Köpa in verktyg för att bygga kontor - Eget IT-konsultbolag

Sedan ett år tillbaka har jag ett eget företag och hur ut mig själv som IT-konsult.

Jag arbetar primärt hemifrån och sitter i ett rum i vårt hus. Nu har jag tänkt bygga om det rummet lite, och bygga om så att rummet får en egen dörr - dvs, så att det enligt Skatteverkets regler räknas som kontor.

Till detta kommer jag åtminstone behöva ett (ganska dyrt) verktyg. Kan jag köpa det på företaget? Eller kan det bli krångel för att jag köper saker som inte har med min huvudsakliga syssla att göra?

Troligen lär jag sälja verktygen efteråt då jag inte har så mycket nytta av det. Majoriteten av övriga verktyg jag behöver äger jag redan eller kan låna, så det är bara snack om ett enstaka.

Verktyg för att bygg om ditt privata hus? Nej, det lär ju inte vara ok… det är en privat kostnad att bygga om dott hus, vilket sen leder till att du kan hyra ut ett rum som lokal.

Jag skulle också kolla rättsfall och ev ringa skatteverket för att se hur mkt du behöver anpassa rummet för att det skall ses som ett kontor som du inte kan utnyttja privat. Jag har för mig att jag läst rättsfall där den enkla förändringen du beskriver inte gills. “Tyvärr” är ju inredningen som it-konsult rätt lik vad du har i ett normalt rum i en bostad.

1 gillning

De går att hyra verktyg istället för att köpa… Nog lättare att få igenom en hyres kostnad än ett köp…

Jag tar 24000kr netto om året i hyra från mitt AB av ett kontorsrum i min villa. På det betalar jag 30% i skatt. I min privata deklaration tar jag alltid upp det som ett öppet avdrag, dvs jag skriver i övriga uppgifter att "överskott från uthyrning kontorsrum i privatbostad i ruta xx härrör från yy AB. Från hyresbeloppet på 28.000 har avdrag för kostnader för utrymmet gjorts på 4000kr " därigenom är skatteverket skyldiga att granska om det är okej och om de inte godkänner skall de kontakta mig och ev be om underlag / förtydligande. De har de inte gjort under de 8år jag haft AB. Har man AB finns inget formellt krav på egen ingång men utrymmet skall ju ha en hyresnivå som är jämförbart med marknadspriset och då är ju egen ingång en fördel. Observera att hyr man ut kontor/lokal till eget AB så är det 30% kapitalskatt och inget schablonavdrag på 50.000 som ju gäller om du hyr ut till någon annan hyresgäst.

En sån granskning görs bara vid en kontroll, skatterevisioner och riktade kontroller. Har du och ditt företaget blivit utvalt till en sådan granskning? Du verkar tolka frånvaron av granskning som ett underförstått godkännande av ditt upplägg. Gör man fel i deklarationen så kan de driva in skatter för saker som skett långt tillbaka.

Skatteverket är ju skyldiga att manuellt granska allt man skriver under övriga uppgifter. Därigenom kan de inte i efterhand öka min privata skatt. Givetvis kan bolaget få en granskning men som sagt inget har hänt under de 8 senaste åren och min redovisningskonsult med många års erfarenhet har inte uttrykt några synpunkter på hyresnivån.