Kostnad på företag eller privat i detta fall?

Om ni får följande alternativ, vilket skulle ni välja?

Alternativ 1) Kostnad på företaget på 2700:- (inklusive moms 25%) (kostnad och moms kan dras av på företaget) samt kostnad privat 1800:-

Alternativ 2) Endast privat kostnad på 3500:-

För att få ut t.ex. 100:- från företaget som skattad lön får jag ju ut ca 50% (arbetsgivaravgifter + inkomstskatt), 50:-. Så en kostnad på 3500:- privat motsvarar oskattat 7000:- på företaget? Därför tänker jag att alternativ 1 är bättre?
Hur kan jag tänka vilket alternativ som är mest fördelaktigt?

Kan du dra momsen på företaget? I så fall kan du ju dra bort 25 % före dina 50 % (beroende på momssats)?

Är inte med på alternativ 1, är det att företaget köper in och du förmånsbeskattas eftersom det är avsett att användas av dig som privatperson?

Ja, företagskostnaden i alternativ 1 är på 2700:- inklusive moms. Så egentligen är det 2160:- samt 25% moms på 540:- som kan dras av på företaget.

Alternativ 1 består dels av en företagskostnad på 2700:- inkl moms som mitt företag kommer betala, dels en privat kostnad ur egen ficka på 1800:-. Så totalt betalar jag då 2700:- (från företaget) + 1800:- (privat) = 4500:-

Minst 1800 kr går ur egen ficka oavsett så:

1. 2700 kr företag
  2. 1700 kr privat (3500-1800 kr)

2700 - 25% moms = 2160 kr

2160 * 50% diverse skatter grovt räknat = 1075 kr

Skulle du inte ta kostnaden på företaget och det istället blir vinst så får du betala bolagsskatt och det blir då ännu mer fördelaktigt att ta det på bolaget. Slutsats: Ta det på bolaget. :slight_smile:

1 gillning

+1, men förstår fortfarande inte varför man skulle betala en del privat i TS frågeställning om det är något som firman behöver, låt firman betala hela. Det man behöver privat köper man privat, inte lönt att hålla på med förmånsbeskattning om det är eget företag.

1 gillning

Köper detta som den egentliga frågan - är 2 160kr inom bolaget billigare än 1 700kr privat. Det visar Robert tydligt att det är.

Spontana frågor som dyker upp för mig är:

1 - Har kostnaderna något som helst med din verksamhet att göra? Om inte kommer det aldrig bli en avdragsgill kostnad. Då bör du hantera detta privat rakt igenom. Detta både rent redovisningsmässigt samt att detta innebär att du inte har avdragsrätt på moms helt plötsligt och dessutom ska skatta på hela beloppet. Då blir kostnaden helt plötsligt 3 256kr och därmed dyrare.
2 - Varför får du överhuvudtaget en privat kostnad på något du bör kunna dra på bolaget? Bör inte hela beloppet gå att hantera bolagsmässigt?
3 - Som Tankarna frågade - kommer denna privata kostnad i form av en förmån på något sätt som du ska skatta på? Då bör denna förmånsbeskattning räknas in i alternativ 1 också. Här är jag +1 på tankarna. Låt bli det.