Är fast anställd idag men i ett väldigt stressigt företag med många omorganisationer, rätt som det är kan man få kicken…
För att få pyssla med sådant jag tycker är kul tänkte jag starta ett AB och börja i liten skala på kvällar och helger, funkar det med den kundtillströmningen jag tänker mig så går jag över där på heltid.
Enligt min förre chef (företagsägare) så är det inte dyrt och krångligt med ett AB bara man ser till att bokföra allt. Det lär inte ens behövas en revisor?
Men en fundering jag har, jag äger en fastighet tillsammans med en släkting.
Släktingen vill hellre betala någon för att utföra arbeten på fastigheten än att göra något själv.
Jag gissar att han kan anlita mig i mitt företag för arbetsuppgifterna (men lär ej kunna nyttja ROT).
Men kan jag anlita mitt eget bolag, där jag som enda anställd, utför jobbet?
Jag kommer till en början inte plocka ut någon lön utan vill få in lite pengar i bolaget (kan bli en utdelning senare).
Varför skulle du vilja anlita dig själv? Om du själv tänker göra jobbet behöver du ju inte betala dig själv med skattade pengar för att sedan skatta på pengarna en gång till i företaget.
I normala fall nej.
Men nu ett specialfall där min delägare i fastigheten inte vill jobba själv.
Vi har ett gemensamt konto för fastigheten där alla pengar tas från och vi sätter in samma summa varje månad.
För att hålla ner kostnaderna vill jag göra jobbet men han vill då att företaget fakturerar för den faktisk nedlagda tiden.
Inte att jag jobbar hälften utan betalning (min del) och andra hälften med full betalning mot honom.
Alternativet är att vi båda anlitar en utomstående och får en betydligt högre kostnad.
Men jag kommer heller inte ta ut någon lön för mitt arbete. Bara cash in i företaget.
Frågeställaren anlitar ju inte sig själv utan det handlar om ett aktiebolag som han äger.
Läs frågan på nytt. Frågeställaren hade givetvis inte kommit i denna situationen om han hade ägt 100 procent av fastigheten själv. Nu gör han inte detta.
Det framgår inte om fastigheten ägs i bolag eller privat, men om jag antar privat så är det ju bara att den andre delägaren anlitar TS bolag som då faktureras med 50% av kostnaden för underhållet. De övriga 50% kostar ingen någonting eftersom TS jobbar gratis med sin del.
Lite bökigt det med. Det gäller att man modifierar de privata deklarationerna, eftersom den andre delägaren får en skattemässigt avdragsgill kostnad i rörelsen till skillnad från frågeställaren.
Nu delar man allt på mitten misstänker jag.