Om ett aktiebolag bedrivs hemifrån och den som är ägare vill bygga ett gym i t.ex. garaget, kan företaget stå för utrustningskostnaderna skattefritt?
Om jag förstår rätt så kan företag erbjuda sina anställda att träna på företagsgymmet som en skattefri friskvårdsförmån och dra av kostnaderna för utrustningen - men vad gäller om företaget råkar bedrivas hemifrån och den ensamma ägaren bor där?
Enklare träningsutrustning för anställda får inskaffas. Vart gränsen går exakt vet jag inte. Men att köpa ett par hantlar, en chinsstång etc lär knappast vara ett problem.
Att köpa typ ett löpband för 50 000 kr tror jag SKV ser annorlunda på.
Var i allmänhet väldigt försiktig med att ta beslut baserade på vad andra på internet råkat komma undan med snarare än baserade på Skatteverkets faktiska linje. Det du ska göra är att ringa Skatteverket och fråga, så kommer du nog se att du får ett väldigt tydligt svar
Egentligen kan man köpa vad som helst som ligger inom gråzonen till sitt AB, Skatteverket kan inte ifrågasätta detta förrän de beslutat att utföra en eventuell skatterevision.
I framtiden kan dock ovanstående komma att förändras för de som lagrar sin bokföring i molnet, regeringen har lagt ett förslag om att Skatteverket ska få tillåtelse att gå in den vägen.
Det är en mycket bra fråga. Känns väl lite grann som att de förstnämnda behöver man inte visa någon hänsyn till, medans den andra kategorin måste man tassa runt på tårna för så att man inte får en massa anmälningar på sig..