Jag har kollat på olika forum och läst skatteverkets rättsliga vägledning. I vägledningen står ingenting om att det skulle vara förbjudet, och någon i den här tråden hade kollat att det var OK att ha friskvårdsbidrag från flera arbetsgivare. Har inte kollat noggrannare än så.
Utan att egentligen veta hur omfattande det är så är avsikten att sköta allt själv, ingen redovisningskonsult behöver ta ställning till om det ligger i gråzonen, vilket det inte verkar göra i det här fallet, men ändå. Mitt bolag borde vara enkelt att sköta på egen hand, jag fakturerar en tjänst varje månad, fast kostnad för avsatt tid, några få inköp har gjorts. Inga anställda och inga konstigheter. Bokföringen har jag såklart skött löpande och jag antar att jag ska kunna göra en avstämning och …
Jag går i liknande tankar.
Är också egenkonsult sedan en tid tillbaka (i Finland då som sagt). …
Jag har flera tankar med att bli egenkonsult. Har en bra anställning idag med bra lön men den kräver mycket närvaro på kontoret vilket också innebär pendling. Bedriver viss verksamhet som bisyssla men den tar numera upp alla kvällar och helger vilket inte är hållbart i längden även om inkomsten från välbetald anställning + bisyssla blir bra. Så därför tänker jag gå över till helt eget och jobba nästan helt på distans. Då kan jag slippa jobb-pendlingen och få ett i hög grad platsoberoende arbete. Mina barn, som jag har varannan vecka, börjar bli stora. Det skapar möjlighet att bygga en helt annan livssituation. Jag kan vara hemma när de går till skolan och kommer hem, och jag kan resa när de är hos sin mamma.
Egentligen hade jag velat bedriva en verksamhet som inte innebär att jag måste lägga in timmar, men konsultingen har flera positiva effekter. Man tvingas hålla sig uppdaterad, man skapar kontaktnät och försäljningskanaler och den är också ganska lättillgänglig jämfört med att skapa produkter att sälja.
Jag har också karriärmässigt nått någon slags återvändsgränd på nuvarande jobbet. Chefskarriär skulle kunna vara ett steg men det kommer att minska frihetsgraden utan att lönen ökar särskilt mycket. Egen konsultverksamhet är mycket lukrativare. Realistiskt så räknar jag med att kunna få in ca 2 miljoner per år som konsult i kombination med utbildningsverksamhet utan att jobba arslet av mig. Med företagsupplägget jag tänker bygga så kommer det att ge motsvarande en VD-lön.
Skulle jag får digitala produkter att flyga så kan jag strukturera om verksamheten, dra ner på konsultingen och gå ner i arbetstid men med bibehållen hög inkomst. Jag skulle gärna ha mer tid till naturen och träning.