Kan skatten verkligen stämma? (Enskild firma)

Hej!

Driver enskild näringsverksamhet och har gjort sedan 2018. Från och med 2023 kommer jag däremot jobba 100% med mitt egna och skulle precis nu lämna in preliminär inkomstdeklaration på Skatteverket.

Efter har fyllt it allt så finns en knapp där man kan få en automatiskt uträknad preliminärskatt.
Jag har ett förväntat överskott/resultat/vinst på 640 000kr efter utgifter och eget pensionssparande. Enligt denna uträkning ska jag betala totalt 388 209kr i skatt, kvar skulle finnas 251 791kr. Tar man det som blir kvar delat på 12 så blir det ca 21 000kr i månaden som jag skulle kunna göra varje månad som eget uttag. Är detta rimligt? Ska man verkligen bli beskattad på nästan 60% och endast få ut 21 000kr “netto” trots en vinst på 640? Är det något jag missar?

Tidigare år har jag inte betalat någon preliminärskatt utan räknat som en tumregel att jag endast kan plocka 50% av det jag fakturerar för, och har därför alltid klarat mig varje år från att ha underskott på skattekontot.

Tar tacksamt emot alla era kloka tankar / svar.

Tack på förhand!

Låter inte orimligt. Har du samtidigt andra tjänsteinkomster? Gjort avdrag för egenavgifter?

När det är enskild firma betalar du 50% skatt på allt över 614.400 under 2023 plus att du blir väl tvingad att betala motsvarigheten för arbetsgivaravgifter.

När det börjar handla om så stora summor bör du starta ett AB istället för att kunna skatteplanera bättre.

De är väl att du betalar in moms, abetgivaravgift samt skatt…

1 gillning

Inga andra tjänsteinkomster. Ang egenavgifter så syftar du på att göra schablonavdrag för aktiv näringsverksamhet på 25%? Om så, så nej, det har jag inte. Är det 25% på överskottet jag räknar då? Så i detta fall 160 000kr?

Okej, momsen är alltså inräknat i detta? Det skulle ju förklara en hel del…

Hmm ja… Jag har funderat på detta. Min tanke är dock att detta endast är tillfälligt under 2023 då vi ska ha barn och jag vill kunna vara mer flexibel den första tiden. Tänker att ett AB är jobbigare att avveckla än att pausa en enskild näringsverksamhet?

Har ingen erfarenhet av enskild firma, driver AB själv. Men du kan ju alltid lägga det “vilande” och inte bedriva någon verksamhet och ha kvar det.

Det är den beskattningsbara inkomsten de vill ha. Alltså EFTER schablonavdraget på 25 % för egenavgifter. Alltså 640tkr x 0,75 = 480tkr.

Totala skatten brukar bli ungefär 45 % av det du fakturerar ex moms.

3 gillningar

Japp! Så dra av 25% så blir det nog mer skäligt!

Kolla på en NE-bilaga så ser du ordningen.

1 gillning

Tack snälla för svaret!

Tack snälla! Det gjorde mig aningen klokare och lugnare.