Köpt BRF som privatperson men den används bara av företaget

Har köpt en lokal som privatperson, denna lokal ska jag nu endast använda till mitt AB.
Är det ok att mitt AB betala avgiften som kommer från bostadsrättsföreningen varje månad, på avin står inte mitt aktiebolags namn utan endast mitt namn som privatperson.
Hur lägger jag upp de på bästa sätt? Tråkigt att betala avgiften med privata pengar varje månad.

Hade såklart velat köpa lokalen direkt till mitt AB men bostadsrättsföreningen ville endast sälja till enskilda firmor eller privatpersoner. Då dom menar att de inte kan kontrollera om styrelsen i ett AB byts ut och då hamnar helt plötsligt nya personer i lokalen som som ej haft möjlighet att godkänna.

Har du köpt en lokal eller har du köpt en lägenhet som du använder i ditt AB?

Boka den som ett utlägg och motkonto något me lokalkostnader och sedan betalar du ut pengarna till dig själv och bokar då bort dem fr utläggskontot och väljer banken som motkonto

1 gillning

Det är väl en fråga till din revisor om du kan betala ditt boende med företagets pengar tänker jag, eller skall det bedrivas verksamhet i lokalen och är denna verksamhet godkänd av BRF-styrelsen?

Jag tolkar det som att du vill betala avgiften för ditt privata boende med företagets oskattade pengar? I bästa fall så blir det en förmån som du skall beskattas för, i värsta fall så kan det vara rent brottsligt tänker jag. Men nu var det nog 10år sedan jag studerade juridik. Och lagarna har säkert ändrats på tok för mycket för att kunna ge ett korrekt svar annat än att du bör tala med din revisor kring detta. Alternativt en jurist som är expert på skatt och bolagsrätt.

[EDIT] Såg att det var en lokal och inte en personlig bostad. Tänker dock att principen blir densamma, du behöver snacka med din revisor. Annars riskerar du en del tråkigheter, både personligt och för företaget.

Det är en lokal jag köpt. BRF är helt med på att jag ska använda den till mitt företag.
Jag får inte övernatta eller använda lokalen till något annat än kontorsverksamhet.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

Mycket killgissande så jag fortsätter. Du har köpt en lokal som du hyr ut → du bedriver någon form av näringsverksamhet kopplad till fastighetsområdet, allt vad som gäller för uthyrning av privatbostäder kan du kasta på tippen. Detta skulle kunna vara ett sätt att få ut pengar ur bolaget skatteeffektivt beroende på hur lokalen finansieras m.m. Du behöver prata med någon som har alla omständigheter och någon som kan.

Då låter det ju helt absurt att ditt AB inte skulle köpa lokalen.

Jag förstår deras tanke, men hade väl varit bättre med en klausul där BRF måste godkänna nya ägaren vid ägarförändring av ditt AB.

Blir trassligt att du ska äga lokalen med privata medel och bolaget hyr av dig.
Jag hade personligen försökt att få igenom att ditt AB ska köpa lokalen av dig.

Enklast är väl dock bara att hyra ut från dig privat till företaget. Privat får du ha 40 000 kr in skattefritt och du får självklart räkna av sina privata kostnader mot det först dvs. 40 000 kr i vinst skattefritt är ok.

Du kan ju i princip fakturera enbart avgiften som hyra om du vill.

Sedan finns det regler om att man inte får göra det där avdraget på 40 000 om det är till ett eget bolag man hyr ut men det gäller bara om det är i din egna bostad, då detta är en tydlig företagslokal och du är skriven någon annanstans och övernattning dessutom inte är tillåtet kan det inte bli tal om förmånsbeskattning och liknande.

Förutsätter inte det att ytan som hyrs ut är privatbostad?
Vilken denna lokal inte är

Håller med känns som de enklaste lösningen.
Har inte fått tillträde än, men hopps kunna arbeta upp ett förtroende med bostadsföreningen så mitt AB kan ta köpa lokalen efter några månader. Och då skriva in en likande klausul.

Kommer väll fortfarande inte ifrån att jag behöver betala avgiften till bostadsrättsföreningen på 4.000 kr/månanden från mitt privata kontor där allt redan är skattat. Detta blir då dubbelt så dyrt för mig jämfört med om mitt AB betalar avgiften direkt.
Tänker så här: 8.000 i företaget blir ca 4.000 kr till sitt privata konto.

(inlägg raderat av författaren)