vilket är mer komplicerat att mäta.
Absolut! Jag gillar dock Ourans utformning med poäng i tre kategorier för övergripande koll och sen är det enkelt i appen att analysera vidare med möjlighet att få grafer på nästan allt.
Men i stort tror jag Apple Watch och Garmin är motsvarande, även om jag tror de är bättre för just träning. Går att Googla tester där man jämfört Oura med t.ex. Apple Watch om man är intresserad av att läsa mer om skillnaderna (har själv inte haft Apple Watch).