Hyra ut lokal till eget AB

Hej, vi behöver en liten lokal ca 100 kvm till det egna företaget (AB) och tittar lite på reglerna för att hyra ut privat lokal till eget AB (lokalen behöver renoveras så vill räkna hem kostnaden)… Hyresnivån på orten är ca 1000 kr kvm och år på liknande lokaler, innebär det att skälig hyra som vi kan ta ut av eget AB blir 100 000 om året som vi skattar på som kapital intäkt… (Antar att det blir utan moms eftersom det är privat hyra)

Vi tänkte sätta en egen vatten och elmätare på lokalen och debitera självkostnadspris på detta… Men vi behöver säkra upp fastigheten (fast kostnad) räcker det med att en elektriker intygar att uppsäkringen görs med anledning av den nya verksamheten i lokalen så vi kan debitera merkostnader på abonnemangets fasta kostnader?

Någon som hyrt ut till eget AB som kan berätta om ev fallgropar man ska se upp för?

Det beror lite på hur byggnaden är klassad. Är det en komplementbyggnad (typ garage) är den del av småhuset=renoveringar blir generellt lön eftersom du tillför något till din privatbostad. Även problem med momsen då.

Är det en näringsfastighet så är chansen större att det bedöms rimligt att AB renoverar, typ förbättringsutgifter på annans fastighet. I så fall ska hyran redovisas som näringsverksamhet.

1 gillning

Nu har du missförstått mig lite, tanken var att vi privat skulle betala renoveringen (ca 200 000 har vi uppskattad det till) så att byggnaden kan användas till den specifika verksamheten och sen hyra ut den för “marknadspris” till eget AB. Byggnaden är en större komplementbyggnad på ca 100 kvm som tillhör ett småhus, vet inte vad förra ägaren använt den till men det är inte ett garage då den saknar garagport etc. (Förmodligen får vi ansöka om bygglov för förändrad verksamhet men av byggnaden)

När jag skrev att vi vill “räkna hem kostnaden” så menar jag våran privata investering i komplementbyggnaden. Dvs hur lång tid det tar att få tillbaka dom 200 000 kr skattat och klart… OM vi kan hyra ut till oss själva för 100 000 om året (1000 kr kvm/år) så får vi 70 000 efter skatt (30% i kapitalskatt) om året från eget AB dvs vi får tillbaka investeringen på 3 år.

Om marknadsmässig hyra är 1000kr/kvm och byggnaden är godkänd för ändamålen så ser jag inga konstigheter med att hyra ut den för marknadsmässig hyra. Det kan vara bra att dokumentera hur ni har fastställt den marknadsmässiga hyran, då allt som överstiger denna inte kommer att betraktas som kapitalinkomst utan ska beskattas som lön istället.

2 gillningar

Vilka regler har ni tittat på och hur har ni sett till att uppfylla dem? Så slipper vi gissa.

Ah=) Då är det ju lugnt så länge hyran är rimlig och behovet finns=)