Hyra ut gästhus till eget aktiebolag

Hej.
Jag har ett gästhus på den egna fastigheten som under 8 års tid mest agerat lager för prylar vi inte behöver. Vi har nu röjt ut, målat om och satt upp den som lager/arbetsplats för vårt aktiebolag.
Naturligtvis infinner sig frågan om hyra.
Det kommer att behövas ganska omfattande underhåll exteriört om två år, eller egentligen tidigare.
Det rör sig om 19kvadratmeter uppdelat på en köksdel (använder skåpen till lager) med möjlighet till en arbetsplats, en toalett med dusch, samt ett separat rum helt använt som arbetsstation.

Det kommer inte att beblandas med våra privata ägodelar, mer än att låna in något verktyg till tillverkningen eller testmaterial som vi köpt utanför företaget men som kan bli integrerat framgent.

Frågor

1. Som jag förstår det är uthyrningen inte skattefri till eget aktiebolag som om jag hyrt till en privatperson eller eventuellt någon annans bolag?
  2. Vad är den skäliga hyreskostnaden per kvm? Jag fann någon gammal tråd där lansdsbyggden långt utanför storstadsregioner (i detta fall skaraborg) föreslogs 80kr/kvm.
  3. Eftersom omsättningen inte är tillräckligt stor har jag tänkt skriva ett avtal med hyrestrappa tex. 2023-2024 500kr/månad, 2025 1000kr/månad, 2026 fullpris 1500kr/månad.
  4. Är det värt det?
  5. Finns andra lösningar som att företaget köper dispositionsrätten med någon typ av villkor och istället?

Jag har haft firma hemma i över 30 år å inte tagit någon hyra, men firman har fått stå för ombyggnationer samt även vissa kostnader av drift…

2 gillningar

Jag hyr ut ett hus till mitt AB och skattar 30% för det privat. Det får göras avdrag på ett par tusen per år, minns inte exakt summa.

Jag blev rekommenderad att kolla på vad kvadratmeterpris för kontorslokaler låg på i mitt eget område. Huset jag hyr ut ligger på landet så jag kollade kontorshyror i stan 7km bort och drog av en del eftersom det ligger utanför.

Huset är nybyggt så jag har inte renoverat ngt men min revisor sa att allt invändigt är ok att ta på AB. Typ nya tapeter, golv, inomhusfärg osv.

Jag tycker absolut att det är värt det. Jag skriver kontrakt för ett år i taget och bestämmer hyran då (i princip gamla hyran plus ev lite höjning). Du behöver inte bestämma den så långt fram.

1 gillning

Tack.
Det jag menar med min trappa är att jag vill ta 1/3, 2/3 och hel hyra när omsättningen är tillräckligt god. :slight_smile:

Du kan ta 1/3 nu och omförhandla hyran med dig själv när omsättningen ökar. Så länge du ligger under nivån för vad som är rimlig hyra så kommer inte Skatteverket klaga på att du tar mindre. Kronofogde och socialtjänst kan ha invändningar om du skulle behöva deras hjälp men den dagen, den sorgen. Skriv på ett år i taget är lättast.

1 gillning

Jag skulle avråda från att göra det. Skatteverket har som man förstår rätt mycket åsikter kring detta. Att ta renoveringar av ens privatägda bostad som nån skrev ovan på företaget låter sådär.

Hade du kunnat hyra ut kontoret till någon annan? Isf gör det, om inte, varför?

2 gillningar
  1. Stämmer, 30% skatt från första kronan. Kan dra av vissa kostnader dock.

2. Det som är relevant är vilket pris du som privatperson annars hade kunnat hyra ut för. Dvs, du kan inte titta på vad det kostar att hyra en företagslokal i närheten, utan måste titta på vad det kostar att hyra en liknande bostad/rum privat i närheten. Ofta skiljer det ganska mycket (åt fel håll).

3. Tror inte du behöver skriva ett sådan flerårskontrakt egentligen. Är väl bara att köra enårskontrakt och sen nytt kontrakt med högre hyra året efter?

4. Ja, 30% skatt är bättre än 36% skatt (utdelning). Dessutom är det flexiblare med hyran, samt att den intäkten verkar kunna räknas direkt vid lån från banken, medan utdelning har lite mer krav (enl. Handelsbanken krävdes 3 år av utdelningar).

1 gillning

Jag hade kunnat hyra ut huset till någon annan. Men jag vill inte ha löst folk som springer omkring på fastigheten och glömmer stänga grinden så mina hundar springer ut på vägen och dör.
Jag behöver plats till mig och min fru att skapa. Vi har redan gratis upplåtit i princip hela vardagsrummet i huset. Därför känns det rimligt att ta betalt när vi fyller gästhuset med prylar och arbetsstationer.

Råder dig att kontakta Skatteverket så får du höra från de som vet vad som gäller. Att följa tips här kan leda till tråkigheter i framtiden om de visar sig vara felaktiga

När jag pratat med skattemyndigheten har jag fått allt från korrekta upplysningar till gissningar och rent felaktig information. Så jag tänker att det är samma lika. :grin::grin::grin: