Tips på kreativa sätt att utnyttja friskvårdsbidraget på

Jaha, märkligt. Tog för givet att alla arbetsgivare plankade skatteverkets lista rakt av, visste inte ens att det var möjligt att välja bort aktiviteter (varför nu en arbetsgivare skulle vilja göra det… Ligger ingen vinning i det?). Jobbar själv på ett stort företag som aldrig tar “egna” beslut på det viset.

Ja lite märkligt är det.
De har skrivit ihop ett dokument med egna regler.
Golf är heller inte godkänt tex.

Massage och om inte det är godkänt så gå till naprapat, de masserar ju också men räknas inte som massage. Simhallskort är också bra.

Om det vore så väl… funkar i alla fall inte hos Region Skåne

1 gillning

Om du springer. Inte möjligt att typ ta stavas premium tjänst för pengarna. Tycker iofs inte att den ger något direkt extra när jag testat. Men kanske kan var sett alternativ.

Själv nastäld av kommun och vi får välja att använda dessa pengar på en kommunal anläggning och lite andra alternativ. Men jag springer endel också och hade gärna använt dem för att betala exempelvis medlemskap till Team Nordic Trail etc.

Jo detta är tillåtet numera av Skatteverket. Har själv använt appar till friskvård.

Massage är tillåtet av Skatteverket eftersom det är friskvård. Naprapat är inte tillåtet eftersom det är sjukvård. (Ibland kan dock naprapatcentret skriva massage på kvittot, har själv erfarenhet av detta).

Svettig haha. Udda regler. Skatteverkets regler (som de flesta arbetsgivare använder) tillåter ju t.ex. minigolf och fotbad. Jag har då aldrig svettats vid minigolf eller fotbad.

Jag skulle valt bowling (godkänt av Skatteverket). Riktig kul grej man kan göra med kollegor eller familj. Har själv använt bowling för friskvård.

3 gillningar

Är du säker på att det inte bara företaget som hjälper dig att inte välja aktiviteter som inte var godkända när dokumentet skrevs men som nu skatteverket har godkänt?

1 gillning

Innan småbarnslivet och covid tog alltid min fru och jag några spa-vistelser varje år. Inga problem att få godkänt då de har en liten simbassäng där, och vips blev det simning av det hela. Massage fanns också, och det ingick i paketet. Annars var ett klippkort till simbassängen ett utmärkt sätt att låta friskvårdspengarna gå åt, gubben i kassan blev alltid sur när jag betalade barnens inträde med samma kort, men det bryr jag mig inte om de ska väl bara vara glada att de får lite mer betalt per gäst.

Har också likt många andra väldigt svårt att förbruka de där tusenlapparna. Golf har jag inte haft tid att spela sedan det blev tillåtet som friskvård.

/H

2 gillningar

I Malmö så har badhus/simhall samma entré, då fungerar det bra att få friskvårdsbidrag.

2 gillningar

Bra tips! Hur har du löst det med kvittot? Betalt en bana, på kvitto utan namn etc. och sedan skickat in det?

1 gillning

Naprapat är definitivt godkänt. Om inte så har många naprapater fuskat genom åren.

1 gillning

jag brukar använda det till fiskekort!

1 gillning

Du kan betala lopp med det om du är den typen av löpare. :slight_smile:

Ta privatlektioner inom någon dans, för att prova något helt nytt? :slight_smile:

1 gillning

En kollega får alltid tjafsa om liftkortet varje år, men nu går det genom.

Jag hade alltid årskort på simhallen innan covid och återvänder kanske snart. Däremot har vi fått tydligt höra att kort och kvitto med personnummer måste höra ihop, så att köpa klippkort till familjen funkar inte hos min arbetsgivare (längre).

Det här med löparskor, bidrag till cykel, badmintonrack (eller padelrack till @janbolmeson :wink: ) räknas däremot inte. Man får helt enkelt inte köpa “saker” för slantarna, vilket ju är heldumt om man t ex är löpare och därmed sliter specialskor i rasande tempo.

Särbon brukar boka massage för sina slantar. Jag följer tråden med spänning då vårt bidrag höjts nyligen, så även med nytt simkort finns det pengar till mer.

2 gillningar

Det är arbetsgivaren som får problem tror jag, inte Naprapaten.

Bara godkänt om de utför en “massage” och inte en behandling. Viktigt att anmärka att det gäller friskvård. Företaget kan fortfarande göra avdrag för naprapatbehandlingar om det är förebyggande eller rehabilitering. Det måste man dock “tigga” sig till av arbetsgivaren.

Hur menar du att de kollar upp detta? Ett klippkort/10-kort etc är ju inte personligt. Hos oss köper man ett kort antingen för hela säsongen eller laddat med ett antal inträden, typ som ett busskort. Det är ju ingen som står och kollar leg. Är man 4 som ska gå in, sveper jag kortet fyra gånger, jag själv går in sist.

/H

Min arbetsgivare godkänner inte kvitton utan just personlig info. Våra årskort på simhallen har både namn och foto f ö.

Så härligt att det funkar hos dig, men inte för mig dessvärre (som just swishade sonen som skulle till badet).

Brottning! om du vill sticka ut

Jag har samma erfarenhet. Kvittot ska självklart ha namn och personnummer, det ber man om när man köper klippkortet. Men ingen arbetsgivare behöver ju personnummer på klippkortet, och ingen simhall jag varit på verifierar om det är ditt klippkort.