Hej!
Jag hyr ut rum i min bostadsrätt till mitt aktiebolag och jag behöver i mitt arbete jordade eluttag för speciell utrustning som används dagligen.
Kan jag jorda upp och betala fakturan från mitt AB?
Hej!
Jag hyr ut rum i min bostadsrätt till mitt aktiebolag och jag behöver i mitt arbete jordade eluttag för speciell utrustning som används dagligen.
Kan jag jorda upp och betala fakturan från mitt AB?
Jag skulle säga tvärnej. Ring skatteverket och fråga?
Borde inte ditt bolag hitta en lämplig lokal istället för att behöva renovera upp en annan…
Skatteverket är väldigt restriktiva när det kommer till uthyrning av lokaler speciellt när det sitter ihop med ditt övriga boende. Jag kollade runt för att köpa möbler, bokhylla osv. Och fick svaret att eftersom kontoret sitter ihop med övriga boendet var inga möbler öht OK att köpa.
Det finns ett gammalt rättsfall som behandlar en tandläkarmottagning (eller en gynekolog, same same…). Det var okey eftersom det var så specifikt. Alltså ett undantag. I normala fall är det inte okey. Och är det stadigvarande bostad får du inte dra nån moms ändå (om det hade varit okey)
Men om man bekostar renoveringen privat borde man kunna höja hyran väl?
Klart att du kan betala den fakturan för dessa elarbeten som krävs.
Du är väl medveten om att det krävs att samtliga uttag blir jordade?
Sannolikheten för att just ditt AB ska specialgranskas ner på extrem detaljnivå är extremt liten.
Klart att du kan yrka avdrag för både moms, arbetskostnad och material i ditt aktiebolags redovisning.
Du ska absolut inte fuska och be elfirman att skriva saker som de inte har gjort eller ange något annat arbetsställe men det är ju inte heller nödvändigt att elfirman skriver mycket mer än vilken summa som är arbete och vilken som är material och eventuella övriga kostnader.
Måste ju inte specifikt specificeras var någonstans arbetet har skett eller exakt vad de gjort.
Det du garanterat förlorar genom att låta ditt AB betala är ROT-avdraget men privatekonomiskt är det ju billigare ändå att låta AB stå för hela kostnaden.
Finns förstås inte någon garanti för att Skatteverket skulle godkänna detta avdrag vid en eventuell granskning av ditt AB men det är som jag ser det mest sannolikt att dels ingen granskning sker och att det heller inte skulle anmärkas på vid en eventuell granskning.
Ja de är klart du kan. Men du kommer att få bråka ordentligt med skatteverket. Du ökar värdet till dig själv det är problemet, men det är tilåtet till viss gräns
Nu har jag anställda men alltid när jag får denna typ av ideer så ställer jag mig en fråga. Skulle jag betalt t ex jordade uttag till alla mina anställda om de inte hade detta? Om svaret är nej så är också svaret till mig själv nej. Är svaret ja så kör jag och erbjuder alla samma förutsättningar.
För jordade eluttag? det får nog anses standard 2024…
Ringa SKV är inget ‘min’ redovisningskonsult rekommenderar. Sannolikheten att du får tala med någon som kan just det specifika du frågar om är liten. Har också fått felaktiga råd vid personliga besök. Det är inte heller mycket att luta sig emot när/om granskningen kommer. Hemsidans rättsliga råd rekommenderas däremot.
Svar man får på telefon (och även mejl) från Skatteverket är baserade på gällande regler och principer och är inte godtyckliga. För ett officiellt och bindande svar på skattefrågor, är det bäst att ansöka om ett förhandsbesked. Detta ger ett formellt beslut baserat på den specifika situation.
Tänk på att ansökan om förhandsbesked innebär en avgift, men det säkerställer tydlighet och förutsägbarhet för dina skatteangelägenheter.
Blir mest fundersam om att du hyr ut rum till AB. Jag är ingen expert i ämnet gäller inte “regeln” egen ingång? Eller hyr du ut en liten yta som hemkontor så bör du ha råd att modernisera elen utan att blanda in det i ett AB. Om inte så kräver försäkringsbolagen viss standard på elen och troligen jordade eluttag.